به گفته یکی از بازیگران باتجربه بازار، از ساعت ۱۱ تا یک بعدازظهر روز دوشنبه عرضه خاصی ازسوی بازیگران بازارساز به صرافی‌ها صورت نگرفت؛ در این شرایط، معامله‌گران غیررسمی احساس کردند که قیمت توانایی رشد بیشتری دارد؛ بنابراین خریدهای خود را بالا بردند و قیمت را تا نقطه ۴ هزار و ۳۸۰ تومان بالا بردند. از اواسط روز، خبری در کانال‌ها منتشر شد مبنی بر اینکه سیدعباس عراقچی در کنفرانس امنیتی تهران با اشاره به تلاش‌های آمریکا در ناکارآمد کردن برجام اظهار کرده است: ممکن است در چند روز آینده آمریکا از برجام خارج شود و جامعه بین‌الملل باید برای این مرحله آمادگی داشته باشد. معامله‌گران با جوسازی پیرامون این خبر، قیمت دلار را بالاتر بردند و این ارز حدود ساعت یک بعدازظهر از مرز ۴ هزار و ۴۰۰ تومان عبور کرد. با عبور دلار از این مرز، صرافی‌های بانکی از حدود همان ساعت یک بعدازظهر وارد بازار شدند و با عرضه خود زمینه را برای کاهش قیمت دلار فراهم کردند. به گفته فعالان، حدود ساعت ۳ بعدازظهر قیمت زیر ۴ هزار و ۴۰۰ تومان قرار گرفت. برخی معامله‌گران حتی عنوان کردند که قیمت دلار در ساعات انتهایی روز سطوح پایین‌تری را نیز تجربه کرده است.

 با وجود افت قیمت در ساعات انتهایی روز، این دومین موج نوسان است که در ۲ هفته اخیر بازار دلار را تحت‌تاثیر خود قرار می‌دهد. اولین بار شنبه هفته گذشته، دلار نوسانات خود را از ابتدای محدوده ۴ هزار و ۲۰۰ تومان آغاز کرد و تا روز چهارشنبه حتی توانست در مقطعی خود را تا محدوده ۴هزار و ۴۳۰ تومان بالا بکشد. پس از برخورد به این نقطه، فروش‌ها در بازار بالا رفت و قیمت در اواسط روز شنبه حتی تا محدوده ۴ هزار و ۲۹۰ تومان پایین رفت. به نظر می‌رسد از بعدازظهر روز شنبه موج دوم نوسان آغاز شد و و این روند تا روز گذشته ادامه داشت. باید دید افت ساعات انتهایی روز دوشنبه پایانی بر موج نوسان دوم خواهد بود یا قیمت دلار در روزهای آتی توانایی رشد بیشتری را از خود نشان خواهد داد. به گفته فعالان، نوسانات هفته اول ترکیبی از دلایل مختلف بود: از تقاضای احتیاطی تحت‌تاثیر جو روانی تا تقاضای واقعی ابتدای ژانویه و تقاضای معامله‌گران فنی. ولی موج دوم نوسان بیشتر ناشی از کاهش حجم ارز موجود در بازار بوده است. در این شرایط، بیشتر معامله‌گران بازار اعتقاد دارند، اگر در روزهای آینده اتفاق بیرونی خاصی رخ ندهد، قیمت دلار در صورت عرضه متناسب بازارساز راه کاهشی را در پیش خواهد گرفت. در واقع، نزولی شدن روند دلار را به دو شرط وابسته دانستند؛ نکته دیگری که برخی از معامله‌گران فنی به آن اشاره کرده‌اند، پایین بودن شدت موج نوسان دوم نسبت به موج اول است. آنها اعتقاد دارند، تقاضا در بازار نسبت به هفته گذشته پایین آمده است و عرضه نیز در سطح پایین‌تری قرار دارد؛ از نظر آنها به همین دلیل نوسانات پایین‌تر از موج نوسانی اول است. حدود ساعت ۲ بعدازظهر دیروز حراج سکه در بانک کارگشایی آغاز شد تا در بازار موازی نیز فلز گرانبهای داخلی با رشد سنگینی مواجه نشود. روز گذشته، سکه تا ساعت ۲ بعدازظهر به عدد یک میلیون و ۴۷۲ هزار تومان رسید و در نهایت ساعت ۳ بعدازظهر با قیمت یک میلیون و ۴۷۳ هزار تومان به کار خود پایان داد. این قیمت که ۸ هزار تومان بالاتر از روز یکشنبه بود در شرایطی به ثبت رسید که بهای اونس نیز در بازارهای جهانی تا ساعت ۳ بعدازظهر به محدوده هزار و ۳۲۰ دلار قدم گذاشته بود. بانک کارگشایی در حراج روز گذشته خود اقدام به فروش شمش‌های یک کیلویی نیز کرد.

  گپ ۲۲ تومانی

روز گذشته، دلار معاملات خود را با قیمت ۴ هزار و ۳۷۰ تومان آغاز کرد که فاصله‌ای ۲۲ تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز یکشنبه داشت. این فاصله ۲۲ تومانی، عده‌ای از معامله‌گران را در موقعیت خرید قرار داد؛ چراکه تصور می‌کردند قیمت توانایی رشد بیشتر را خواهد داشت. این در حالی بود که در دقایق ابتدایی روز گروه دیگری تصور می‌کردند دلار به سقف خود رسیده است، در نتیجه بیشتر تمایل به فروش داشتند. با این وجود، به گفته فعالان، پس از آنکه معامله‌گران غیررسمی مشاهده کردند، بازارساز در یک ساعت ابتدایی روز عرضه خاصی انجام نداده است، خریدهای خود را بالا بردند و قیمت را به سوی مرز ۴ هزار و ۴۰۰ تومانی حرکت دادند. با ورود بازیگران بازارساز به بازار از ساعت یک بعدازظهر به‌تدریج موج نوسان افزایشی بازار قدرت خود را از دست داد و قیمت به زیر مرز روانی ۴ هزار و ۴۰۰ تومان پا گذاشت.

بانک و بیمه


روند بازارها را در صفحه آینده‌نگر بخوانید