شماره روزنامه ۶۰۱۱
|

  • مقصد اشتباه خودروی وارداتی

    دنیای اقتصاد: طبق مستندات گمرک از سال گذشته تا پایان فروردین‌ماه امسال ۱۲هزار خودروی وارداتی از طریق گمرکات کشور ترخیص قطعی شده‌اند. این در شرایطی است که به تصدیق بسیاری از شهروندان، معابر کمتر شاهد تردد خودروهای وارداتی سال ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ است.
  • سوخت آمریکایی خودروسازان چینی

    دنیای اقتصاد: گروه اقتصاد بین‌الملل: بخش خودروسازی برقی چین در تلاش است از ظرفیت بازارهای مالی برون‌مرزی به منظور تامین مالی این صنعت بهره ببرد. این اتفاق در شرایطی رخ می‌دهد که خودروسازان چینی فعال در عرصه تولید مدل‌های برقی، به‌خصوص طی چند ماه گذشته، به کابوسی بزرگ برای برخی برندهای آمریکایی به‌ویژه تسلا - بزرگ‌ترین خودروساز برقی جهان - تبدیل شده‌اند.
  • جای خالی «بدنه» در استانداردهای خودرو

    دنیای اقتصاد: رئیس پلیس راهنمایی رانندگی فراجا با بیان اینکه هنوز «استحکام بدنه خودرو جزو استانداردهای اجباری نیست» گفت: تنها راه اثبات این موضوع که آیا ورقه استفاده شده در بدنه خودروها ایمنی لازم و کافی را دارد یا نه، راه‌اندازی مرکز آزمون تصادفات است. سردار سید‌تیمور حسینی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که در دستور‌کار ویژه پلیس برای کاهش فوتی‌های تصادفات قرار دارد. بحث «ایمنی خودرو به‌ویژه استحکام بدنه خودرو» است.رئیس پلیس راهور فراجا خاطرنشان کرد: به‌تازگی سازمان ملی استاندارد اعلام کرده که اگر ثابت شود ورقه‌ای که خودروسازان برای ساخت بدنه و دیگر نقاط خودروها به کار می‌گیرند، استاندارد موردنیاز را ندارد، از تولید و شماره‌گذاری آن جلوگیری می‌کنیم.
  • پیش‌نمایش بی‌ام‌و جدید

    دنیای اقتصاد: بی‌ام‌و سری ۳ جدید را با مفهوم ویژن نئو کلاس خود پیش‌نمایش داد.معماری جدید نئو‌کلاس زیربنای سری ۳ الکتریکی خواهد بود. این خودرو باید مملو از فناوری‌های نسل بعدی خودروهای برقی باشد.سری ۳ جدید مانند نسل قبلی احتراقی خود باید یک سدان اسپرت و سه جعبه باشد. انتظار می‌رود انواع کوپه و واگن نیز به بازار عرضه شوند. بی‌ام‌و همچنین در حال برنامه‌ریزی یک همتای شاسی‌بلند است که بالقوه به نامi X۳ شناخته می‌شود و توسط کانسپت نئو کلاس X پیش‌نمایش داده می‌شود.کانسپت‌ها پیش‌نمایش چیزی را نشان می‌دهند که باید از سبک و استایل فعلی بی‌ام‌و به یک ظاهر مینیمالیستی‌‌تر و یکپارچه‌سازی با سیستم‌‌عامل تغییر کند. خطوط باید به طور چشمگیری تمیزتر و ساده‌تر از آنچه در خودروهای اخیر بی‌ام‌و دیده‌ایم، باشد. سری ۳ جدید باید از دوران مشبک خارج شود.
  • تسلا روی دور اخراج

    دنیای اقتصاد: تسلا ۶۰۱ کارمند دیگر را در کالیفرنیا اخراج می‌کند.تسلا در اطلاعیه‌ای اعلام کرد قصد دارد ۶۰۱ کارمند دیگر را در کالیفرنیا اخراج کند زیرا این خودروساز مجموعه‌ای از مشاغل را در سراسر جهان کاهش می‌دهد که از یک ماه پیش در میان کاهش فروش و تشدید رقابت قیمت آغاز شد.ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، در ۱۵ آوریل گفت که این شرکت بیش از ۱۰درصد از نیروی کار جهانی خود را که در اواخر سال ۲۰۲۳ به بیش از ۱۴۰هزار نفر می‌رسید، اخراج خواهد کرد. این سازنده خودروهای برقی از آن زمان تاکنون چندین دور کاهش مشاغل را انجام داده است. افراد مطلع اظهار کردند که این شرکت قصد دارد که ۲۰درصد از تعداد کارکنان خود را کاهش دهد.این خودروساز برقی ماه گذشته اعلام کرد که ۶۰۲۰ نفر را در کالیفرنیا و تگزاس به عنوان بخشی از کاهش تعداد کارکنان اخراج خواهد کرد. کاهش مشاغل جهانی همچنین شامل ۲۸۵ کارمند در تاسیسات بوفالو نیویورک می‌شود.به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، ماسک تیم سوپرشارژر تسلا را در ۳۰ آوریل منحل کرد.
  • احتمال فراخوان هزاران دستگاه فورد

    دنیای اقتصاد: یک آژانس ایمنی خودروی ایالات متحده اعلام کرد که نسبت به فراخوان بیش از ۴۲هزار دستگاه خودروی شاسی‌بلند فورد موتور به دلیل احتمال نشت سوخت که ممکن است منجر به آتش‌سوزی موتور شود، «نگرانی‌های ایمنی قابل توجهی» دارد.اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه ماه گذشته اعلام کرد که در حال بررسی پیامدهای ایمنی راه‌حل پیشنهادی فورد برای فراخوان برای برونکو اسپرت مدل ۲۰۲۲-۲۰۲۳ و شاسی‌بلندهای فورد اسکیپ ۲۰۲۲ با موتورهای ۱.۵لیتری است.خودروساز شماره ۲ ایالات متحده گفت که انژکتور سوخت ممکن است ترک بخورد و سوخت نشت کند که می‌‌تواند باعث آتش‌سوزی در زیر خودرو شود.فورد یک به‌روز‌رسانی نرم‌افزار کنترل موتور و نصب یک تخلیه را پیشنهاد کرده است. پیشنهادی برای تعویض انژکتورهای سوختی که ممکن است ترک بخورند، نیست.آژانس ایمنی از فورد می‌خواهد به سوالات گسترده‌ای در مورد فراخوان تا ۲۱ ژوئن پاسخ دهد، از جمله اینکه چگونه در این راه‌حل تصمیم‌گیری کرده است.فورد در ماه گذشته اعلام کرد از پنج آتش‌سوزی در خودروهای ۱.۵لیتری اسکیپ و برونکو اسپرت در جمعیت جدید فراخوان مطلع است، اما هیچ گزارشی مبنی بر تصادف یا جراحت مرتبط با این موضوع نداشته است.
  • چهار برابر شدن تعرفه خودروهای الکتریکی قطعی شد

    دنیای اقتصاد: بایدن تعرفه‌های آمریکا بر مجموعه‌ای از کالاهای وارداتی چین را به‌شدت افزایش داد. به گزارش ایسنا، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، روز سه‌شنبه تعرفه‌ها روی مجموعه‌ای از کالاهای وارداتی چینی، از جمله باتری خودروهای الکتریکی، تراشه‌های رایانه‌ای و محصولات پزشکی را به‌شدت افزایش داد. چین بلافاصله قول تلافی داد. وزارت بازرگانی این کشور اعلام کرد پکن با افزایش تعرفه‌های آمریکا مخالف است و اقداماتی را برای دفاع از منافع خود انجام خواهد داد.بایدن تعرفه‌های وضع‌شده دونالد ترامپ را حفظ کرده و در عین حال چهار برابر شدن تعرفه‌های خودروهای الکتریکی و دو برابر کردن تعرفه‌های نیمه‌هادی‌ها به ۵۰درصد را نیز در دستور کار قرار داد. کاخ سفید اعلام کرد که اقدامات جدید بر ۱۸میلیارد دلار کالاهای وارداتی چینی از جمله فولاد و آلومینیوم، نیمه‌هادی‌ها، خودروهای الکتریکی، مواد معدنی حیاتی، سلول‌های خورشیدی و جرثقیل‌ها تاثیر می‌گذارد. بر اساس گزارش رویترز، کاخ سفید اعلام کرد، اقدامی که بایدن قبلا برای افزایش تعرفه‌ها بر برخی محصولات فولادی و آلومینیومی اعلام کرده بود، امسال اجرایی خواهد شد. تعدادی از قانونگذاران خواستار افزایش گسترده تعرفه‌های خودروهای چینی یا ممنوعیت کامل به دلیل نگرانی‌های مربوط به حفظ حریم خصوصی شده‌اند. در حال حاضر خودروهای سبک ساخت چین به نسبت کمی وارد می‌شوند.
  • تمدید مهلت ثبت‌ درخواست خودروهای وارداتی

    دنیای اقتصاد: مهلت انتخاب یک خودروی وارداتی از میان ۱۴ مدل خودرو که از روز دوشنبه (۲۴ اردیبهشت‌ماه) صرفا برای ثبت‌نام‌کنندگان مرحله اول، عرضه شده بود و فرصت آن دیشب به پایان ‌رسید تا پایان روز ۲۹ اردیبهشت‌ماه بار دیگر تمدید شد. برای متقاضیان خودروهای وارداتی که در مرحله اول ثبت‌نام‌ این خودروها در اسفندماه سال گذشته با بلوکه کردن ۵۰۰ میلیون تومان در حساب وکالتی خود ثبت‌نام کرده و نوبت‌دهی شده بودند، از عصر روز دوشنبه هفته جاری تا ساعت ۲۳ و ۵۹ دقیقه دیشب (چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت‌ماه) این امکان فراهم بود که از میان ۱۴ مدل خودروی وارداتی عرضه‌شده در این مرحله، خودروی مورد نظر خود را انتخاب کنند. مهدی تقدسی، مدیر سامانه یکپارچه فروش خودرو اعلام کرد که مهلت آن تا ۲۹ اردیبهشت‌ماه تمدید شد.
  • ردپای ذی‌نفعان در بیراهه خصوصی‌سازی

    دنیای اقتصاد: سال جاری در شرایطی با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» ازسوی مقام رهبری نام‌گذاری شده است که به نظر می‌رسد سیگنال این شعار هنوز به مخالفان و ذی‌نفعان صنایع دولتی همچون خودرو نرسیده است. یکی از صنایعی که طی یک دهه گذشته در لیست واگذاری‌ها قرار گرفت، صنعت خودرو است. واگذاری سهام دولت در شرکت‌های خودروساز با فرازوفرودهای زیادی روبه‌رو بوده، بااین‌حال در این سال‌ها هیچ تیری برای خصوصی‌سازی دو شرکت خودروساز به هدف نخورده است.
  • سرنوشت واردات کارکرده‌ها در دست مجلس دوازدهم

    دنیای اقتصاد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در شرایطی بر عملی شدن واردات خودروهای دست‌دوم (به عنوان مصوبه خرداد پارسال مجلس) اصرار می‌کنند که حدودا یک هفته به پایان عمر مجلس فعلی باقی مانده و با توجه به بی‌میلی دولت به اجرای این قانون، مشخص نیست چه سرنوشتی در انتظار آن است. آن‌طور که مجتبی یوسفی، عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی، در تذکرات دیروز خود در صحن علنی مجلس عنوان کرده، مجلس شورای اسلامی بر مصوبه واردات خودروی دست‌دوم جهت جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت‌ها تاکید دارد. این گفته وی در حالی است که چهارشنبه هفته آینده عمر مجلس یازدهم به پایان می‌رسد، بنابراین عملا کار خاصی از دست نمایندگان فعلی بابت تحت فشار قرار دادن دولت در ماجرای واردات کارکرده‌ها، بر‌نمی‌آید.
  • تمدید واردات خودروی جانبازان در سال جاری

    دنیای اقتصاد: مدیرکل دفتر مسکن و تسهیلات رفاهی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: ما به دنبال تمدید مجدد بند مربوط به واردات خودروی جانبازان ۵۰ درصد و بالاتر در بودجه امسال بودیم؛ حکم تصویب‌شده در زمان خود دارای اعتبار است و در قانون بودجه سال۱۴۰۳ تمدید شد تا اعتبار آن همچنان برقرار باشد. میثم اروز در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: با توجه به تقاضای ایثارگران و جانبازان آیین‌نامه واردات خودرو جانبازان اصلاح شد و با درخواست بنیاد شهید و امور ایثارگران از دولت، محدودیت پنج‌ساله نقل‌وانتقال خودرو برداشته شد. وی با تاکید بر اینکه واردات خودرو توسط شخص جانباز نیز مجاز است، خاطرنشان کرد: با توجه به درخواست وزارت صمت مبنی بر تهیه سامانه ثبت‌نام، آن را راه‌اندازی و برای ثبت سفارش آن را در اختیار وزارت صمت قرار دادیم و منتظر اقدامات بعدی از سوی سازمان تجارت ایران هستیم.
  • انتقاد پلیس از کیفیت خودروها

