سرخط مهمترین خبرهای سیاسی 24 ساعت اخیر؛

تقابل ایران و اروپا در زمین تحریم‌ها /فاطمی امین زیر تیغ استیضاح

کدخبر: ۵۲۸۸۴۰
اقتصادنیوز در گزارش زیر مروری بر مهم ترین خبرهای سیاسی 24 ساعت اخیر کرده است.
تقابل ایران و اروپا در زمین تحریم‌ها /فاطمی امین زیر تیغ استیضاح

به گزارش اقتصادنیوز، روز گذشته دور جدید تحریم ها از سوی اتحادیه اروپا و کانادا علیه ایران اعمال شد، با این حال تهران نیز برخی از اشخاص و نهادهای انگلیسی را در لیست تحریمی خود قرار داد.

دیدار صدها نفر از نخبگان جوان و استعدادهای برتر علمی و نخبگان دانشگاهی با رهبر انقلاب از دیگر خبرهای مهم روز گذشته بود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار با اشاره به مهاجرت مجدد برخی از نخبگانی که از خارج برگشته بودند، خطاب به مسئولان گفتند: نباید بگذاریم نخبگان به واسطه برخی سنگ‌اندازی‌ها یا برخوردهای نامناسب، از دانشگاه و ادامه فعالیت در کشور، مأیوس شوند و هرچه در این زمینه خرج کنیم، هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری است.

از سوی دیگر، جلسه رای اعتماد به صولت مرتضوی و اظهارات رافائل گروسی از دیگر خبرهای مهم  24 ساعته گذشته بودند که در این «بسته خبری اقتصادنیوز» به آنان اشاره شده است. 

تکیه یک احمدی نژادی بر صندلی وزارت کار

روز گذشته، جلسه علنی مجلس یازدهم در حالی برگزار شد که نمایندگان مجلس، بررسی سوابق دومین وزیر پیشنهادی کار بعد از استعفای عبدالملکی را در دستور کار داشتند. اما غایب بزرگ این جلسه، سید ابراهیم رئیسی بود که برای دفاع از معاون سابق خود به صحن نرفته بود. 

با این حال، در غیاب ابراهیم رئیسی، صولت مرتضوی توانست از گیت مجلس عبور کند و رای اعتماد را از پارلمانی ها برای تصدی وزارت کار بگیرد. 

پاسخ ایران به تحریم های انگلیس

حسین امیرعبداللهیان  در حاشیه بازدید از خانه بیماران پروانه‌ای گفت: تا ساعاتی دیگر حداقل ۴ نهاد و ۱۵ مقام غربی که در موضوع تحریم‌ها و تشویق خشونت و افراطی‌گری در وقایع اخیر ایران نقش داشته‌اند به لیست سیاه تروریستی و تحریمی ایران اضافه خواهند شد و به زودی جزئیات این موضوع از سوی وزارت خارجه اعلام خواهد شد.

پس از خبر امیرعبداللهیان، وزارت امور خارجه با صدور بیانیه‌ای، اعلام کرد که  برخی اشخاص و نهادهای انگلیسی به فهرست تحریمی ایران اضافه شدند. 

تحریم‌های آمریکا علیه ایران / تحریم نفتی / مذاکرات وین / احیای برجام

تحریم های جدید علیه ایران

اما روز گذشته، همچنان تحریم های جدید از سوی اتحادیه اروپا و کانادا علیه ایران اعمال شد. از سوئی، کشورهای اتحادیه اروپا بر سر موضوع ادعایی ارائه تسلیحات ایران به روسیه، موقتا درباره اعمال تحریم ضد هشت فرد و نهاد ایرانی به توافق رسیدند. طبق گزارش روزنامه انگلیسی گاردین، سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، سید حجت‌الله قریشی مسئول تامین و تحقیقات وزارت دفاع ایران و سردار سعید آقاجانی یکی از فرماندهان نیروی هوافضای سپاه، در فهرست تحریمی اتحادیه اروپا قرار دارند.

از سوی دیگر نیز،  وزارت خارجه کانادا باز هم به بهانه ناآرامی‌ها در ایران و در ادامه سیاست‌های خود برای حمایت از اغتشاشات، تحریم‌هایی را علیه ۶ فرد و ۴ نهاد وضع کرد.

برجام در بن بست /فاطمی امین زیر تیغ استیضاح!

اعلام وصول استیضاح سید رضا فاطمی امین، اظهارات یک نماینده درباره تعداد بازداشتی های اعتراضات اخیر و حرف های رافائل گروسی درباره در بن بست قرار گرفتن مذاکرات احیای برجام، از دیگر خبرهای مهم روز گذشته بودند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید