رهبر روسیه همیشه در حرکت است

قطار ارواح؛ نسخه دستگاه‌های امنیتی برای حفظ جان پوتین!

کدخبر: ۵۸۵۶۶۸
اقتصادنیوز: ۵ آگوست ۲۰۲۲ مانند بسیاری از روزهای دیگر در اوکراین بود. اولین نور، ویرانی بمباران شبانه روسیه را آشکار کرد. فرماندار منطقه گفت که صبح آن روز، حملات روسیه به یک محله مسکونی در میکولایف ویرانی بزرگی به جا داشت و حداقل ۱۰ نفر را مجروح کرد.
قطار ارواح؛ نسخه دستگاه‌های امنیتی برای حفظ جان پوتین!

به گزارش اقتصادنیوز به نوشته سی‌ان‌ان، در همان روز، در مسکو، بوروکرات‌های دفتر ولادیمیر پوتین درگیر موضوعی بودند که بسیار دور از جنگ بی‌رحمانه اوکراین بود. یکی از مقامات کرملین نوشت: «اداره حمل‌ونقل درخواست تجدید نظر در مورد نیاز به نصب تجهیزات بدنسازی در واگن ورزش و سلامت شماره ۷۸۶۳۰-۰۲۱ را دریافت کرده است». اسنادی که اخیراً فاش شده نشان می‌دهد واگن ورزش و سلامت توسط شخص پوتین استفاده می‌شود.

اطلاعات کمی در مورد زندگی خصوصی پوتین وجود دارد. تصویر عمومی او همان‌طور که در روزهای پس از شورش کوتاه‌مدت یوگنی پریگوژین مشهود بود، به دقت پیرایش‌شده است. اما مجموعه‌ای از اسناد و عکس‌ها که منحصراً توسط «داسیِی سِنتر»، یک گروه تحقیقاتی روس به دست آمده و با سی‌ان‌ان به اشتراک گذاشته شده است، پرده از پوششی که کرملین بر پوتین انداخته، برمی‌دارد.

استفاده پوتین از قطار را همه می‌دانند. خود کرملین تصاویری از جلساتی را منتشر کرده که در یک اتاق تزیین‌شده در قطار برگزار شده است. با این حال، محتویات ۲۰ واگن دیگر قطار یک راز دولتی کاملاً محافظت‌شده است. داسیِی سِنتر می‌گوید اسناد فاش‌شده را یکی از افراد داخلی در «زیرکون سرویس»، یک شرکت روسی که توسط اپراتور دولتی راه‌آهن روسیه وظیفه تجهیز واگن‌های رئیس‌جمهور را بر عهده دارد، تهیه کرده است.

کرملین صراحتاً یافته‌های داسیی سنتر را رد کرده و به سی‌ان‌ان گفته است: «پوتین چنین خودرویی را در اختیار یا در مالکیت خود ندارد».

رهبر فراری

در تاریخ ۲ نوامبر ۲۰۱۸، جلسه‌ای برای ارزیابی کارهای باقی‌مانده برخی واگن‌ها برگزار شد که طبق صورت‌جلسه آن، علاوه بر مدیران زیرکون و راه‌آهن روسیه، ۱۰ مقام از سرویس امنیت فدرال (اف‌اس‌او) که وظیفه حفاظت از رئیس‌جمهور را بر عهده دارد، حضور داشتند. طبق برخی از ده‌ها قرارداد تعمیر و نگهداری که به دست داسیی سنتر رسیده، هر تغییری در واگن‌ها باید با اف‌اس‌او هماهنگ شود.

در سال ۲۰۲۰، دیمیتری پگوف، یکی از مقامات ارشد راه‌آهن روسیه به اولگ کلیمنتیف، معاون اف‌اس‌او نامه‌ای نوشت و از او خواست تا پیشنهادات ساخت اقامت‌هایی در قطار را بررسی کند. پگوف نوشت: «تا به امروز، تأیید هیچ یک از گزینه‌ها از اف‌اس‌او دریافت نشده است که به ما اجازه نمی‌دهد روند انعقاد قرارداد و شروع ساخت واگن‌ها را آغاز کنیم. از شما، اولگ آتیستویچ عزیز، می‌خواهم مفاد پیشنهادی را بررسی کرده و ما را از تصمیم گرفته‌شده مطلع کنید».

به گفته گلب کاراکولوف، یک مهندس و کاپیتان سابق اف‌اس‌او که سال گذشته از کشور فرار کرد و با داسیی سنتر کرد، پوتین به طور فزاینده‌ای به سفر با قطار روی آورده است تا از ردیابی‌شدن جلوگیری کند. کاراکولوف در این مصاحبه که در دسامبر گذشته ضبط شده بود، گفت: «هواپیما به وارد رادار پرواز می‌شوند. اما از قطار برای پنهان‌کردن تحرکات استفاده می‌شود».

کاراکولوف گفت که او ابتدا کار بر روی قطار و نصب تجهیزات ارتباطی را در حدود سال ۲۰۱۴ آغاز کرد. به گفته او، در نیمه دوم سال ۲۰۲۱، زمانی که روسیه برای حمله تمام‌عیار خود به اوکراین آماده می‌شد، از این قطار استفاده بسیار بیشتری شد. به گفته کاراکولوف، از ابتدای جنگ، قطار پوتین زمان زیادی را در نزدیکی والدای، یک منطقه دورافتاده روسیه بین مسکو و سن‌پترزبورگ پارک کرده است. پوتین یک اقامتگاه بزرگ در این منطقه دارد که به دریاچه‌های بوکولیکی و جنگل‌هایش معروف است.

با این حال، حفظ حریم خصوصی و ناشناس‌ماندن این قطار بی‌نقص انجام نشده و برخی از مردم عادی توانسته‌اند این قطار را رؤیت کنند. یکی از این افراد در کنار تصویری از قطار پوتین که در سایت «rutrain.com» منتشر کرده بود، نوشت: «یک قطار ارواح در کشور ما وجود دارد. حرکت این قطار در جدول زمانی یا در سیستم راه‌آهن روسیه نیست».

این افراد می‌توانند این قطار را تا حدی با استفاده از دو لوکوموتیو آن و تا حدی با کمک ویژگی خاصی که دارد، شناسایی کنند. این ویژگی یک گنبد سفیدرنگ است که به گفته داسیی سنتر، حاوی آنتن‌های ارتباطی پیشرفته بوده و روی یکی از واگن‌ها قرار دارد.

گنبدها در قطارهای معمولی روسیه وجود ندارند. اما آنها در یک ویدئوی رسمی منتشرشده توسط کرملین در سال ۲۰۱۹، بر روی یکی از واگن‌های یک قطار ویژه راه‌آهن روسیه قابل مشاهده بودند. از طریق تصاویر آن گنبدها است که می‌دانیم قطار پوتین نشان قطارهای عادی روسیه را دارد.

رهبر پارانوییدی

تلاش برای درک طرز فکر پوتین صرفاً حدس و گمان است. بهترین کاری که می‌توان انجام داد این است که به کسانی مراجعه کنیم که با او وقت گذرانده‌اند. عباس گالیاموف از جمله این افرادیست که سال‌ها به عنوان یکی از نویسندگان سخنرانی‌های پوتین خدمت کرده است.

گالیاموف گفت: «من فکر می‌کنم احساس ناامنی سیاسی او باعث شد که احساس ناامنی جسمی بیشتری داشته باشد. افراد زیادی هستند که به او بسیار نزدیک بوده و از این احساس ناامنی به نفع خود استفاده می‌کنند. از نظر او، همه‌جا تهدید وجود دارد». همان‌طور که گالیاموف توصیف می‌کند، «پارانویا» باعث شده که رهبر روسیه دیوارهای بیشتری را در اطراف خود بسازد.

گالیاموف می‌گوید: «او در جنگ می‌بازد، در سیاست می‌بازد، محبوبیتش را از دست می‌دهد. او روزبه‌روز دشمنان بیشتری پیدا می‌کند و جنایات بیشتری مرتکب می‌شود. او حس می‌کند که توسط دشمنان محاصره شده است. او می‌خواهد از نظر روانی در برابر همه این‌ها احساس امنیت پیدا کند».

گالیاموف احتمال می‌دهد که ممکن است فاصله ایجادشده ناشی از افزایش امنیت، یکی از اولین مشکلات پوتین بوده و از قضا، ممکن است دلیلی برای آسایش و راحتی بیش از حد در قطار او باشد.

گالیاموف گفت: «او خیلی کم سفر می‌کند. او در حال از دست دادن ارتباط با کشور است. اعضای دولت او نگران این موضوع هستند. مقامات کرملین می‌دانند که این یکی از مشکلاتی است که منجر به کاهش محبوبیت او می‌شود. بنابراین، احتمالاً سعی می‌کنند چیزهایی برای او بسازند که بتواند محل سکونتش را ترک کرده و راحت‌تر سفر کند».

این رویکرد انزواگرا با شورش واگنر متزلزل شد. در روزهای پس از شورش، پوتین در تعداد زیادی از جلسات شرکت کرد و حتی در حال احوالپرسی با مردم دیده شد. مشخص نیست که آیا او از قطار ویژه خود برای رفت‌وآمد استفاده کرده یا خیر، اما این آشفتگی احتمالاً کمک چندانی به کاهش پارانویای او نکرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید