به گفته برخی فعالان، شکل‌گیری این منطقه ممنوعه برای شاخص ارزی تا حدی ناشی از تصور برخی از معامله‌گران بوده است؛ آنها باور دارند، با رسیدن دلار به اطراف این منطقه، بازیگران بازارساز با حساسیت بیشتری اقدام به عرضه ارز می‌کند. از نظر آنها همین موضوع موجب شده است که قیمت دلار در هفته‌های اخیر نتواند از این خط عبور کند و تبدیل به سقف قیمتی بازار شود. در این شرایط، عده‌ای از معامله‌گران باور دارند، دلار برای عبور از منطقه ممنوعه نیاز به ورود موج جدید تقاضا دارد. عده دیگری معتقد بودند، کاهش عرضه بازارساز نیز می‌تواند منجر به عبور دلار شود، عبوری که می‌تواند شاخص ارزی را تا کانال ۴ هزار و ۵۰۰ تومان بالا ببرد. به گفته فعالان، پیش از این دو موج تقاضا با ورود به بازار توانسته بودند زمینه‌ساز رشد دلار شوند. اولین موج افزایش تقاضای ژانویه بود که از آذرماه قیمت را تحت تاثیر داده بود و تا اوایل دی ماه اثر آن ادامه داشت. دومین موج تقاضا بیشتر ناشی از جو روانی اتفاقات بیرونی بود که از ابتدای زمستان وارد بازار شد و پیش از اعلام موضع ترامپ نسبت به تمدید تعلیق تحریم‌ها به اوج خود رسید. عده زیادی از معامله‌گران باور دارند، بازار به‌طور عادی تا اوایل سال بعد با موج جدید تقاضایی رو به رو نخواهد بود. این در حالی است که عده دیگری معتقدند، در اواخر دی ماه نیز تقاضا در بازار وجود دارد. این در حالی است که در این مقطع زمانی در سال‌های گذشته تقاضای چندانی در بازار وجود نداشت. از نظر این دسته از معامله‌گران این تفاوت می‌تواند نشانه‌ای از زمستان متفاوت ارزی باشد. تمام این شرایط در سمت تقاضا در حالی از سوی معامله‌گران عنوان می‌شود که انتظار می‌رود میزان عرضه در ماه‌های انتهایی سال بالاتر برود. به گفته معامله‌گران باتجربه بازار، در ماه‌های انتهایی سال برخی شرکت‌های تجاری و دولتی نیاز بیشتری به ریال دارند، در نتیجه با فروش دلار سعی می‌کنند این نیاز را تامین کنند. عاملی که در سال‌های گذشته نیز منجر به افت دلار شده بود.

زمینه‌ساز رشد دلار

به گفته فعالان، یکی از مهم‌ترین عواملی که زمینه‌ساز افزایش دلار در روز سه‌شنبه شد، افزایش نرخ حواله درهم بود. در کنار این، معامله‌گران ارزی در روزهای اخیر با تحرکات خود سعی کردند قیمت دلار را دچار نوسان کنند و با افزایش مقطعی خریدها قیمت‌ها را جابه‌جا کنند. البته بازار روز سه‌شنبه یک تفاوت عمده با ۲ روز پیش از آن داشت. این تفاوت میزان نوسانات بازار در شروع روز بود. روز گذشته، دلار معاملات خود را با قیمت ۴ هزار و ۴۲۶ تومان آغاز کرد که تفاوتی ۶ تومانی با قیمت بسته شده روز دوشنبه داشت. این اتفاق در حالی رخ داد که روزهای دوشنبه و یکشنبه قیمت در شروع بازار اختلاف زیادی با نرخ بسته شده روز قبل داشت. به‌عنوان مثال، قیمت باز شده معاملات دلار در روز یکشنبه ۴۶ تومان بالاتر از نرخ بسته شده روز شنبه بود. در روزی که دلار افزایشی شد، یورو نیز به رشد خود ادامه داد و به آستانه مرز ۵ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. روز گذشته، یورو ۲۵ تومان افزایش یافت و به قیمت ۵ هزار و ۴۸۰ تومان رسید. سکه تمام بهار آزادی نیز برخلاف روند کاهشی اونس جهانی تا ساعت ۳ بعدازظهر در مسیر افزایشی قرار گرفت و به قیمت یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید. این در حالی بود که اونس طلا ساعت ۳ بعدازظهر تا محدوده هزار و ۳۳۰ دلار پایین آمده بود.

یکی از مهم‌ترین عوامل نزول اونس در روز سه‌شنبه آن بود که شاخه برلین حزب سوسیال دموکرات به ائتلاف با حزب آنگلا مرکل رای مخالف داد. هرچند این شاخه تنها ۲۳ رای از ۶۰۰ رای کل حزب را تشکیل می‌دهد؛ اما مورد توجه ویژه بازار جهانی قرار گرفت. رای نهایی حزب سوسیال دموکرات تا پایان هفته در «بن» اعلام خواهد شد. مخالفت شاخه برلین، یورو را نسبت به دلار تضعیف کرد و این موقعیت در نهایت به ضرر اونس طلا تمام شد. اونس طلا که با پیشروی دلار به عقب رانده شده بود، تا ساعت ۸ بعد از ظهر به ۱۳۳۳ دلار رسید. البته پیش‌بینی می‌شد تا پایان روز از شدت سقوط ناگهانی اونس و یورو کاسته خواهد شد.

سقوط بیت‌کوین

همزمان با سقوط اونس، در بازار ارزهای دیجیتال نیز بیت‌کوین به زیر مرز ۱۲ هزار دلاری رفت. دیروز ارزش بازار ارزهای رمزنهاد نزدیک به ۱۵۰ میلیارد دلار نسبت به روز پیش از آن کاهش یافت. بیت‌کوین به‌عنوان مهم‌ترین این ارزها، پس از افت نزدیک به ۱۶درصدی به زیر مرز ۱۲ هزار دلاری نزول کرد. ریزش بازار ارزهای دیجیتالی به سخنرانی وزیر دارایی کره جنوبی مربوط می‌شد؛ البته قوانین سختگیرانه چینی‌ها پیش از این زمینه کاهش ارزش این دارایی‌های دیجیتالی را فراهم کرده بود.  «کیم دونگ یئون»، وزیر دارایی کره، از وضع قوانینی علیه «شیدایی» سرمایه‌گذاری روی بیت‌کوین خبر داد. این مساله پس از آنکه چینی‌ها تصمیم به قطع دسترسی به اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌های ارزهای دیجیتالی گرفتند، کره‌ای‌ها را به اتخاذ رویکرد مشابهی سوق داد. این اخبار به دلیل آنکه کره جنوبی جزو ۳ کشور اثرگذار بر بیت‌کوین است، به سرعت ارزش بازار ارزهای دیجیتالی را وارد کانال کاهشی کرد.

06-02


روند بازارها را در صفحه آینده‌نگر بخوانید