عملکرد غیرمنتظره بازار کار آمریکا

وقتی واقعیت‌های اقتصادی از خوش‌بینانه‌ترین تحلیل‌ها هم جلو می‌زند!

کدخبر: ۶۰۲۶۲۵
اقتصادنیوز: گزارش جدید بازار کار آمریکا تا حدودی از تحلیل های بسیار خوش‌بینانه در این زمینه روند بهتری را طی کرده است.
وقتی واقعیت‌های اقتصادی از خوش‌بینانه‌ترین تحلیل‌ها هم جلو می‌زند!

به گزارش اقتصادنیوز پیش‌بینی‌کنندگان وضعیت اقتصادی آمریکا به طور مداوم قدرت بازار کار ایالات متحده را دست کم گرفته‌اند. ماه‌ها پس از آنکه بسیاری از تحلیل‌گران وال‌ استریت معتقد بودند اقتصاد آمریکا وارد رکود شده است، آمارهای مربوط به بازار کار، بار دیگر از انتظارات اقتصاددانان فراتر رفته است.

به نوشته بلومبرگ، این گزارش که روز گذشته (14 مهر) منتشر شد، نشان می‌دهد کارآفرینان آمریکایی به شکل مبهوت‌کننده‌ای، 336 هزار شغل جدید در ماه سپتامبر ایجاد کردند. آماری که بالاتر از پیش‌بینی تمام اقتصاددانان حاضر در نظرسنجی بلومبرگ بوده است. همچنین گزارش‌ بازار کار آمریکا برای ماه‌های جولای و آگوست پس از اصلاح‌، افزایش یافت و در همین حال، نرخ بیکاری هم پایین مانده است. هم‌اکنون نرخ بیکاری آمریکا 3/8 درصد است و دستمزدها با سرعت متعادلی افزایش یافته‌اند.

بازار کار،‌ شالوده اقتصاد است و تا زمانی که استخدام در کسب‌وکارها ادامه داشته باشد، مصرف‌کنندگان به خرج کردن ادامه می‌دهند و در نتیجه، رشد اقتصاد ادامه پیدا می‌کند.

اما در میان خبرهای خوب از اقتصاد آمریکا، خبرهای بد هم وجود دارد. بازار کاری که آمارهای آن مثبت و بسیار قوی باشد، می‌تواند پیشرفت‌های شکننده بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) در قبال تورم را تهدید کند؛ اتفاقی که می‌تواند فدرال رزرو را ترغیب کند نرخ بهره کنونی را که بالاترین سطح 22 سال اخیر است، باز هم افزایش دهد.

با در نظر گرفتن روند افزایشی بازدهی اوراق خزانه‌داری ایالات متحده، افزایش مجدد نرخ بهره می‌تواند خرید خانه یا دریافت وام را برای خانوارها و کسب‌وکارها دشوارتر کند. وقوع این سناریو حتی می‌تواند بر کمپین انتخاباتی جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، تأثیر منفی بگذارد.

مقامات بانک مرکزی آمریکا هم‌اکنون در حال بررسی این موضوع هستند که آیا نیازی برای افزایش دوباره نرخ بهره وجود دارد یا خیر. فدرال رزرو در 19 ماه گذشته، نرخ بهره را بیش از 5 درصد افزایش داده است.

با وجود اینکه بانک مرکزی ایالات متحده در آخرین جلسه خود در ماه سپتامبر نرخ بهره را ثابت نگه داشت، از 19 مقام این بانک، 12 نفر موافقت خود را با افزایش دوباره نرخ بهره تا پایان سال 2023 نشان داده‌اند. ‌

همچنین به دنبال انتشار گزارش بازار کار آمریکا در ماه سپتامبر، نظرسنجی‌ها نسبت به احتمال افزایش نرخ بهره از 48 درصد به 56 درصد افزایش پیدا کرده است.

مقامات فدرال رزرو معتقدند بازار کار آمریکا «برافروخته» باقی مانده و همین امر یکی از علت‌های به وجود آمدن فشار قیمتی شده که نرخ تورم را از هدف 2 درصدی این بانک فراتر برده است.

علاوه بر این،‌ افزایش اخیر در بازدهی اوراق قرضه دولتی ایالات متحده و سرعت قابل توجه افزایش این بازدهی، می‌تواند نرخ‌های بهره بالاتر را توجیه کند و همین امر نگرانی‌هایی نسبت به از دست رفتن پیشرفت‌های به دست‌آمده برای مهار تورم ایجاد کرده است.

طبق گزارش‌ها، بازده اوراق قرضه 30 ساله خزانه‌داری ایالات متحده در این هفته برای نخستین‌بار از سال 2007 به بیش از 5 درصد رسیده است.

در حالیکه تازه‌ترین گزارش بازار کار آمریکا نشان‌دهنده حرکت اقتصادی قوی این کشور است، مقامات بانک مرکزی ایالات متحده به دقت گزارش‌های آتی مربوط به تورم شامل گزارش کلیدی شاخص قیمت مصرف‌کننده را که در 20 مهر منتشر می‌شود، رصد خواهند کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید