ریشه فساد در انحصار  و تجمیع قدرت است

گروه خبر: سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی دیروز میزبان همایشی با حضور سران سه قوه بود. همایشی با عنوان «همایش ملی ارتقای سلامت اداری و مقابله با فساد» که همه در آن از مبارزه با فساد گفتند و راه‌های مبارزه با آن را بررسی کردند. از یک‌سو حسن روحانی رئیس‌جمهوری در آن بر از بین بردن تجمیع قدرت تاکید کرد واز سوی دیگر صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه از لزوم تشدید برخورد با فساد سخن گفت و علی لاریجانی رئیس قوه مقننه نیز بر لزوم تشکیل سازمانی مجزا برای برخورد با فساد در کشور تاکید کرد.

رئیس‌جمهوری در همایش ملی ارتقای سلامت اداری و مقابله با فساد اعلام کرد

این همایش البته تنها محدود به سخنان سران سه قوه نبود. همچنان‌که بیژن زنگنه وزیر نفت از کار بابک زنجانی به‌عنوان یکی از نوادر روزگار یاد کرد و گفت که «در این اقدام ۷هزار میلیارد تومان از پول کشور خورده شد» و در بخش دیگری از آن هم ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد که رقم فساد اخیر بانکی ۷۰ میلیارد تومان است نه ۱۲ هزار میلیارد تومان. اما همایش دیروز با پیام مقام معظم رهبری آغاز شد. اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری دیروز در سخنانی در همایش ملی ارتقای سلامت نظام اداری و مبارزه با فساد گفت: اوایل ماه جاری به رهبر معظم انقلاب نامه‌ای نوشتم که این همایش برگزار می‌شود و بین سران سه قوه نیز همدلی و هماهنگی برای مبارزه با فساد وجود دارد. جهانگیری ادامه داد: در این نامه خدمت حضرت آقا عرض کردم که خوب است ابتدای این همایش از سوی شما پیامی داشته باشیم یا پایان آن دیداری انجام دهیم که هر کدام را مصلحت بدانید.

وی همچنین گفت: ایشان در حاشیه نامه‌ای که خدمتشان فرستاده بودم چند جمله مرقوم فرمودند که روز گذشته دفتر مقام معظم رهبری برای من فرستادند. او سپس متن این پیام را قرائت کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری،روحانی با بیان اینکه انحصار عامل فساد است، افزود: خواست عمومی مردم، برخورد قاطع، عملی و بدون ملاحظه با فساد است.

رئیس شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: مردم انقلاب کردند تا کشور از فساد پاکسازی شود. هیچ مفسده‌ای بر صندلی حکومت و ریاست تکیه نزند و اگر خدای ناکرده ما در مبارزه با فساد ناتوان باشیم، این به مفهوم ضعف انقلاب اسلامی، ناتوانی انقلاب و دست نیافتن به یکی از اهداف مهم انقلاب اسلامی است. روحانی توضیح داد: موضوع فساد از دیدگاه مردم این چنین است یا مسوولان می‌دانند و در برابر فساد نمی‌ایستند، پس خود آلوده‌اند و کل انقلاب و نظام زیر سوال است یا آنکه نمی‌دانند یا اگر می‌دانند در مبارزه ناتوانند پس [نتیجه می‌گیرند] دولت اسلامی یک دولت ناکارآمد است. رئیس‌جمهوری ادامه داد: مگر امکان دارد در جامعه فساد باشد، کار اداری با رشوه انجام شود، طبقات ساختمان با رشوه مرتفع‌تر شود، جنگل و مراتع به‌عنوان منابع ملی کشور دست‌اندازی شود، آنچه به‌عنوان مزایده و مناقصه مطرح می‌شود روی پرده و پشت پرده‌ای داشته باشد، آیا مردم از این دولت و حکومت راضی هستند، برای چه راضی باشند؟

برای مبارزه با فساد نباید ملاحظه هیچ کسی را بکنیم

روحانی اضافه کرد: اگر می‌خواهیم مشکلات را حل کنیم و امروزه کشور در ریل درست قرار گیرد باید با فساد مبارزه کنیم و ملاحظه هیچ کسی را نداشته باشیم. هر کسی در هر مقامی است اگر دیدیم به اموال و بیت‌المال مردم یا منابع عمومی کشور دست‌اندازی می‌کند و کاری می‌کند که شکاف اجتماعی بیشتر شود باید برخورد کرد؛ هر که می‌خواهد باشد. روحانی اظهار کرد: متاسفانه در جامعه ما فساد وجود دارد و متاسفانه یک‌روزه هم تمام نمی‌شود، اما همه باید همه توان را به کار گیریم که قدم به قدم فساد را کم کرده و کاهش دهیم به گونه‌ای که برای مردم ملموس باشد، مردم ببینند که اراده‌ای جدی در سطح مسوولان بالا و میانی کشور در مبارزه با فساد وجود دارد.

از بین بردن تجمیع قدرت

به گزارش «ایرنا»، رئیس شورای‌عالی امنیت ملی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: باید تجمیع قدرت را از بین ببریم، با تجمیع قدرت دریک نهاد، فساد درست می‌شود. اگر تفنگ، پول، روزنامه، سایت و تبلیغات همه در یک جا جمع شود حتما فساد است، شک نکنید. دنیا عقلش رسیده که این قدرت‌ها را تفکیک کرده است. روحانی افزود: ما در مجلس شورای اسلامی شاید حدود یک‌سال گرفتار بودیم که دستگاه اطلاعاتی کشور را به یک نهاد نظامی بدهند، فشار که زیاد شد از امام (ره) سوال کردیم، امام فرمودند من چنین نظری ندارم، ما یک وزارتخانه درست کردیم، کار سخت بود، وزارت اطلاعات درست کردیم که مجلس شورای اسلامی بتواند نظارت کند، در وزارت اطلاعات گفتیم که نیروی مسلح نباید وجود داشته باشد تا بتوان کنترل کرد. رئیس‌جمهوری ادامه داد: اگر همه را در یک نهاد جمع کنیم حتی ابوذر و سلمان هم فاسد می‌شوند، ما باید این اشکال را رفع کنیم. تجمیع قدرت در یک جا فساد است، تشکیل قوای سه‌گانه چه لزومی داشت؟ چرا تفکیک قوا درست شد؟

زیرمیزی، رومیزی شده است

روحانی گفت: اگر در کشوری قبح رشوه از بین برود، قبح دزدی و فساد از بین برود باید به خدا پناه برد. آنجا که قبح شکسته شود حکم خدا، راه خدا و حق انکار می‌شود و زیر پا گذاشته می‌شود، کم کم قانون مسخره می‌شود و نعوذبالله آیه قرآن به استهزا گرفته می‌شود. می‌ترسم به روزی رسیده باشیم که قبح فساد شکسته می‌شود. وی با بیان اینکه در گذشته می‌گفتند زیرمیزی الان روی میزی شده است، اظهار کرد: زیرمیزی یعنی قبحی وجود دارد، اگر زیرمیزی به رومیزی تبدیل شود آن وقت چه باید کرد؟ ما باید در برابر فساد عقب‌نشینی کنیم؟ اعلام کنیم که نمی‌توانیم؟ اینکه به معنای زیرپا گذاشتن بالاترین وظیفه یعنی امر به معروف و نهی از منکر است؛ به معنای از دست دادن نظام و انقلاب است.

تهمت‌زنی برخی رسانه‌ها به قوا

رئیس‌جمهوری اظهار کرد: تهمت‌زنی برخی رسانه‌ها به قوا و افراد، فساد آشکار است یا اینکه به نام کار خیر و تحت پوشش آن، فساد مرتکب می‌شود و با آنها برخورد نمی‌شود. لازمه این شرایط آن است که همه از جمله قوای سه‌گانه، مردم، نهادهای مدنی و روزنامه‌ها به صحنه بیایند. روحانی اظهار کرد: خدا نکند که یک وقت فساد به قوه قضائیه برسد و ان‌شاءالله هیچ وقت چنین چیزی نمی‌شود. باید قضات شریف قوه قضائیه و دستگاه‌های نظارتی ما همه و همه به صحنه بیاییم. این تعارف و شعار نیست. این سمینارها در صورتی موثر است که به راهکار برسیم و آن را عملی کنیم.

پای همه هزینه‌های دولت قبل ایستادم

پس از سخنان روحانی، رئیس قوه قضائیه گفت: برخورد با فساد تسامح‌پذیر نیست و کارنامه این قوه در برخورد و مبارزه با فساد کاملا روشن است. به گزارش میزان، وی با تاکید بر اینکه باید نظارت روی بانک‌ها، بیمه‌ها و وزارتخانه‌هایی که با بحث مالی سر وکار دارند بیشتر باشد، گفت: در چند روز اخیر بحث یک فساد ۱۲ هزار میلیارد تومانی مطرح شد که البته غیر از اختلاس است. آیت‌الله آملی لاریجانی خطاب به رئیس بانک مرکزی که در همایش حضور داشت، گفت:‌ اگر این رقم درست باشد باید بپرسیم که نظارت بانک مرکزی کجا است، باید نظارت بر بانک‌ها بر عوامل زیر مجموعه به گونه‌ای باشد که شاهد بروز فساد نباشیم. چند بار باید زخم این فسادها بر پیکره‌ نظام وارد شود. آیت الله آملی لاریجانی افزود: ما باید از فضاسازی نامناسب در بحث مفاسد اقتصادی جلوگیری کنیم و اجازه ندهیم که این موضوع تبدیل به یک وسیله و ابزار سیاسی شود، مساله مبارزه با فساد علامت دارد؛ بنابراین نباید سیاه‌نمایی کنیم. رئیس قوه قضائیه خاطرنشان کرد: همه می‌دانیم ما نسبت به دولت قبل موضع داشتیم و من یکی از منتقدترین افراد دولت دهم بودم و پای هزینه هایش ایستادم. یک بار یک قاضی فاسد گفت که حرف سری با من دارد و می‌خواست معامله کند، اما من قبول نکردم که بعد هم یکسری کارها کرد. با اینکه منتقد بودم می‌گویم نباید طوری باشد که بگوییم هر اتفاقی افتاده تقصیر دولت قبل بوده است. وی بااشاره به اینکه از هرگونه کار تبلیغاتی و سیاه‌نمایی باید اجتناب کنیم، گفت: برخی فکر می‌کنند که اگر نسبت به این دولت سیاه‌نمایی کنند کار خیر می‌کنند، حرف من این است که نقد بکنید اما سیاه‌نمایی نکنید. رئیس قوه قضائیه افزود: اخیرا حرف‌هایی می‌شنویم چه در بحث سیاست و چه در بحث سیاست خارجی که منصفانه نیست، می‌توانیم توصیه کنیم نه اینکه چون رسانه‌ای و روزنامه‌ای در اختیار داریم به هر طریقی سیاه‌نمایی کنیم.

اراده جدی دولت در برخورد با فساد

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر اینکه رکود و عدم رونق اقتصادی عامل فساد است، گفت: در دولت یازدهم عزم و اراده جدی برای مبارزه با فساد دیده می‌شود. لاریجانی درباره انحصاری نبودن گفت: قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی ابلاغ شد، اما متاسفانه در دولت گذشته ناقص اجرا شد به همین دلیل امروز بخش خصوصی قدرت رقابت در تولید ندارد، چون دستگاه‌های دولتی رانت زیادی دارند و می‌توانند در تولید کشور نفوذ کنند.

وی، یکی دیگر از مشکلات در اجرای این قانون به صورت ناقص را حضور بانک‌ها و بنگاهداری عنوان کرد و ادامه داد: چرا باید وزارت دفاع، پالایشگاه داشته باشد یا بانک‌ها شرکت‌های بزرگ داشته باشند به همین دلیل بخش خصوصی نمی‌تواند با بانک و وزارتخانه‌ها رقابت کند.

جلوگیری از 6 هزار میلیارد فرار مالیاتی

محمود علوی وزیر اطلاعات نیز در این همایش اظهار کرد: نباید به بهانه سلامت اقتصادی به‌گونه‌ای عمل شود که امنیت اقتصادی مخدوش شود و سرمایه گذاران از سرمایه گذاری واهمه داشته باشند. همچنین به گزارش« ایسنا» وزیر اطلاعات با تاکید بر اهمیت جلوگیری از رسانه‌ای شدن موارد غیرضروری فساد اقتصادی گفت که وزارتخانه متبوعش در یک سال گذشته از بیش از ۶ هزار میلیارد فرار مالیاتی جلوگیری کرده است.

وی تصریح کرد: سرمایه‌گذاران خارجی در کشوری سرمایه‌گذاری می‌کنند که از امنیت و سلامت اقتصادی برخوردار باشد.

همایش ملی ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد با شعار «حرکت ملی به سوی کشور بدون فساد» شب گذشته به کار خود پایان داد.

ریشه فساد در انحصار و تجمیع قدرت است

ریشه فساد در انحصار و تجمیع قدرت است