نقشه متقاضیان مسکن برای افزایش سقف وام

رمزگشایی از روند کاهشی قیمت وام مسکن /نرخ سود 25 درصد شد

کدخبر: ۴۹۷۵۵۳
هزینه وام مسکن در روز 3 خرداد ماه روندی نزولی را طی کرده و در کانال 110 میلیون تومان برای متاهلین قرار گرفت. باوجود کاهش قیمت اوراق نسبت به هفته قبل اما هنوز نرخ سود واقعی وام مسکن تسه تقریبا معادل با 25 درصد محاسبه شده است.
رمزگشایی از روند کاهشی قیمت وام مسکن /نرخ سود 25 درصد شد

به گزارش اقتصادنیوز، روند هزینه وام مسکن در آخرین هفته اردیبهشت ماه رکورد بالایی را به ثبت رساند. در این بازار قیمت اوراق تسه در روز سه شنبه 27 اردیبهشت ماه 1401 به سطح 145 هزار تومان رسیده و رکورد سه ماهه را ثبت کرد.

در ادامه اما این روند کاهشی شده و در روز دوشنبه دوم خرداد، در کانال 110 هزار تومانی قرار گرفت.

وام 115 میلیون تومانی متاهلین در خرید مسکن

به طور کلی متقاضیان وام مسکن می توانند با خرید اوراق تسهیلات از بانک مسکن وام خریداری کنند. مبلغ وام با توجه به سقف تعیین شده و اعتبار 500 هزار تومانی اوراق محاسبه می شود.

در نیمه دوم سال گذشته سقف خرید اوراق برای متقاضیان دو برابر شده و طبق آن مجردین می توانستند تا نهایتا 240 میلیون تومان و متاهلین نیز 480 میلیون تومان وام از بانک مسکن از طریق خرید اوراق تهیه کنند.

در آن مقطع رشد ناگهانی سقف خرید وام موجب شد تا تقاضا رشد پیدا کرده و با افزایش تقاضا در بازار و ثابت بودن عرضه قیمت ها به سطح بالایی دست پیدا کند.

درابتدای فروردین ماه 1401 این قیمت به دلیل سطح پایین تقاضا کاهش پیدا کرده اما این افت دیری نپایید که دوباره در مسیر افزایشی قرار گرفت.

اکنون در روز 3 خرداد ماه قیمت اوراق تسه در مرز 118 هزار تومان قرار گرفته و در نهایت هزینه وام برای متاهلین برابر با 115 میلیون تومان و برای مجردین این هزینه معادل با 67 میلون و 200 هزار تومان به ثبت رسیده است.

این بیشینه هزینه ای است که متقاضیان جهت اخذ وام باید به بانک مسکن پرداخت کنند که اکنون پس از ثبت رکورد در هفته گذشته روندی نزولی به خود گرفته است.

اوراق تسه

نرخ سود 25 درصدی وام مسکن در ابتدای خرداد

تغییرات هزینه خرید وام مسکن از طریق اوراق تسه می تواند نرخ سود را نیز تغییر دهد. این نرخ به صورت اسمی در سطح 17.5 درصد قرار دارد اما زمانی که متقاضیان علاوه بر بازپرداخت وام به بانک مسکن هزینه ای را نیز جهت خرید وام در ابتدا پرداخت می کنند نرخ سود واقعی نیز تغییر پیدا کرده و در سطح بالایی قرار خواهد داشت.

در همین رابطه آمارهای به ثبت رسیده در خصوص قیمت اوراق تسه نشان می دهد نرخ سود واقعی اکنون در سطح 25.18 درصد قرار داشته که با وجود کاهش نسبت به هفته قبل اما هنوز در سطح بالایی قرار دارد.

ریشه یابی روند کاهشی قیمت وام مسکن در روزهای اخیر

بررسی روند قیمت اوراق تسه در روزهای اخیر نشان می دهد پس از ثبت رکورد در هفته گذشته، این رقم به یکباره نزولی شده و از کانال 140 هزار تومان به کانال 110 هزار تومانی تقلیل پیدا کرده است.

برخی معتقدند دلیل این اتفاق می تواند درسمت تقاضا باشد. در حالی که پیش از این تعداد معاملات در سطح 12 هزار تایی قرار داشت در روز گذشته به سطح 10 هزار معامله رسیده و این اتفاق موجب کاهش مقطعی قیمت شده است. این عده احتمال می دهند این کاهش تقاضا به علت افزایش احتمالی سقف خرید وام مسکن در روزهای آتی باشد. افزایشی که اگر عملی شود خود می تواند موج جدیدی از تقاضا را در برداشته و هزینه وام را افزایش دهد.

اوراق تسه

 
 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید