سرخط مهمترین خبرهای سیاسی 24 ساعت اخیر؛

استعفا از نمایندگی با چراغ سبز رئیسی/میرسلیم جرم پسرش را فراموش کرد؟

کدخبر: ۵۴۱۸۶۰
تصویب یک قطعنامه دیگر علیه و واکنش ها به این قطعنامه از جمله خبرهای مهم 24 ساعت اخیر بود که اقتصادنیوز در این گزارش آنان را مرور کرده است.
استعفا از نمایندگی با چراغ سبز رئیسی/میرسلیم جرم پسرش را فراموش کرد؟

به گزارش اقتصادنیوز، شب گذشته یک قطعنامه ضد ایرانی در سازمان ملل تصویب و عضویت ایران در کمیسیون مقام زن سازمان ملل لغو شد.

همچنین اظهارات جنجالی مصطفی میرسلیم درباره اعدام بازداشت شدگان اعتراضات و استعفای یک از نمایندگان مجلس از خبرهای مهم 24 ساعت گذشته بود که در این «بسته خبری اقتصادنیوز» می خوانید. 

تصویب قطعنامه ای ضد ایرانی در سازمان ملل

هفته گذشته بود که ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از تلاش این کشور برای حذف ایران به عنوان عضوی از کمیسیون مقام زن سازمان ملل پرده برداشت. همان زمان این اظهارات با واکنش سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک  مواجه شد و وی هشدار داد که این اقدام رویه خطرناکی را در سیستم سازمان ملل ایجاد خواهد کرد و رویه برابری دولتهای عضو در این سازمان بین المللی را زیر سئوال خواهد برد.

با وجود مخالفت ایران، روز گذشته درخواست واشنگتن برای پایان دادن به عضویت ایران در کمیسیون مقام زن در سازمان ملل مورد بررسی قرار گرفت و سعید ایروانی در سخنرانی خود اعلام کرد: درخواست ایالات متحده کاملاً غیرقانونی است زیرا اعضای اکوسوک کاملاً آگاه هستند که هیچ سابقه ای در رویه کار این شورا برای خاتمه دادن به مشارکت یک عضو منتخب در کمیسیون کارکردی آن وجود ندارد.

اما با این حال قطعنامه حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل با ۲۹ رأی موافق، ۸ رأی مخالف و ۱۶ رأی ممتنع به تصویب رسید. 

تصویب این قطعنامه، مقامات دولتی ایران را در پی داشت. علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در توئیتی نوشت: از ۲۰۱۵ تاکنون دست کم ۲۵۰ زن با وحشی‌گری پلیس آمریکا در خیابان و بدون محاکمه به قتل رسیده‌اند.کاظم غریب‌آبادی معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر، گفت: طنز تلخی است که رژیم آمریکا خود را حامی و مدافع حقوق زنان و دختران ایرانی معرفی می کند.

همچنین ناصر کنعانی سخنگوی وزرات امور خارجه اینگونه واکنش نشان داد: اقدام به محروم کردن یک عضو قانونی کمیسیون مقام زن، یک بدعت سیاسی، اعتبار زدائی از این تشکل بین المللی و همچنین ایجاد کننده رویه‌ای یکجانبه برای سو استفاده‌های آتی از نهادهای بین المللی است.

در سوی دیگر دنیا، استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل  مدعی شد که این یک تصمیم از سوی اعضای اکوسوک بود و دبیرکل سازمان ملل در آن دخالت نداشته است.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا در بیانیه ای با ابراز خرسندی از تصویب چنین قطعنامه ضد ایرانی، گفت: لغو عضویت ایران در کمیسیون مقام زن طی یک رای تاریخی در واکنش به سرکوب سیستماتیک زنان و دختران از سوی حکومت ایران صورت گرفت.

علاوه بر آن نماینده روسیه در سازمان ملل با بیان اینکه در ایران تحقیقات جامع و کاملی درباره کشته شدن مهسا امینی انجام شده است ، پیشنهاد داد پیش از رای‌گیری در شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل، جنبه‌های حقوقی چنین اقدامی را بررسی کند.

اعدام فوری معترضان بعد از گذشت 5 روز از دستگیری!

محاکمه بازداشت شدگان اعتراضات اخیر و صدور حکم اعدام برای برخی از آنها در روزهای اخیر، به یک چالش تبدیل شده است. در همین راستا مصطفی میرسلیم، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی سخنانی جنجالی مطرح کرد و گفت: به نظر بنده فاصله بین دستگیری عوامل ناآرامی‌ها تا اعدام آنها بسیار زیاد است و باید در فاصله ۵ یا ۱۰ روز بعد از دستگیری اعدام شوند.

پیشنهاد جنجال برانگیز میرسلیم: عوامل ناآرامی ها باید ۵ یا ۱۰ روز بعد از دستگیری اعدام شوند

این پیشنهاد میرسلیم انتقاداتی را در پی داشت. پایگاه خبر ی چند ثانیه نوشت:  دستگاه قضا مگر قانون، قاضی و رئیس ندارد که شما تصمیم بگیرید چه کسی باید اعدام شود و چه کسی در چه زمانی اعدام نشود.

پرویز پرستویی، هنرمند سرشناس سینما  نوشت : خدا رو شکر که شما رییس قوه قضاییه نشدی. 

عباس عبدی هم با کنایه به ماجرای دستگیری پسر میرسلیم به جرم ارتباط با منافقین نوشت: خواست او در تعجیل کشتن عجیب نیست. مشکل این است که نماینده مجلس این چیز ساده را نمی‌داند که با توجه به زمان‌های دادرسی و اعتراض و رفت و برگشت پرونده اجرای هیچ حکمی کمتر از حدود ۳۰ روز مقدور نیست. اگر پسر او نیز فرایند عادی دادرسی را طی می‌کرد حتما پدرش متوجه زمان‌بندی این مراحل شده بود.

سایت فرارو هم با برشمردن جنجال های اخیر این نماینده به ماجرای ارتباط پسر میرسلیم با منافقین پرداخته است.

 

میرسلیم بعد از مواجهه با انتقادات، اظهارات خود را اینگونه اصلاح کرد؛«با تاکید بر اینکه بنده قاطعانه از عملکرد قوه قضائیه در خصوص اتفاقات اخیر در کشور حمایت می‌کنم، فکر نمی‌کنم اعدام‌ها زودهنگام بوده بلکه به موقع و درست بوده است.»

سفر مقامات آژانس به تهران

روز گذشته محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران از سفر سئولان آژانس در روزهای آینده به تهران خبر داد و گفت : تعاملات‌ ما با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برقرار است و امیدواریم در جهت رفع این موانعی که وجود دارد، گامی به جلو برداشته شود.

کوچ یک نماینده از بهارستان به پاستور

از سوی دیگر دستور فوری رهبر انقلاب در خصوص ترور عبدالواحد ریگی، پاسخ اینستاگرام به دولت رئیسی و  استعفای ابراهیم عزیزی نماینده کرمانشاه از نمایندگی مجلس بعد از رایزنی با رئیسی برای حضور در دولت، از دیگر  از خبرهای مهم روز گذشته بودند. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید