بورس در چنگال صف‌های فروش سهام

حقیقی‌ها در صف فروش !/ پیش بینی بازار سهام امروز 1 شهریور

کدخبر: ۵۹۳۶۳۹
اقتصادنیوز: بورس تهران روز سه‌شنبه را با ریزش شاخص‌های آماری تا انتهای معاملات پشت سر گذاشت. خروج جریان پول حقیقی روز سه‌شنبه در حالی به نسبت روز قبل بیش از دو برابر افزایش یافت؛ که سیزدهم روز متوالی کاهش مالکیت حقیقی بازار سهام به ثبت رسیده است. حال تنها امید سهامداران به کف حمایتی تکنیکالی شاخص کل است.
حقیقی‌ها در صف فروش !/ پیش بینی بازار سهام امروز 1 شهریور

به گزارش اقتصادنیوز ، بازار سهام در روند معاملات روز گذشته شاهد افت تراز بیشتر شاخص کل هم‌وزن به نسبت ریزش تراز شاخص کل بود. بازدهی ضعیف‌تر شاخص هم‌وزن به نسبت شاخص کل در روز دوشنبه که شاخص‌های سهامی رشد اندکی را نیز تجربه می‌کردند نیز تجربه شد. در معاملات روز سه‌شنبه شاخص کل بورس تهران 93 صدم درصد و شاخص هم‌وزن 1.63 درصد ریزش تراز داشتند.

دیروز شاخص‌های فرابورسی تماماً سرخ پوش بودند. شکاف بین بازدهی شاخص کل و شاخص هم‌وزن که در روز‌های معاملاتی قبل از سه‌شنبه کاهش یافته بود؛ دیروز افزایش زیادی داشت. این شکاف در بین شاخص‌های اصلی فرابورس بیشتر از بورس تهران بود و بیشترین ریزش را در بین شاخص‌های اصلی فرابورس ایران، شاخص کل هم‌وزن فرابورس با 2.19 درصد افت تراز به ثبت رساند.

در بین شاخص صنایع نیز صنعت فعالیت‌های هنری با 5.3 میلیارد تومان ورود پول حقیقی بالاترین میزان ورود پول حقیقی را در بین صنایع به ثبت رساند. صنعت حمل و نقل با 1.3 میلیارد تومان و صنعت تولید محصولات کامپیوتری با 0.7 میلیارد تومان در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند. از سوی دیگر صنعت بانک‌ها و مؤسسات اعتباری با 117.4 میلیارد تومان خروج پول حقیقی بیشترین میزان کاهش مالکیت حقیقی را به ثبت رساند و صنعت فلزات اساسی با 81.5 میلیارد تومان و صنعت خودرو و ساخت قطعات با 74.9 میلیارد تومان دیگر صنایعی بودند که میزان بیشتری از مالکیت حقیقی خود را از دست دادند.

دیروز شاخص صنعت منسوجات بیشترین رشد تراز را به ثبت رساند و صنعت بیمه نیز دیگر صنعتی بود که رشد تراز داشت. صنعت خودرو و ساخت قطعات و صنعت انبوه‌سازی و صنعت محصولات و مواد غذایی از صنایع سنگینی بودند که دیروز افت تراز داشت. صنعت خودرو در انتهای معاملات روز دوشنبه از صنایع سنگینی بود که بازدهی مثبت داشت.

روند معاملات سهامی 30 روز اخیر

ارزش معاملات خرد بازار سهام دیروز را نیز در سطح 3 همتی پشت سرگذاشت. در این روز‌ها این‌طور به نظر می‌رسد که ارزش معاملات خرد در کانال 3 همتی تثبیت شده که تراز بالای 1 میلیون و 500 هزار واحدی نشان از فرار معامله‌گران از بازار دارد.

خروج جریان پول حقیقی از سهام در معاملات روز سه‌شنبه به سیزدهمین روز معاملاتی پی‌ در ‌پی رسید. با وجود کاهش شدید جریان پول حقیقی به وسیله افت ارزش معاملات خرد در روز انتهایی هفته قبل، این هفته شدت کاهش مالکیت حقیقی بازار افزایش یافته و در روز سه‌شنبه با ثبت 701 میلیارد تومان به بالاترین سطح این هفته رسیده است.

روز دوشنبه ارزش صف‌های خرید سهامی با 65 درصد افت به 70 میلیارد تومان رسید. ارزش صف‌های خرید سهام در معاملات دیروز نیز 91 میلیارد تومان بود. از سوی دیگر نیز ارزش صفوف فروش سهام که مدتی است در سطح 600 میلیارد تومانی قرار دارد؛ برای روز سه‌شنبه نیز 605 میلیارد تومان بود.

یکی دیگر از تغییرات داده‌ای معاملات دیروز تغییرات سهم نماد‌های مثبت و منفی از نماد‌های قابل معامله بازار سهام بود. روز دوشنبه با رشد اندک شاخص‌های سهامی، 34 درصد بیازار مثبت بودند و 66 درصد مابقی قرمز پوش شدند. دیروز اما با افت تراز شاخص‌های سهامی نهمین روز در 30 روز معاملاتی اخیر با تصاحب بیش از 80 درصد نماد‌ها توسط رنگ قرمز به ثبت رسید. روز گذشته 85 درصد نماد‌های بازار قرمز پوش بودند و 15 درصد مابقی با رنگ سبز به استقبال روز چهارشنبه رفتند.

متوسط سرانه خرید و فروش هر کد حقیقی که در روز سه‌شنبه به کمترین میزان شکاف چند روز اخیر رسیده بود؛ مطابق پیش‌بینی‌ها در معاملات سه‌شنبه واگرایی شدیدی را تجربه کردند. و چهارشنبه هفته گذشته واگرایی داشتند؛ روز گذشته سرانه خرید هر کد حقیقی بدون تغییر در سطح 20 میلیون تومان قرار گرفت اما سرانه فروش هر کد حقیقی با رشد 2.5 میلیون تومانی به سطح 27.5 میلیون تومان رسید.

پیش بینی بورس چهارشنبه

با توجه به روند معاملات روز‌های اخیر ، قیمت‌های جهانی و خبر‌های اثرگذار بر روند معاملات؛ معامله‌گران بازار سهام در این روز‌ها به چند دسته تقسیم می‌شوند. دسته اول را می‌توان شاخص‌سازان نام نهاد که در انتهای معاملات هر روز با حمایت اندکی از سهم‌های شاخص‌ساز به حمایت دستوری از ریزش بازار می‌پردازند. دسته دیگر معامله‌گران کسانی هستند که در ابتدای پیش گشایش سفارش فروش ثبت می‌کنند و در انتظار خروج از مسیر سیل هستند اما با در نظر داشتن حجم این افراد و عدم وجود خریدار برای سهام آن‌ها سفارش‌های اندکی از آن‌ها نهایی می‌شود. دسته سوم هم سهامدارانی هستند که در قیمت‌های پایین این روز‌ها صبر کردن را ترجیح می‌دهند سهام نفروشند.

با در نظر گرفتن نیت‌های معاملاتی معامله‌گران دلیل این حجم از افت ارزش معاملات روشن می‌شود. رکود معاملاتی این روز‌ها نیز با تداوم اوضاع وخیم چشم‌انداز بازار سهام ادامه دارد اما در صورتی که این چشم‌انداز تغییر کند؛ باید آماده رشد قیمت سهم‌ها باشیم.

با این منوال پیش بینی می‌شود که بورس تهران معاملات امروز را با سطح 3 همتی ارزش معاملات خرد به پایان برساند. خروج جریان پول حقیقی احتمالاً امروز اندکی کاهش داشته باشد اما در انتهای معاملات با برآیند منفی همراه باشد. ارزش صفوف خرید که با افت شدیدی به کمتر از 100 میلیارد تومان رسیده است؛ افزایش خواهد داشت و ارزش صفوف فروش در بالای 500 میلیارد تومان خواهد ماند.

در میان شاخص‌های اصلی بازار سهام نیز روند نیمه اول معاملات یا نیم ساعت ابتدایی احتمال رشدی بودن را به دوش می‌کشد اما برآیند معاملات امروز نیز نزولی خواهد بود. پیش بینی می‌شود که در صورت رشد یا ریزش شاخص‌های اصلی، میزان آن کمتر از 1 درصد باشد. بازدهی شاخص کل هم‌وزن همچنان ضعیف‌تر از شاخص کل خواهد بود و سرانه خرید هر کد حقیقی احتمالا تا سطح 22 میلیون تومان افزایش پیدا کند و شکاف میان سرانه خرید و فروش کاهش یابد.

اینفو بورس (3)

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید