اظهارات جدید همسر رئیسی درباره ریشه «چالش آزادی بیان»

کدخبر: ۵۰۶۸۸۵
اقتصادنیوز :عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: لیبرالیسم یک ایدئولوژی است که بر علم و فناوری سلطه دارد و خود را معادل علم تلقی می‌کند، اما در کشور ما در مقابل این سلطه، یک مکتب مدیریتی است
اظهارات جدید همسر رئیسی درباره ریشه «چالش آزادی بیان»

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از دانشجو، جمیله سادات علم الهدی گفت: دانشگاه با چالش‌های جدی در مسیر تحول رو به روست که به نظر می‌رسد یکی از آن‌ها چالش عقلانیت استعلایی در مقابل عقلانیت تصرفی و دیگری چالش آزادی در دانشگاههاست.

 

او گفت: عقلانیت تصرفی، خود را در فناوری، مهندسی، تکنوکراسی و در مدیریت گرایی ظاهر و نمایان کرده است در حالی که عقلانیت استعلایی در بالاترین درجه در پیامبری ظاهر شده و در مراتب پایین‌تر، در نقش پدری، مادری و معلمی نمایان می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: یکی از روایت‌های معلمی، معلمی تربیت گرا و به مثابه پیشوا و راهنماست در حالی که امروز معلمی، نقش راهنما را ندارد بلکه معلم بیشتر نقش بوروکرات را ایفا می‌کند نه نقش یک پیشوا را و در این منظر، استاد دانشگاه فقط قواعد را تفهیم یا تحمیل می‌کند و جای معلم خالی مانده و کسی کار معلمی نمی‌کند و این خلا پیشوایی است که چالش آزادی بیان را ایجاد می‌کند.

علم الهدی گفت: لیبرالیسم یک ایدئولوژی است که بر علم و فناوری سلطه دارد و خود را معادل علم تلقی می‌کند، اما در کشور ما در مقابل این سلطه، یک مکتب مدیریتی است و یک سری رفتارها رخ می‌دهد و برای این که این رفتارها با نظم اجتماعی سازگار شود باید نوعی مدیریت اعمال می‌شود و این کار فقط می‌تواند در حدود رفتاری، کمی تغییر ایجاد کند، اما نمی‌تواند سلطه یا رقابت ایدیولوژیک ایجاد نماید و نمی‌تواند به طور جدی تحولی در علم یا علوم انسانی ایجاد کند.

روایت همسر رئیسی از ریشه «چالش آزادی بیان»

 

او گفت: یکی از چالشها، چالش اراده آزاد است که می‌خواهد از اراده جمعی مستقل شود و از ساختار سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و هنری فرار و استقلال خود را حفظ کند، اما نظام بوروکراتیک حاکم به وسیله انواع فناوری‌های سخت و نرم او را به دام می‌اندازد.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: گروه‌های اجتماعی نیز برای تفسیر خیر عمومی با هم رقابت می‌کنند، اما مشکل وقتی پیش می‌آید که رقابت، نامتوازن است و هر کدام از این گروه‌ها ممکن است خیر عمومی را به نوعی تفسیر کند و دانشگاه را به همان سمت ببرد.

پنجاه و هشتمین اجلاس سراسری معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی عالی کشور دیروز در در دانشگاه فردوسی مشهد آغاز شد و عصر امروز پایان یافت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید