خاورمیانه در یک قدمی انفجار

هم صدایی حماس و حزب الله؟/ آیا اسرائیل در چند جبهه درگیر می شود؟

کدخبر: ۶۰۳۷۰۹
اقتصادنیوز: در شرایطی که تنش ها در سرزمین های اشغالی اوج گرفته، پیش بینی رخدادهای پیش رو، روز به روز دشوارتر می شود. گروهی از ناظران براین باورند که در صورت ورود زمینی ارتش اسرائیل به غزه، حزب الله لبنان و جریان مقاومت سکوت نکرده و مواضع اسرائیل را هدف قرار خواهند داد؛ سناریویی که در صورتی که محقق شود، وقوع درگیری سراسری در منطقه غیر قابل اجتناب به نظر می رسد.
هم صدایی حماس و حزب الله؟/ آیا اسرائیل در چند جبهه درگیر می شود؟

به گزارش اقتصادنیوز ، با گذشت کم تر از یک هفته از  حمله حماس به اسرائیل، نظامیان کمکی این بازیگر در مرز شمالی با لبنان مستقر شده اند تا بدینگونه نشان دهند که اسرائیل در حال آماده شدن برای درگیری احتمالی با حزب الله است، رخدادی که زمینه ساز تشدید تنش ها خواهد شد.روز یکشنبه، وال استریت ژورنال با انتشار گزارشی مدعی شد که ایران و حزب الله در سازماندهی حملات 7 اکتبر با حماس همکاری نزدیک داشته اند.خبری که واکنش تند تهران را به همراه داشت. مقام های رسمی ایران این موضع گیری را رد کرده اند. با این همه هستند تحلیلگرانی که مدعی اند حزب الله خود را برای عبور از خط قرمز های اسرائیل آماده کرده است.

خطوط قرمز ترسمی حزب الله

نیشن مدعی است که آمادگی حزب الله برای ورود به جنگ با اسرائیل کم و بیش در در روزنامه و رسانه های حامی این گروه  تایید شده است. روزنامه الاخبار در یکی از گزارش هایش نوشت: «نیروهای محور مقاومت سقف مشخصی را برای آنچه خطوط قرمز نامید تعیین کردند. دشمن می‌داند تحت هر شرایطی اگر از این خطوط عبور شود، جبهه‌ها به یکباره شعله ور تر خواهد شد».این روزنامه مشخص نکرد که این خطوط قرمز چیست، اما به طور ضمنی به آنچه حزب‌الله «یکپارچه‌سازی جبهه‌ها» خوانده، اشاره می‌کند. به ادعای نیشن این گزینه به طور قطع تلاشی است برای تشکیل جبهه گسترده علیه اسرائیل –جبهه ای تعریف شده از غزه، لبنان، شاید سوریه، کرانه باختری و محاصره سرزمین های اشغالی با دیواری از موشک.

به ادعای گروهی از ناظران افزایش تنش ها با چند هدف دنبال می شود:از مسیر خارج کردن توافق صلح عربستان و اسرائیل. دوم اثبات این گزاره که ایران و حزب الله برای مقابله با بمباران سیستماتیک سوریه توسط تل آویو گزینه های بسیاری دارند. از همه مهمتر، قرار دادن حماس در موقعیتی که بتواند آرمان فلسطین را محقق کرده و به نماینده اصلی مردم فلسطین تبدیل شود و رهبری  مبارزه مسلحانه تازه ای را برعهده بگیرد.حال سوال این است، در چارچوب چنین سناریویی، لبنان در چه شرایطی قرار خواهد گرفت؟ به ادعای گروهی از تحلیلگران، حزب‌الله در صورت تهدید وجودی حماس می تواند با برجسته کردن استراتژی «یکپارچگی جبهه‌ها» دست به کار شود. به ادعای این گروه اگر نیروهای اسرائیلی وارد غزه شوند و کشتار غیرنظامیان را کلید بزنند، حزب الله نمی تواند منفعل بماند.

ApNewsroom_Israel_Palestinians_24704

خاورمیانه در یک قدمی انفجار

امروز درگیر عدم قطعیت ها هستیم، اگر اسرائیل وارد غزه شود، اولویت حزب‌الله گشودن جبهه دوم (و شاید سوم و چهارم) علیه این رژیم برای توقف شان خواهد بود. حزب الله این توان را دارد تا با حمایت شبه‌نظامیان مسلح در عراق و شاید یمن جبهه های خود را تقویت کرده و دامنه عملیاتش را گسترش دهد.در صورت وقوع چنین سناریویی، درگیری ها رادیکال تر می شود و جنگ منطقه ای سراسری محتمل. تحت چنین شرایطی، فعل و انفعال های نظامی اسرائیل ممکن است پای ایران و آمریکا را به این تنش بکشاند.با این حال، طرفین درگیری به خوبی می دانند که نتیجه چنین تنشی غیرقابل پیش بینی خواهد بود.

بنابراین  محور مقاومت برای جلوگیری از چنین نتیجه‌ای، گزاره هایی را در نظر گرفته. ضربه سخت به اسرائیل و بهره برداری سیاسی از چنین موفقیتی برای آنها منطقی تر است تا وارد شدن به جنگی که پیامدهای نهایی اش ممکن است محور مقاومت را تضعیف کند.در این میان سناریوی محتمل این است که اسرائیل و حزب الله ترجیح دهند تا برای گشوده شدن جبهه تازه زمینه سازی نکنند. از همین رو آنگونه که نیشن مدعی است امکان پذیرش توافق نانوشته‌ای با حزب‌الله محتمل است؛ توافقی که به حزب الله اجازه می‌دهد تا اهداف اسرائیلی را هدف قرار دهد، بدون آن که هدف بمباران خشن متقابل قرار نگیرند. نکته قابل تامل این است که اگر درگیری غزه به لبنان سرایت کند، وقوع درگیری سراسری غیر قابل اجتناب است.

تیتر یک
کارگزاری مفید