خبری از اتوبوس‌های جدید نیست!

طلسم شهرداری تهران/معجزات زاکانی تکرار نمی‌شود؟

کدخبر: ۵۱۶۷۱۹
اقتصادنیوز: رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای پنجم شهر تهران می گوید: تامین 110 اتوبوس طی دو ماه شبیه معجزه است و اگر توان انجام این معجزات را دارند چرا در 100 روز دوم آن را تکرار نکردند .
طلسم شهرداری تهران/معجزات زاکانی تکرار نمی‌شود؟

به گزارش اقتصادنیوز تنها دو ماه از حضور علیرضا زاکانی در شهردار تهران گذشته بود که 110 اتوبوس نو وارد ناوگان حمل و نقل عمومی تهران شد . دستیار ویژه شهردار تهران خرید 175 اتوبوس را دستاورد دو ماهه علیرضا زاکانی شهردار تهران دانست و آن را با کارنامه 4 ساله مدیریت گذشته مقایسه کرد .شهردار تهران  آن زمان وعده داده بود که 65 اتوبوس باقی مانده این قرار داد را یک ماهه وارد ناوگان می شود وعده ای که محقق نشد . 

محمد علیخانی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر پنجم هم همان زمان در واکنش به این ادعا گفته بود که تنها فعالیتی که شهردار کنونی تهران برای خرید این اتوبوس ها کرده، امضای قرارداد است .

شنبه این هفته نیز شهردار تهران فاز نخست پایانه اکباتان را افتتاح کرد پروژه ای که از سال 97 تکمیل آن از سوی مدیران شهری دنبال می شد اما در مراسم بهره برداری از این پایانه به عنوان یک پروژه متروک و خاک خورده نام برده شد که در این دوره از مدیریت شهری به اتمام رسیده است  . 

علیرضا زاکانی در این مراسم گفت که تلاش کردیم توجه به تحول در حوزه مدیریت و بعد از آن توجه به تحول اجتماعی را دنبال و نقشه راه تعالی را در شهر ترسیم کنیم؛ در همان گام اول یک الگویی را مبتنی بر چشم انداز ۱۰ ساله در ۱۲ سیاست و ۹۰ کلان پروژه را ابراز داشتیم؛ همزمان توجه به پروژه های بر زمین مانده و تاکید بر تکمیل این پروژه ها در دستور کار قرار گرفت که یکی از آنها این پایانه است که سال‌ها خاک می خورد.

روز گذشته هم در جلسه علنی شورای شهر تهران پرویز سروری نایب رئیس شورا به افتتاح پایانه اکباتان اشاره کرد و گفت: این پایانه که تقریبا بزرگ‌ترین پایانه ریلی در کشور است روز گذشته با حضور مسئولان شهری مورد بهره‌برداری قرار گرفت این در شرایطی بود که حدود 14 سال زمان صرف شد تا این مجموعه سرانجام در این دوره به بهره‌برداری برسد.حدود 80 درصد از این پروژه در 14 سال گذشته انجام شده بود اما متاسفانه مورد استفاده و بهره‌برداری قرار نگرفته بود که یک سرمایه عظیم در مجموعه شهرداری در حال از بین رفتن بود که با تلاش و برنامه‌ریزی در این دوره از مدیریت شهری به بهره‌برداری رسید.

حمل+و+نقل+شهری،+حمل+و+نقل+عمومی،+اتوبوس،+مترو،+تهران

اما سهم مدیریت شهری کنونی در این پروژه چقدر است ؟  

کارگاه های این پروژه که در زمان محمد باقر قالیباف در شهرداری کلنگ زنی شده بود در سال 93 با 35 درصد پیشرفت فیزیکی ساختمانی و تجهیزات صفر تعطیل شده بود. کارگاه این پروژه در سال 97 دوباره آغاز به کار می کند و از حالت متروکه خارج می شود،مدیران قبلی با پیشرفت 80 درصد ساختمانی و پیشرفت 65 درصدی تجهیزات تحویل مدیران تازه می شود و در زمان بهره برداری پیشرفت تجهیزات به 75 درصد و ساختمانی به 85 درصد می رسد . البته کارشناسان این حوزه معتقدند که  این پروژه با این میزان پیشرفت قابل بهره برداری است و معتقدند بهره برداری آن می تواند تاثیر اندکی برسر فاصله قطارهای خط 4 بگذاردو چالش اصلی این خط کمبود واگن است. 

محمد علیخانی رییس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای پنجم شهر تهران هم در این رابطه به اکوایران می گوید :‌ این پروژه در دوره پنجم عمده فعالیت هایش انجام شده و قبل ازمراسم افتتاح هم درحال بهره برداری بود . 

او ادامه می دهد :‌ مشخص است که پروژه‌ای با مقیاسی به این بزرگی که حدود 1000 میلیارد تومان هزینه  آن شده، در این چند ماهی که مدیریت شهری جدید مستقر شده انجام نشده و مربوط به سال‌های گذشته‌ است که بخشی از آن در دوره آقای قالیباف انجام شده ،در دوره‌ی مدیریت شهری جدید به بهره برداری رسیده ، البته چند سالی است این پروژه متوقف بود و بعد تامین منابع شد. 

به گفته علیخانی حدود 100 میلیارد در دوره‌ آقای حناچی منابع به این پروژه تزریق شد و تقریبا می‌شود گفت این پروژه به انتها رسیده بود، ولی درست نبود با وجود این نقص ها افتتاح شود و نیاز به فرصتی کوتاه برای تکمیل آن بود . بخش کمی از آن برای این دوره‌ی مدیریت شهری مانده بود که خب طبیعتا انجام شده است. اینکه  بیایند ادعا کنند که این پروژه را در این مدت کوتاه خودشان انجام دادند، بی‌انصافی هست. البته کسی هم باور نمی‌کند. آنهایی که دستی به آتش دارند و به قول معروف آنهایی که کار عمرانی کردند، می‌دانند چنین پروژه‌ی بزرگی در حد 1000 میلیارد نه در مدت کوتاهی منابعش قابل تامین است و نه  در طول یک زمان چندماه انجام می‌شود. 

این پروژه مشکلاتی هم داشت که خوشبختانه در دوره‌ پنجم توسط آقایان حناچی و  مناف  هاشمی و امام مشکلات پیمانکارش با بخش خصوصی حل شد. منابع تزریق و خیلی از کارهایی که مانده بود در آن دوره انجام شد. 

علیخانی با اشاره به این که درماه های ابتدایی دوره پنجم هم پروژه هایی بود که تنها 10 تا 15 درصد آن باقی ماند و در دوره پنجم به اتمام رسید می گوی : اما ما مدعی نبودیم که همه آن را ما انجام دادیم زیرا درست نیست که زحمات دیگران مصادره شود.  

این عضو سابق شورای شهر تهران ادامه می دهد :‌خوب است که آقایان خودشان کاری را شروع کنند و تمام کنند ما ببینیم و از آنها تشکر و سپاسگزاری کنیم. اینکه پروژه‌هایی که چند درصدش باقی مانده تمام کنیم و بدون اینکه اسمی از زحمات مدیران گذشته ببریم و تمام کار را به نام خودمان مصادره کنیم، این کارِ اخلاقی نیست ، باید یاد بگیرند که اخلاقی رفتار کنند تا مردم هم به کارهایشان باور کنند و قبول کنند و بپذیرند که اینها راست می‌گویند.

علیخانی با اشاره به سخنان مدیران جدید شهری در زمان ورود اتوبوس های جدید هم می گوید:‌ دو مورد دیگر هم تلاش های مدیران گذشته است که در این دوره به سرانجام رسیده یک مورد 50 اتوبوس برقی است که قرارداد آن را هم بستیم و در ماه‌های آینده باید برای خط جمهوری به بهره‌برداری برسد. 50 اتوبوس برقی که با مشارکت بخش خصوصی و حمایت  سازمان برنامه و بودجه دولت قبل قردادهایش بسته شد ، همچنین قرارداد 20 ون هم بسته شده که آن هم به زودی باید تحویل شهرداری شود و مختص عزیزان کم‌توان است. این نوع فعالیت ها زمان بر است این گونه نیست که امروز قرار داد بسته شود و دوماه دیگر تحویل شود . 

درخصوص واگن مترو هم  اگر همین الان بخواهند پول پیش‌پرداخت آن را پرداخت کنند، یک سال و نیم تا  2 سال دیگر واگن می‌رسد و اینطور نیست که به سرعت پس از امضای قرار داد تحویل شود . این اتفاقات در شهرداری رویه است اما آنچه غیر اخلاقی است این است که زحمات دیگران را مصادره کنیم .  یک گروه جدیدبگویند ما این کارها را ظرف همین چند روزی که آمدیم انجام دادیم. این کار اخلاقی نیست و به  اعتماد عمومی آسیب می زند . اتوبوس‌ها را یادتان هست که گفتند ظرف 90 روز یا 100 روز این کار را کردیم! اینها ظرف 4 سال نکردند و ما ظرف 90 روز کردیم! یعنی اینها معجزه کردند! خب چرا از این معجزات دیگر انجام نمی‌دهند؟ 90 روز دوم هم یک معجزه می‌کردند و 100 تا اتوبوس دیگر اضافه می‌کردند. تا بفهمیم آن صد تای اول را هم راست می‌گفتند.

او درخصوص وعده های شنبه های امید و افتخار هم می گوید :  طبیعی است، یکسری پروژه‌هایی که درصد بالایی‌ از آن پیشرفت کرده ، در این مدت باید کارهایش انجام شده باشد. اما  اعلام کنند چند درصدش در زمان آنها انجام شده  و راستش را  هم بگویند تشکرهم می کنیم .

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید