قیمت سکه زیر یوغ طلا/ پیش‌بینی قیمت سکه امروز 13 مهر

کدخبر: ۶۰۲۱۸۳
اقتصادنیوز: با قرار گرفتن قیمت طلای جهانی در کمترین سطح قیمتی هفت‌ماهه خود، ارزش ذاتی طلای داخلی نیز کاهش یافته؛ موضوعی که مقاومت معامله‌گران سکه را در برابر کاهش قیمت برانگیخته و سبب شده است حباب سکه افزایش یابد.
قیمت سکه زیر یوغ طلا/ پیش‌بینی قیمت سکه امروز 13 مهر

به گزارش اقتصادنیوز ، ارزش ذاتی سکه و طلا در بازار داخلی بر دو عامل اونس جهانی طلا و دلار داخلی تکیه دارد. تغییر در هریک از پارامترهای ذکر شده می‌تواند با تغییر در ارزش ذاتی در بازار طلا معیار تحلیل و تصمیم‌گیری را تغییر دهد.

بر اساس گزارش اکوایران، در شرایطی که دلار رنج شده اونس جهانی طلا در سراشیبی سقوط حرکت می‌کند. طلای جهانی با دلار قیمت‌گذاری می‌شود و البته با شاخص این واحد پولی رابطه معکوس دارد. دلیل سقوط اونس طلا را نیز می‌توان در تحرکات به‌وجود آمده در شاخص دلار جست‌وجو کرد.

شاخص دلار آمریکا ۰.۶ درصد رشد کرده و در بالاترین سطح ده ماهه خودش قرار گرفته است؛ چرا که بر اساس نظرسنجی انجام‌شده از معامله‌گران، به نظر می‌آید، نرخ بهره تا پایان سال جاری میلادی در محدوده ۵ تا ۵.۲۵ درصد باقی بماند.

یکی از مقامات فدرال رزرو نیز اعلام کرده در صورتی که سرعت کاهش تورم و داده‌های تورمی کمتر از انتظارات باشد افزایش مجدد نرخ بهره مورد حمایت قرار خواهد گرفت.

علاوه بر اوج‌گیری شاخص دلار بازدهی اوراق خزانه‌داری ایالات متحده نیز رکورد زده است. بازدهی اوراق خزانه ده ساله ایالات متحده آمریکا به بالاترین سطح از سال ۲۰۱۷ رسیده است. از آنجایی که طلا یک‌ دارایی بدون عایدی است که فقط با افزایش ارزش معاملاتی می‌تواند به صاحب خود سود برساند، در برابر رشد بازدهی اوراق خزانه‌داری ایالات متحده طلا دارای نقطه ضعف است.

با رکورد زنی بازدهی اوراق خزانه توانایی رقابت اونس طلا در برابر دلار کم می‌شود چرا که طلا یک دارایی بدون عایدی است به همین خاطر رکورد زنی بازدهی اوراق قرضه ده ساله آمریکا کمک کرد تا طلا یک سقوط ۲۳۰ دلاری را نسبت به سقف خود در ماه می ثبت کند.

اونس طلا در کف هفت ماهه خود قرار گرفته است و اگر به بالا برنگردد می‌تواند سطوح قیمتی سکه‌و‌طلا در داخل ایران را تحت تاثیر جدی قرار دهد.

حباب سکه افزایش یافت

درحالی‌که میانگین حبابِ سکه در هفته گذشته در محدوده ۱۸ درصدی قرار داشت، در هفته جاری این میانگین تغییر کرده است، با کاهش قیمت اونس طلا و مقا‌ومت سکه در برابر کاهش همسو‌ با طلای جهانی، حباب سکه امامی افزایش یافته و در کانال ۲۱ درصدی نوسان می‌کند.

افزایش حباب سکه در شرایط رکودی‌کنونی، ریسک‌ها در بازار سکه را بالا می‌برد و می‌تواند زمینه را برای حمایت‌شکنی سکه امامی فراهم کند به‌نحوی که احتمال آنکه سکه امامی بتواند حمایت سالانه خود را به پایین بشکند وجود دارد.

در شرایط کنونی مهم‌ترین مرز حمایتی برای  سکه امامی  محدوده ۲۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است که در صورتی که این مرز از دست برود احتمال عقب‌نشینی آن به سمت کانال ۲۶ میلیون تومان وجود دارد.

البته در صورتی که نرخ دلار صعودی شود احتمالا اثر کاهشی قیمت طلا روی سکه را تا حدودی  کاسته خواهد شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید