بررسی معاملات این هفته بازار سهام

نگاه بورس تهران به بازار‌های موازی

کدخبر: ۵۹۲۵۴۷
اقتصادنیوز: بورس تهران در جریان معاملات چهارمین هفته مردادماه با نوسانات چالش برانگیز شاخص‌های سهامی مواجه بود. بازار سهام طی معاملات این هفته نیز نشان داد که همچنان علاقه‌ زیادی به واکنش در برابر اخبار تأثیرگذار بر بازار ندارد
نگاه بورس تهران به بازار‌های موازی

به گزارش اقتصادنیوز ، بازار سهام هفته چهارم مرداد ماه را در تداوم روند نزولی و رکودی هفته‌های گذشته به پایان رساند. بورس تهران مدت‌ها است که با چالش سیاست‌گذاری‌های ضد و نقیض مواجه است. سیاست‌گذاری‌هایی که برای حمایت بخشی از اقتصاد کشور، آسیب‌های جبران ناپذیری را بر بخش‌های دیگر اقتصاد کشور بر جای می‌گذارند.

بورس تهران به عنوان یک بازار مالی متشکل، نیاز به شفافیت اطلاعاتی دارد. شفافیت اطلاعاتی در بازار‌های مالی به سه دسته تقسیم می‌شوند که حتی بازار سهام کشورمان را نمی‌توان در دسته ضعیف نیز دسته بندی کرد. به عنوان مثال؛ انتشار خبر نرخ جدید گاز صنایع پس از 50 روز، درحالی که افرادی خاص به این اطلاعات نهانی دسترسی داشتند؛ به خودی خود می‌تواند بورس تهران را به سطح عدم کارایی برساند. اتفاقی که پس از 4 ماه همچنان با اعلام برخورد با کد‌های متخلف همراه نبوده است.

علاوه بر بی‌اعتمادی شکل‌گرفته در نظر معامله‌گران، مجهول بودن شرایط پیش‌رو برخی از صنایع سنگین موجب بلاتکلیفی سهامدارن و تحلیل‌گران شده که به رکود معاملاتی این روز‌ها بیشتر دامن زده است.

سهامدارن خرد چگونه معامله می‌کنند؟

فعالان بازار سهام، مشابه سایر روند‌های رکودی سال‌های قبل، غالبا در صف فروش می‌ایستند اما با نبود خریدار سهام و معامله‌سازی‌های حمایتی، تنها یک روز دیگر را در یک بازار رکودی و نزولی با شیب بسیار کم پشت سر می‌گذارند.

در این میان نیز یک چشم سهامداران همواره به سطح رکود معاملاتی بازار است. زیرا اتمام یک روند رکودی در بورس تهران اکثرا با بازدهی قیمتی بالای نماد‌های سنگین بازار همراه بوده است. یکی از مسئله‌های مهم این روز‌های بورس تهران و سهامداران عدم پیش بینی پذیری نرخ آتی ارز در بازار آزاد است که کار تحلیل‌گران مالی بازار سهام را به شدت سخت کرده است.

روند معاملات هفته چهارم مرداد

بازار سهام این هفته شاهد ریزش شاخص‌های سهامی اصلی بورس تهران بود. شاخص کل هم‌وزن بورس و فرابورس در این هفته نوسانات سنگین‌تری به نسبت شاخص کل این دو بازار سهامی به ثبت رساندند که شدت این شکاف در فرابورس بیشتر بوده است.

معاملات سهامی روز شنبه این هفته، کار را با خبر توافق تبادل زندانیان آغاز کرد که پیش بینی می‌شد با شوک ارزی منفی ایجاد شده شاهد بازار قرمزی باشیم. از روز یکشنبه ارزش معاملات خرد بورس تهران روندی نزولی به خود گرفت و در روز انتهایی این هفته در رقم 3 هزار و 305 میلیارد تومانی قرار گرفت که کمترین میزان در شش ماهه اخیر به شمار می‌رود.

تنها روز مثبت هفته چهارم مرداد ماه دوشنبه بود که با وجود کاهش شدید شکاف سرانه خرید و فروش هر کد حقیقی، شاخص کل و شاخص هم‌وزن کمتر از 8 دهم درصد رشد کردند.

در این هفته حتی بازار سهام شاهد خبر‌های حمایتی از سمت و سوی صنعت خودرو و ساخت قطعات با تداوم پذیرش ایران‌خودرو  و سایپا در بورس تهران بود اما همچنان بورس تهران علاقه‌ای به واکنش در برابر سیگنال‌های مثبت و منفی ندارد.

معاملات سهامی با صحبت‌های رئیس کل بانک مرکزی در رسانه ملی هفته پیش رو را دست به عصا و با نیم‌ نگاهی به قیمت‌ها در بازار‌های موازی بورس تهران آغاز خواهد کرد. از سوی دیگر همچنان پرونده نرخ گاز صنایع ، ناترازی بانک‌ها ، شرایط صنعت خودرو و بورس کالا برای معامله‌گران باز است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید