شکستی که مقدمه پیروزی است؟

نتانیاهو بازنده اصلی جنگ غزه/ رمزگشایی از استراتژی حماس

کدخبر: ۶۰۸۵۲۴
اقتصادنیوز: گروهی از ناظران بر این باورند که نتانیاهو در راه رسیدن به هدف ادعایی اش که همانا نابودی حماس خواهد بود، شکست می خورد. آنها برای توجیه ادعای خود به گزاره های مختلفی چون شکاف حاکم بر سرزمین های اشغالی بعد از تلاش « «بی بی» جهت اجرایی کردن طرح اصلاحات قضایی اشاره کرده و می گویند، شکست حماس، مقدمه شکست اسرائیل خواهد بود.
نتانیاهو بازنده اصلی جنگ غزه/ رمزگشایی از استراتژی حماس

به گزارش اقتصادنیوز، شکست حماس، برای اسرائیل و آینده غزه تهدیدی جدی است؛ این تحلیلی است که گروهی از ناظران بر آن تاکید دارند. آنها با اشاره به جنگ ویتنام، مدعی اند، شکست ویتنام شمالی برای نظامیانش تبدیل به پیروزی شد. پس از شکست چشم گیر در سال 1954،( جنگ دین‌بین‌فو اوج نزاع‌های جنگ اول هندوچین بین اتحاد فرانسویان و نیروهای انقلابی کمونیست ویت مین در ویتنام بود. این نبرد که در دین‌بین‌فو بین ماه‌های مارس و آوریل ۱۹۵۴ اتفاق افتاد در پایان به شکست کامل فرانسه منجر شد). فرانسه خواستار ترک هندوچین شد. ده سال بعد، هوشی مین به خوبی فهمید که مرکز ثقل استراتژیک جنگ اتاق های تلویزیون آمریکا بود و نه جنگل ها، شالیزارهای برنج و ارتفاعات ویتنام.

رمزگشایی از استراتژی حماس

چهل و هفت سال بعد از جنگ ویتنام و پس از 20 سال درگیری، شکست طالبان در افغانستان نیز برای این گروه به سان پیروزی بود، افغانستان نیز مانند سایگون، شاهد عقب نشینی رقت بار آمریکایی ها بود.به نوشته مسنجر، رویکرد استراتژیک پیروزی با شکست، انور سادات، رئیس جمهور مصر را متقاعد کرد تا جنگ یوم کیپور در اکتبر 1973 را  کلید بزند. سادات با علم به اینکه غافلگیر خواهد شد، فهمید ارتشش احتمالا در برابر نیروهای دفاعی اسرائیل (IDF) شکست خواهد خورد. در حالی که بخشی از ارتشش در امتداد کانال سوئز محاصره شد، او با آتش بس موافقت کرد. اما سادات به واسطه همین شکست، شبه جزیره سینا را پس گرفت.

gettyimages-1774542314_custom-e17fcf5ccd084de7fc68c9d79f3aafe43c59c01e-s1100-c50

ناظران مدعی اند، حماس با تکیه بر تجربیات فوق، چارچوب بازی مبتنی بر برد با باخت را ترسیم کرده است. در چارچوب این استراتژی، اسرائیل با نابودی غزه، خود را نابود کرده است. حماس نمی تواند ارتش اسرائیل را شکست دهد، اما قادر است بر نقطه ضعف احتمالی اسرائیل یعنی نخست وزیری این بازیگر دست بگذارد.به گفته گروهی از تحلیلگران،حماس بر این باور بود که حمله به اسرائیل باعث تحریک و خشم نتانیاهو و حزب لیکود تحت رهبری اش می شود، گزاره ای که موجب خواهد شد تا تل آویو واکنشی تند نشان دهد. این مقوله در نهایت می تواند اسرائیل را به نقطه شکست رسانده و به یک بازیگر در سطح جهانی تبدیل کند.

«بی بی» بازنده جنگ با حماس

نتانیاهو مدعی است که اسرائیل به قوانین جنگ احترام می گذارد و غیرنظامیان را هدف قرار نمی دهد و هدفش نابودی( ادعایی) حماس است. اما در جنگ های شهری، خانه به خانه، چنین وعده ادعایی ممکن است بی معنا شود. همانطور که جهان در نبردهای بزرگ از استالینگراد تا فلوجه دیده ، هزینه های جنگ شهری بسیار است.در شرایط کنونی گزارش‌ها در باب کشته شدن هزاران فلسطینی در جریان بمباران های غزه، خشم جهان از اسرائیل را افزایش داده است.وزارت بهداشت غزه می گوید که بیش از ده هزار نفر در غزه جان خود را از دست داده اند که 3 هزار و 300 نفر از آنها کودک هستند. علاوه بر آن، تصویر صحنه هایی از داخل غزه که در رسانه های اجتماعی و عادی به تصویر کشیده می شود، تکان دهنده است.

777777777777

قبل از حمله 7 اکتبر، اسرائیل به دلیل تلاش های نتانیاهو جهت تضعیف قوه قضائیه درگیر آشفتگی سیاسی عمیقی بود. امروز « بی بی» به واسطه عدم پیش بینی حمله حماس و ناکارآمدی نهادهای اطلاعاتی در شناسایی این کنش در موضع ضعف قرار دارد و در یک قدمی کناره گیری است؛ گزاره ای که می تواند تنش های داخلی این بازیگر را افزایش دهد.حماس این معادله را درک می کند. پس از پایان حمله، اشغال غزه وضعیت را بدتر خواهد کرد، این همان هدفی است که حماس به دنبال ان است. بنابراین، اسرائیل به تنهایی مقصر ویرانی غزه خواهد بود. علاوه بر این، حماس شرط می‌بندد که احیای ائتلاف منسجم در اسرائیل برای نتانیاهو پس از جنگی که این بازیگر را متلاشی خواهد کرد غیرممکن است.

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید