ناکامی مانیفست سیاسی در قالب یک دعوای حقوقی

جریمه یک میلیون دلاری ترامپ را عقب نشاند

کدخبر: ۵۵۰۳۱۵
اقتصادنیوز: یک قاضی فدرال در فلوریدا در حکمی تند، به دونالد ترامپ و یکی از وکلای او دستور داد به دلیل طرح دعوی بیهوده علیه نزدیک به ۳۲ نفر از دشمنان سیاسی نزدیک به یک میلیون دلار جریمه بپردازند.
جریمه یک میلیون دلاری ترامپ را عقب نشاند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، با حکم جریمه سنگین قاضی علیه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده از شکایت خود علیه دادستان کل نیویورک که نزد همان قاضی بود، منصرف شد.

بنا بر گزارش نیویورک‌تایمز، یک قاضی فدرال در فلوریدا در حکمی تند، به دونالد جی. ترامپ و یکی از وکلای او دستور داد به دلیل طرح دعوی بیهوده علیه نزدیک به ۳۲ نفر از دشمنان سیاسی ترامپ، از جمله هیلاری کلینتون و جیمز بی. کومی (رئیس اسبق اف‌بی‌آی)، تا نزدیک به یک میلیون دلار جریمه بپردازند.

این حکم تلنگر قابل توجهی برای ترامپ بود. او که از دادگاه به عنوان سلاحی علیه رقبا و شرکای تجاری و همچنین کارمندان و خبرنگاران سابق استفاده می‌کرد، به ندرت با چنین پیامدهایی مواجه شده است.

برای نشان‌دادن قوت این حکم، دیگر وکلای ترامپ در فلوریدا اعلام کردند که وی از شکایتی که از دادستان نیویورک، لتیتیا جیمز داشت صرف نظر کرده است. ترامپ بر خلاف توصیه مشاوران حقوقی قدیمی خود بر بی‌فایده‌بودن این اقدام، شکایتی را علیه جیمز تنظیم کرده بود.

در حالی که حکم جریمه در پرونده توطئه کلینتون که آخرین شکست حقوقی ترامپ بود، او با طیف گسترده‌ای از مشکلات حقوقی و تحقیقات جنایی مواجه است. وکلای او به دلیل اقدامات خود در این پرونده‌ها و همچنین مشاوره‌هایی که به او می‌دادند، طور فزاینده‌ای مورد انتقاد سخت قرار گرفته‌اند.

دونالد ام. میدل‌بروکز، قاضی ناحیه‌ای فدرال در حکمی ۴۶ صفحه‌ای ابراز داشت: این پرونده هرگز نباید طرح می‌شد. عدم کفایت حقوقی این ادعا از اول مشخص بود. هیچ وکیل عاقلی آن تنظیم نمی‌کرد. پشت هدف این پرونده سیاسی بوده و هیچ یک از موارد طرح شده، بار حقوقی ندارند.

پرونده ترامپ علیه جیمز که او را به نقض حق حریم خصوصی او در منزلش در فلوریدا می‌کرد، برای توقف پرونده مدنی او در نیویورک علیه او و شرکتش، متهم کرده بود نیز به قاضی میدل‌بروکز سپرده شد.

قاضی میدل‌بروکز در حکم جریمه به عملکرد جیمز در پرونده‌های متعددی اشاره کرد که از سوءاستفاده ترامپ از سیستم حقوقی حکایت دارد. قاضی تأکید کرد وی که قبلاً از ترامپ و وکلایش خواسته بود که پرونده را کنار بگذارند؛ چرا که این پرونده بیهوده است.

در حالی که ترامپ، وکلای خود را به خاطر مشکلاتش مقصر می‌داند، قاضی در حکم جریمه خود به سابقه ترامپ در استفاده ابزاری از دادگاه‌ها اشاره کرد که به کسب‌وکار تجاری وی در طول دهه‌ها مربوط می‌شود.

قاضی میدل‌بروکز نوشت: آقای ترامپ یک شاکی و مدعی خبره و کاربلد بوده که مکرراً از دادگاه برای انتقام سیاسی از رقبا استفاده می‌کند. او مغز متفکر سوءاستفاده از استراتژیک از روند قضایی است. نمی‌توان او را تنها یک شاکی عادی دانست که تنها از حرف وکلایش پیروی می‌کند. او کاملاً از پیامد اعمالش آگاه است.

قاضی میدل‌بروکز گفت که شکواییه ترامپ از روی بدنیتی و مقاصد نامشروع بوده و تا کنون به ۳۱ شخصیت و مؤسسه آسیب رسانده است. از جمله کمیته ملی حزب دموکرات که وی از آن به خاطر پیشبرد غیرصادقانه روایت سیاسی شکایت کرده بود.

 

قاضی افزود که سوءاستفاده ترامپ از دادگاه‌ها باعث تضعیف اعتماد عمومی به این نهاد شده است.

او در حکمش نوشت: الگوی مداوم سوءاستفاده از دادگاه‌ها توسط ترامپ و وکلای او، حاکمیت قانون را تضعیف می‌کند، قضات را جناح‌دار نشان داده و منابع را از آن‌هایی که واقعاً نیاز به رسیدگی حقوقی دارند، منحرف می‌کند.

قاضی گفت که آقای ترامپ و وکیلی که برای او پرونده تشکیل داده است، آلینا حبا و شرکتش باید ۹۳۷۹۸۹.۳۹ دلار بپردازند.

خانم حبا وکیل اصلی گروهی بود که در ماه مارس از طرف ترامپ شکایتی تنظیم کرد. او همچنین وکالت ترامپ را در یک پرونده کلاهبرداری بزرگ که توسط دادستان کل ایالت نیویورک علیه رئیس‌جمهور سابق طرح شده بود و همچنین پرونده زنی که ادعا می‌کند ترامپ به او در دهه ۱۹۹۰ تجاوز کرده است، را بر عهده داشت.

آلینا حبا، وکیل دونالد جی. ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا آلینا حبا، وکیل دونالد جی. ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا

به گفته افراد نزدیک به ترامپ، خانم حبا در تحقیقات فدرال در مورد نحوه برخورد ترامپ با اسناد طبقه‌بندی‌شده نیز مشورت داده است؛ از جمله این که او باید شخصی را برای جستجو جهت پیداکردن سایر اسناد در عمارتش مأمور کند.

در این دادخواست نام خانم کلینتون، کمیته ملی حزب دموکرات و افراد و نهادهای دیگری ذکر شده است که وی ادعا کرد در انتخابات ۲۰۱۶ با ادعاهای دروغین درباره روابطش با روسیه به او آسیب رسانده‌اند. در میان متهمان آقای کومی، اندرو جی. مک کیب (معاون سابق رئیس اف‌بی‌آی که تحقیقات ضدجاسوسی درباره روابط ترامپ با روسیه را آغاز کرد) و کریستوفر استیل (مأمور اطلاعاتی سابق بریتانیا که به انتشار پرونده‌ای از ادعاهای مبهم در مورد آقای ترامپ و روسیه کمک کرد که بسیاری از آنها غیرقابل‌اثبات بودند) حضور داشتند.

شکایت ترامپ پر از تئوری توطئه و اغراق بوده و با بزرگ‌نمایی طرح شد. ادعاهایی که به راحتی نادرست بودن آن‌ها معلوم شد. در حکم روز پنجشنبه، قاضی میدل‌بروکز، غیرقابل‌قبول و کاملاً پوچ بودن ادعاهای شاکی علیه کلینتون و کومی مبنی بر توطئه برای سرنگونی ترامپ را کاملاً شرح داد.

قاضی نوشت که ادعاهای ترامپ مجموعه‌ای از رویدادهای نامربوط و اغلب غیرواقعی بوده که نتیجه‌ای کاملاً نادرست شد. وی افزود: این تلاشی عمدی برای آزار و اذیت است. داستانی را بدون در نظر گرفتن حقایق روایت کنیم.

قاضی میدل‌بروکز در سال ۱۹۹۷ توسط رئیس‌جمهور بیل کلینتون نامزد کرسی قضاوت فدرال شده بود. وی شکایت ترامپ را در سپتامبر رد کرده و گفت که بیشتر ادعاهای شاکی نه تنها توسط هیچ مرجع قانونی تأیید نمی‌شود، بلکه آشکارا با رویه قضایی محکم منافات دارد. قاضی گفت که مدعی قصد دارد تا ضعف مدرک و استدلال حقوقی را با کش دادن و طولانی کردن استدلال‌ها، اغراق و مظلوم‌نمایی جبران کند.

او گفت که ترامپ در تلاش است تا یک مانیفست سیاسی را در قالب یک دعوای حقوقی علیه رقبای سیاسی خود به نمایش بگذارد.

در ماه نوامبر، قاضی میدل‌بروکز وکلای آقای ترامپ را ۵۰ هزار دلار جریمه کرد و آنها را به پرداخت هزینه‌های حقوقی یکی از متهمان نیز محکوم کرد. اما تعدادی از متهمان، از جمله هیلاری کلینتون، مشترکاً خواستار جریمه‌های اضافی شدند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید