وضعیت متشنج پس از ترور فرمانده ارشد حزب‌الله

تب جنگ در جنوب لبنان می‌خوابد؟/ سفر مهم فرستاده ویژه آمریکا به بیروت

کدخبر: ۶۲۱۵۰۸
اقتصادنیوز: نماینده ویژه بایدن همزمان با تشدید تنش ها در جنوب لبنان میان نیروهای حزب الله و اسرائیل، به بیروت سفر می کند.
تب جنگ در جنوب لبنان می‌خوابد؟/ سفر مهم فرستاده ویژه آمریکا  به بیروت
به گزارش اقتصادنیوز، هم‌زمان با تشدید درگیری‌ها بین ارتش اسرائیل و حزب‌الله، کاخ سفید اعلام کرد آموس هوخشتاین، مشاور ارشد بایدن، روز پنجشنبه برای ادامه تلاش‌ها برای کاهش تنش‌ها در امتداد مرزی جنوب لبنان، به بیروت سفر کند.

به نوشته باراک راوید، گزارش‌گر آکسیوس، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و دیگر مقامات ارشد هفته گذشته به هوخشتاین در تل‌آویو گفتند که پنجره کوچکی برای یافتن راه‌حل دیپلماتیک برای جلوگیری از جنگ همه‌جانبه بین اسرائیل و حزب‌الله وجود دارد.

اسرائیل ده‌ها هزار نفر را از روستاها و شهرهای شمالی سرزمین‌های اشغالی در نزدیکی مرز تخلیه کرده است، زیرا ادعا می‌کند بیم آن می‌رود که نیروهای حزب‌الله حمله‌ای مانند حمله حماس در 7 اکتبر انجام دهند.

اآنگونه که اکوایران گزارش داده است، اسرائیل به طور علنی اعلام کرده که قبل از اینکه به اسرائیلی‌های تخلیه شده اجازه دهد به سکونت‌گاه‌های خود بازگردند،  وضعیت در امتداد مرز -از طریق راه‌حل دیپلماتیک یا اقدام نظامی-  باید تغییر کند. پیش از این هم آکسیوس گزارش داده بود، اسرائیل به دنبال آن است که نیروهای حزب الله به عنوان بخشی از یک توافق دیپلماتیک تقریباً شش مایلی از مرز عقب‌نشینی کنند.

روز دوشنبه، وضعیت متشنج در امتداد مرز جنوبی لبنان پس از ترور وسام الطویل، فرمانده ارشد میدانی حزب‌الله، که رهبری نیروهای نخبه رضوان را برعهده داشت، تشدید شد.

از آن زمان تبادل آتش بین طرفین ادامه یافت و حزب‌الله با هواپیماهای بدون سرنشین به مقر فرماندهی شمال اسرائیل حمله کرد و اسرائیل چندین فرمانده میدانی دیگر این گروه را هدف گرفت.

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید به آکسیوس گفته که انتظار می‌رود هوخشتاین با نجیب میقاتی، نخست وزیر موقت لبنان و دیگر مقامات ارشد دولتی و نظامی لبنان برای پیشبرد گفتگوها در مورد چگونگی دستیابی به تفاهم هایی که آرامش را در سراسر مرز بازگرداند، ملاقات کند.

سه مقام اسرائیلی گفتند هوخشتاین در گفتگوهای خود در تل آویو تاکید کرد که کاستن از شدت عملیات ارتش اسرائیل در غزه، به آرام کردن اوضاع در لبنان کمک خواهد کرد. او هم‌چنین پیشنهاد کرد که اسرائیل بیانیه‌ای عمومی برای اعلام انتقال وضعیت [به یک وضعیت با شدت کم‌تر] صادر کند.

به گفته مقامات اسرائیلی، هوخشتاین به نتانیاهو گفت که به محض پایان درگیری‌ها بین اسرائیل و حزب‌الله، او می‌خواهد مذاکرات غیرمستقیم را در مورد مرز زمینی آغاز کند -مشابه مذاکراتی که سال گذشته منجر به توافق بر سر مرزهای دریایی شد. این افراد گفتند که اسرائیل با برگزاری مذاکرات در مورد مرز زمینی با لبنان مخالفتی ندارد.

نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان، اوایل این هفته در نشستی با مقامات سازمان ملل گفت که پیام‌هایی از اسرائیل از طریق ایالات متحده و سایر کشورها دریافت کرده که درباره جنگ علیه لبنان هشدار می‌دهند. بر اساس بیانیه دفتر او: «آنها به ما گفتند: آیا شما از نابودی لبنان حمایت می کنید؟ آیا می‌خواهید آن‌چه در غزه اتفاق افتاد در لبنان نیز رخ دهد».

میقاتی در چندین مصاحبه با مطبوعات لبنان گفت که لبنان آماده ورود به مذاکرات برای دستیابی به ثبات بلندمدت در جنوب لبنان از جمله در امتداد مرز خود با اسرائیل است.

سخنگوی شورای امنیت ملی گفت: «ایالات متحده به صراحت اعلام کرده است که از گسترش درگیری های جاری در لبنان حمایت نمی کند و به تمام گزینه های دیپلماتیک برای بازگشت غیرنظامیان اسرائیلی و لبنانی به خانه‌های خود و زندگی در امنیت و ثبات ادامه می‌دهد».

در همین شرایط، نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان در واکنش به سفر مشاور ارشد بایدن به بیروت با هدف مذاکره ضمنی در خصوص مرزبندی جدید لبنان، بر مشخص بودن مرزهای کشورش از سال ۱۹۲۳ میلادی تاکنون تاکید کرد و گفت هیچ مذاکره‌ای در مورد ترسیم جدید مرزهای لبنان وجود ندارد. بری در مصاحبه‌ای با روزنامه الجمهوریه گفت: «ما به قطعنامه ۱۷۰۱ متعهد هستیم و باید واشنگتن تل‌آویو را ملزم به اجرای آن کند».

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید