جفری آدامز، سفیر انگلیس در تهران روز شنبه با علاءالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار بروجردی و نسبت به تحریف نام خلیج‌فارس توسط نخست وزیر این کشور اعتراض کرد. به گزارش ایسنا، بروجردی در این ملاقات با بیان این‌که موضوع استرداد منوچهر تاجیک، دیپلمات ایرانی یک مساله عادی و قضایی نیست، بر ناخرسندی شدید رییس مجلس شورای اسلامی از روشن نشدن وضعیت وی تاکید کرد و افزود: استرداد تاجیک به آمریکا قطعا آثار مخرب فراوانی بر روابط دو جانبه خواهد گذاشت.

وی تصریح کرد: موضوع آقای تاجیک در ایران به یک مساله ملی تبدیل شده است و افکار عمومی ایران انتظار دارد ایشان هرچه سریعتر آزاد شود.بروجردی با اعتراض شدید به خارج کردن نام گروهک منافقین از لیست گروه‌های تروریستی در انگلیس به تاریخچه اقدامات تروریستی این گروهک در ایران و انزجار ملت ایران از آنها اشاره و خاطرنشان‌کرد: این اقدام کمک به گسترش تروریسم در منطقه و سراسر جهان است و بی تردید آثار بسیار منفی نسبت به انگلیس در افکار عمومی مردم ایران ایجاد خواهد کرد.

بروجردی در بخش دیگری از سخنان خود اقدامات انگلیس در اعمال تحریم‌های فراتر از قطعنامه‌های سازمان ملل علیه کشورمان را اقدامی غیر قانونی و علیه ملت ایران دانست و اظهار کرد:‌ ایران پاسخ لازم را به حرکت‌های غیردوستانه خواهد داد.

وی با اشاره به نتایج مذاکرات سولانا در سفر به تهران افزود: ایران آماده مذاکرات جدی برای دستیابی به توافق در چارچوب مقررات بین‌المللی است.

بروجردی با اشاره به استفاده نخست وزیر انگلیس از عنوانی غیر از نام خلیج فارس اظهار کرد: امیدواریم مقام‌های انگلیس هیچ گاه مرتکب اشتباه تحریف نام خلیج فارس نشوند.

براساس این گزارش، آدامز نیز در این ملاقات با بیان این که انگلیس خواستار روابط خوب با ایران است، گفت:‌ در انگلیس هیچ انگیزه‌ای برای تخریب روابط با ایران وجود ندارد و لندن با تاکید بر منافع مشترک خواستار مناسباتی خوب و روبه رشد با ایران است.وی بر عدم تحریف نام خلیج‌فارس توسط مقام‌های انگلیس تاکید کرد و گفت: نام آب‌های جنوب ایران خلیج‌فارس است.

سفیر انگلیس در تهران همچنین نتایج سفر سولانا از ایران را مفید خواند و با اشاره به ارائه بسته‌های پیشنهادی دو طرف به یکدیگر اظهار امیدواری کرد که این روند مثبت به آغاز مذاکرات فی‌مابین منجر شود.وی همچنین با تاکید بر آنکه از دیدگاه دولت انگلیس گروهک منافقین یک گروه تروریستی است، گفت: این گروهک مرتکب اقدامات پلید تروریستی علیه مردم ایران شده است. سفیر انگلیس با بیان این‌که مساله تاجیک یک موضوع حقوقی است، اظهار کرد: دولت انگلیس آماده هرگونه همکاری با ایران برای روشن شدن وضعیت وی است.

خبر دیگری نیز حاکی است که سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن روز جمعه با ارسال یادداشت اعتراض آمیزی به وزارت امور خارجه انگلیس، نسبت به کاربرد واژه مجعول خلیج «عربستان» از سوی گوردون براون نخست‌وزیر این کشور اعتراض کرد.

به گزارش بخش مطبوعاتی سفارت ایران در لندن در این اعتراضیه به مقام‌های انگلیسی خاطر نشان شده است: جای تعجب دارد که نخست وزیر انگلیس از عبارت جعلی جدیدی استفاده کرده است که در هیچ یک از اسناد رسمی و تاریخی وجود ندارد.در این یادداشت اعتراض آمیز همچنین آمده است: جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر کاربرد نام رسمی و تاریخی خلیج‌فارس که مورد تایید سازمان ملل متحد است، تعهدات بین‌المللی بریتانیا را یادآوری می‌کند و از مقام‌های رسمی انگلیس انتظار دارد اظهارات خود را با واقعیات و اسناد تاریخی موجود منطبق کنند.

براون روز پنجشنبه در جریان یک سخنرانی در لندن با اشاره به لزوم به‌کارگیری استراتژی‌های نوین برای بهره‌گیری از فن‌آوری‌های کارآمد برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی‌های فسیلی اظهار کرده بود: همان‌طور که در سواحل خلیج عربستان از پالایشگاه‌های نفت استفاده می‌شود، در سواحل بریتانیا نیز باید از آسیاب‌های بادی برای تولید و تامین انرژی با هدف کاهش وابستگی به نفت بهره برد.