    دنیای اقتصاد: رئیس پلیس راهور فراجا گفت: ما در حوزه ترافیک با مسائل سهل و ممتنع مواجهیم. سهل است، زیرا می‌دانیم در حوزه جاده‌ها، خودروها، عامل انسانی و شرایط محیطی باید چه اتفاقاتی بیفتد که ترافیک خوبی داشته باشیم. اما ممتنع هم است زیرا به نظر می‌رسد هیچ اراده‌ای برای انجام آن وجود ندارد. سردار تیمور حسینی افزود: ما فریاد می‌زنیم که خودروها باید ایمن باشند زیرا نقش بسیار مهمی در جلوگیری از تصادفات و حتی حفظ جان افراد پس از تصادفات دارد، اما اتفاقی رخ نمی‌دهد. رئیس پلیس راهور فراجا ادامه داد: راه‌ها نیز باید به گونه‌ای طراحی شوند که قادر به پوشش خطای راننده بوده و به‌اصطلاح بخشنده باشند، نه اینکه خطای انسانی را چند برابر کند.
  • رونمایی بی‌وای‌دی در مکزیک

    دنیای اقتصاد: بی‌وای‌دی، پیشرو در خودروهای الکتریکی در چین، قصد دارد اولین کامیون خود را در مکزیک، همسایه بزرگ‌ترین بازار پیکاپ جهان، معرفی کند. در‌حالی‌که بی‌وای‌دی قبلا گفته بود شارک در سطح جهانی توزیع خواهد شد، این خودروساز در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای فروش در ایالات‌متحده ندارد. جزئیات دیگری مانند مشخصات عملکرد و محل تولید نیز هنوز فاش نشده است. عرضه کامیون بی‌وای‌دی در مکزیک در شرایطی است که سهم بازار برندهای خودروی چینی در این کشور آمریکای مرکزی افزایش یافته، آن هم در دورانی که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، در حال آماده شدن برای چهار برابر کردن تعرفه‌ها بر واردات خودروهای الکتریکی ساخت چین است. به گزارش ایسنا به نقل از بلومبرگ، برندهای چینی حدود ۸۷درصد از فروش خودروهای الکتریکی در آمریکای جنوبی و ۲۰درصد در مکزیک را به خود اختصاص داده‌اند.
  • عرضه خودروی جدید شیائومی در ۲۰۲۵

    دنیای اقتصاد: شیائومی در حال نزدیک‌ شدن به ظرفیت کامل اولیه است و اکنون در تلاش است تولید را برای پاسخگویی به تقاضا افزایش دهد. این غول گوشی‌های هوشمند در حال انجام یک حرکت جدید در قلمرو تسلاست و قصد دارد فروش یک شاسی‌بلند مانند مدل Y را از اوایل سال ۲۰۲۵ آغاز کند. شرکت شیائومی قصد دارد از اوایل سال ۲۰۲۵ ساخت و فروش خودروی اسپرت مشابه مدل Y شرکت تسلا را آغاز کند. این شرکت با تولید اولین خودروی الکتریکی ۷ SU خود که قرار است امسال به حدود ۱۰۰هزار دستگاه برسد، توسعه جدیدی را آغاز کند. افراد مطلع اظهار کردند که شیائومی در حال نزدیک شدن به ظرفیت کامل اولیه است و اکنون در حال کار برای افزایش تولید برای پاسخگویی به تقاضاست.
  • آژیر قرمز تولید خودرو

    دنیای اقتصاد: آژیر افت تولید خودرو در سال جاری که از فروردین زده شد، در اردیبهشت نیز ادامه پیدا کرده و طبق آخرین گزارش‌ها، متوسط تیراژ روزانه خودروسازان در ماه جاری به حدود سه‌هزار و ۶۵۰دستگاه رسیده است. این در شرایطی است که طبق وعده وزیر صنعت، معدن و تجارت، قرار است تولید خودرو در سال جاری و نسبت به پارسال ۱۵درصد رشد کند. طبق دیگر وعده وزیر صمت، بناست تولید روزانه خودرو نیز ۲۰درصد بالا برود. با توجه به این دو وعده عباس علی‌آبادی و با در نظر گرفتن میزان تولید در سال گذشته، تیراژ خودروسازان کشور در پایان امسال باید به حدود یک‌میلیون و ۵۵۰هزار دستگاه برسد؛ ضمن آنکه آنها باید به تولید روزی حداقل پنج‌هزار و ۵۰۰دستگاه دست پیدا کنند. حالا اما این پرسش مطرح است که آیا خودروسازان با توجه به چالش‌های مختلف، از جمله تحریم و سیاست‌های دستوری، توان تحقق برنامه موردنظر را دارند یا مانند سال گذشته ناکام خواهند ماند؟ پرسش دیگر این است که سیاستگذار برای تحقق برنامه تولید مدنظر خود در خودروسازی، چه کمکی می‌تواند و باید به خودروسازان کند؟

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر