زباله‌های مشهد به کود تبدیل می‌شوند

مشهد-خبرنگار دنیای اقتصاد: معاون خدمات شهری شهرداری مشهد از حذف دفن زباله در مشهد در افق آینده دور خبر داد.

خلیل ا... کاظمی‌‌‌ افزود: با ساخت فاز بعدی کارخانه کمپوست طی سال‌های آینده سیاست‌های این سازمان به سمت حذف دفن زباله جلو می‌‌‌رود و به زودی به زمانی می‌‌‌رسیم که از تمام زباله‌های موجود برای تولید کودهای آلی یا ظرف‌های پلاستیکی و... استفاده کنیم‌.

مدیرعامل سازمان بازیافت و تبدیل مواد شهرداری مشهد نیز در تکمیل این سخنان و بیان گزارش عملکردها در خصوص برنامه‌ها و طرح‌های در دست اجرا گفت: یکی از طرح‌های بسیار مهم سازمان بازیافت طرح تفکیک زباله از مبدا بوده است که از سال ٨٦ دچار تحول ویژه شده است.

علی نجفی افزود: یکی از شاخص‌های توسعه جوامع در پیشبرد اهداف شهروندی در حال حاضر میزان جمع‌آوری زباله تفکیک شده است و خوشبختانه هم اینک میزان جمع‌آوری بار زباله تفکیک شده، از شهروندان در حد ١٣٢ گرم در روز به صورت میانگین است که رقمی‌ ‌‌بسیار خوب محسوب می‌‌‌شود و مطمئنا با توسعه ایستگاه‌ها و همچنین حمایت بیشتر شورای شهر این رقم در سال‌های بعد باز هم افزایش خواهد یافت.

وی گفت: بخشی از این زباله‌ها زباله‌های کاغذی هستند که در این زمینه با انعقاد قرارداد با ٥٥٠ اداره در سطح مشهد که در تولید زباله‌های کاغذی آمار بالایی دارند، در بازیافت کاغذ گام‌هایی برداشته شده ضمن آن که با استفاده از دکه‌های مطبوعاتی و مشارکت بخش خصوصی در مقابل دریافت زباله‌های کاغذ، بن لوازم‌التحریر و بن خرید کتاب به آن‌ها تحویل می‌‌‌شود که این هم گام مهم دیگری برای بازیافت کاغذهای استفاده شده است.

وی اضافه کرد:در ایستگاه‌های ثابت پسماند که از آن به « وست بانک» تعبیر می‌‌‌شود نیز سیستم اشتراک با بازکردن حساب سپرده برای کسانی که زباله تفکیک شده را تحویل این مراکز می‌‌‌دهند شاهد استقبال همشهریان از این طرح بوده و هستیم و در حال حاضر نیز در سطح شهر ٢٤ ایستگاه بالغ بر ٣ تن زباله تفکیک شده را از سطح شهر جمع‌آوری می‌‌‌کنند که سالانه ٤٠ مشترک دائمی ‌‌‌و به صورت متوسط ٣٤٥ هزار نفر به صورت متفرقه به این مراکز مراجعه می‌‌‌کنند و امیدواریم در این صنعت که صنعت پررونق آینده است، بیش از پیش پیشرفت کنیم.

نجفی در خصوص وضعیت دفن زباله‌ها در شرایط کنونی نیز خاطرنشان کرد: محل قبلی دفن زباله‌ها در کیلومتر ٥ جاده مشهد- نیشابور بود که با توجه به آلودگی‌هایی که داشت هم اکنون محل جدید آن در کیلومتر ٢٥ جاده میامی ‌‌‌از زمینی به وسعت ٥٠٠ هکتار با شرایط بهداشتی دفن زباله و ایجاد فیلتر فضای سبز تعبیه شده است.

وی گفت: از آنجا که راه‌اندازی این مرکز جدید مستلزم رفت و آمد ٩٠٠ سرویس حمل زباله در مسافت ٢٥ کیلومتری این جاده است، پیش‌بینی می‌‌‌شود با بهره‌برداری از این طرح، این جاده به جاده‌ای پر رفت و آمد تبدیل شود که به منظور خطرآفرین بودن این مساله باید ظرفیت خودروهای حمل زباله بیشتر شده و علاوه بر آن ایستگاه‌های میانی نیز افزایش یابد.

وی ضمن اشاره به تهدید زیست‌محیطی پذیرش حدود ٥٠٠ تن زباله شهری، تولید کودهای آلی را از زباله در کارخانه کمپوست یک راه حل مناسب با ارزآوری مناسب دانست.

وی گفت: کود ورنی کمپوست که توسط کرم‌هایی به همین نام از زباله‌ها تولید می‌‌‌شود کودی بسیار کیفی و البته گران قیمت است که از این بخش و راه‌اندازی کارخانه کودگرانوله با ظرفیت ٧٠ تن کود در روز بخش عمده‌ای از زباله‌ها به مواد آلی تبدیل می‌‌‌شود.

وی گفت: یکی از گازهایی که باعث پدیده گازهای گلخانه‌ای می‌‌‌شود گاز متان است که با سوزاندن آن در محل دفن زباله‌ها این گاز مضر زیست‌محیطی به دی‌اکسید‌کربن تبدیل می‌‌‌شود و در آینده نزدیک نیز با تبدیل آن به انرژی و تولید ٦٠٠ کیلو وات برق ضمن کمک به شبکه تامین برق شهری، اولین مرکزی در ایران خواهد بود که بر اساس پیمان کیوتو (پیمان زیست‌محیطی جهانی) برای کشور ارزآوری خوبی خواهد داشت. وی در مورد جمع‌آوری مواد توسط افراد غیر‌مجاز نیز گفت: هم‌اکنون تعداد زیادی از گازی‌های حمل غیر‌مجاز زباله از سطح شهر جمع‌آوری شده است و با افرادی که با کیسه اقدام به جمع‌آوری زباله می‌‌‌کنند هم به شدت برخورد می‌‌‌شود.