نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 29 اسفند

کنترل قیمت‌ها در عید ادامه می‌یابد

کدخبر: ۶۳۵۴۴۲
اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم.
کنترل قیمت‌ها در عید ادامه می‌یابد

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

29 اسفند 1353؛کنترل قیمت‌ها در عید ادامه می‌یابد

کمیته ملی حمایت از مصرف‌کننده امروز اعلام کرد: در ایام تعطیلات نوروز بازرسان و اعضای کمیته ملی حمایت از مصرف‌کننده در سراسر ایران قیمت‌ها را زیر نظر خواهند داشت و گرانفروشان را بدون هیچ‌گونه ارفاق جهت تعقیب به مقامات قانونی معرفی خواهند نمود.

کمیته ملی از مصرف‌کنندگان خواست در ایام نوروز و به هنگام خرید قیمت‌های اعلام‌شده واحد صنفی را کاملا بازرسی نموده و در صورتی که جنس مشابه در دو واحد صنفی با قیمتی متفاوت عرضه می‌گردد و یا کالایی گران‌تر عرضه شده واحد صنفی گرانفروشی را با ذکر نام و محل به وسیله نامه به کمیته ملی حمایت از مصرف‌کننده معرفی نمایند تا از طریق کمیته افرادی که در صدد اجحاف و تعدی به مصرف‌کننده برآمده‌اند شدیدا مورد تعقیب قرار گیرند.

قرارداد ساخت موتورهای صنعتی در ایران به امضا رسید

قرارداد ساخت موتورهای پرکینز در ایران بین سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران وابسته به وزارت صنایع و معادن و شرکت پرکینز به امضا رسید.

به موجب این قرارداد انواع تراکتورهای مسی فرگوسن موتورهای مورد مصرف و همچنین سایر مصارف صنعتی در ایران ساخته می‌شود.

براساس طرحی که تهیه شده در مرحله اول سالانه 30 هزار موتور به قدرت‌های مختلف از چهل تا هشتاد اسب در ایران ساخته خواهد شد که در تراکتور و دیگر وسایل صنعتی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

سرمایه‌گذاری در کارخانه تراکتورسازی تبریز و واحدهای وابسته بالغ‌بر 15 میلیارد ریال برآورد می شود.

سود بازرگانی 60 قلم کالا کاهش یافت

سود بازرگانی 60 قلم کالا کاهش یافت و یا به کلی حذف شد. واردات 14 قلم آزاد شد. ورود 60 قلم کالا که واردات آنها غیرمجاز بود، منوط به موافقت قبلی شد و واردات سه قلم که مشابه آن در داخل تولید می شود به موافقت قبلی موکور گردید در مورد واردات اتومبیل سواری، مثل سال‌های گذشته عملی خواهد شد.

دکتر فریدون مهدوی، وزیر بازرگانی اهم تصمیمات تازه دولت را در مورد مقررات عمومی صادرات و واردات سال 1354 اعلام کرد.

وی افزود: در تنظیم مقررات عمومی صادرات و واردات سال 1354 که یکی از وسایل موثر تنظیم و تسریع رشد اقتصادی کشور می باشد، به نیازمندی‌های مصرف‌کنندگان توجه کافی شده است و ضمن حمایت از تولیدات کشاورزی و صنعتی، به‌منظور رعایت اعتدال در برنامه‌های تولیدی کشور در زمینه‌هایی که کمبود مشاهده می‌شود و همچنین به‌منظور مقابله با افزایش غیرمعقول قیمت ها تدابیر لازم منظور گردیده است.

منابع اورانیوم استرالیا در اختیار ایران قرار می‌گیرد

امروز اعلامیه مشترک پایان مذاکرات اقتصادی ایران و استرالیا انتشار یافت.

براساس این اعلامیه ایران و استرالیا در مذاکرات تهران به توافق مهمی در زمینه بهره‌برداری از منابع اورانیوم استرالیا به‌منظور تامین مواد اولیه مصرفی نیروگاه‌های اتمی ایران دست یافتند.

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید