خلاصه عملکرد بازار سهام یکشنبه 15 اسفند 1400

حقیقی های بورس فعال شدند/ حرکت روبه جلوی شاخص

کدخبر: ۴۸۰۹۷۷
اقتصادنیوز: امروز 15 اسفند 1400 در شرایطی که حقیقی ها در معاملات بازار سهام فعالتر ظاهر شده اند، شاخص کل بورس در کانال 1.3 میلیون روبه جلو در حرکت است.
حقیقی های بورس فعال شدند/ حرکت روبه جلوی شاخص

به گزارش اقتصادنیوز ،  معاملات بازار سهام در روز یکشنبه در دومین روز متوالی با حرکت روبه جلوی شاخص های همراه شد. به‌این ترتیب پس از ارسال سیگنال های مثبت از مذاکرات وین شاخص کل بورس با افزایش 23.8 هزار واحد (1.84 درصد) در نقطه 1.322 میلیون واحد ایستاد.

شاخص کل هم وزن بورس نیز با افزایش 2.8 هزار واحد (0.85 درصد) در نقطه 338.6 هزار واحد ایستاد. فولاد، کچاد، فملی، پارسان و شبندر نیز جزو نمادهایی بود که بیشترین تاثیر را در رشد شاخص کل بورس داشتند. شاخص کل فرابورس نیز با افزایش 103.7 واحدی در نقطه 17.79 هزار واحد ایستاد. زاگرس، هرمز، شاوان، شراز و آریا نیز جزو نمادهایی بودند که بیشترین تاثیر را در رشد شاخص کل بورس داشتند. 

سهم 66 درصدی معاملات حقیقی ها در کل معاملات بازار سهام

ارزش کل معاملات هم در دادوستدهای امروز 7.8 همت بود که سهم معاملات خُرد 5.12 همت (معادل 66 درصد) بود.وضعیت فعلی بازار نشان میدهد که حقیقی ها سهم بیشتری در معاملات در این چند روز اخیر داشته اند. 

ارزش معاملات خُرد سهام امروز به بالای 5 همت رسید که از ابتدای زمستان بی سابقه بود. البته طی 4 ماه اخیر نیز بازار سهام ارزش معاملات به این مقدار نداشت. امروز اولین روز پذیره نویسی سهام #استقلال و #پرسپولیس است که شنیده می شود استقبال بسیار سرد بوده است. اعداد 13 و 15 درصد(بترتیب) از مشارکت در خرید سهام عرضه شده این دو باشگاه به گوش می رسد!

البته تراز پول حقیقی ها هم نشان میدهد که 243.8 تومان پول حقیقی ها وارد بازار سهام و 393.6 میلیارد تومان از صندوق های با درآمد ثابت خارج شد. این درحالی بود که حقیقی ها بیشتر در نقش خریدار ظاهر شدند؛ بدین ترتیب سرانه خرید حقیقی ها 32 میلیارد تومان و سرانه فروش حقیقی ها 20.1 میلیارد تومان اعلام شد. 

ارزش صف های خرید نیز از 957.1 میلیارد تومان به 584.6 میلیارد تومان رسید. ارزش صف های فروش نیز از 148.8 میلیارد تومان به 185.1 میلیارد تومان رسید. تعداد نمادهای دارای صف خرید (150 نماد) برتری معنادار و محسوسی نسبت به تعداد نمادهای دارای صف فروش (63 نماد) داشت.

نمادی که در فرابورس صف خرید 10.5 میلیون سهمی داشت

بیشترین خروجی پول حقیقی ها در معاملات یکدست سبزپوش امروز، برای نماد پالایش با 20.5 میلیارد تومان، تجلی با 18.1 میلیارد تومان، حکشتی با 13.8 میلیارد تومان، فزر با 12.2 میلیارد تومان و دارایکم با 10.4 میلیارد تومان بود. همچنین بیشترین ورودی پول حقیقی ها نیز برای نمادهای فولاد با 58.4 میلیارد تومان، کچاد با 36.8 میلیارد تومان، شبندر با 32 میلیارد تومان، شپدیش با 31.9 میلیارد تومان، شتران با 26.3 میلیارد تومان و شپنا با 23.6 میلیارد تومان بود. 

حقوقی ها نیز در معاملات امروز در نمادهای شتران، شبندر، کرازی، ملت و فلوله بیشترین موقعیت خرید و در نمادهای خودرو، وبملت، شستا، وبصادر و خساپا بیشترین موقعیت فروش ایجاد کردند.

بیشترین نسبت حجم به شناوری برای نماد زشگزا با 17.5 درصد بود. شیرو گوشت زاگرس شهرکرد در معاملات امروز بازار اول فرابورس با بیشترین بازدهی 4.98 درصد شاهد تشکیل صف های خرید 10.5 میلیون سهمی بود. 

کدام سهام ها در بورس و فرابورس سودده بودند؟

در بورس وآذر با 5 درصد بیشترین بازدهی و انرژی 1 نیز با 5 درصد بیشترین کاهش قیمت را تجربه کرد. البته بیشترین حجم معاملات را نمادهای شستا، خودرو، خساپا، وبملت، شتران و شبندر به ثبت رساندند.بیشترین کاهش ارزش بازار را نیز نمادهای انرژی 1، اپال، پارس، سفارس، وپست، ستران و کسرا داشتند. گروه های فرآورده نفتی، فلزات اساسی، خودرو، بانک ها و شیمیایی نیز از لحاظ ارزش معاملات، برترین گروه های صنعت بودند. 

در فرابورس نیز بیشترین بازدهی برای نماد شاوان با 4.93 درصد بود. بیشترین کاهش قیمت هم برای نماد کلر بود. این در حالی بود که بیشترین حجم معاملات برای نمادهای تجلی، کرمان و زشگزا بود. بیشترین کاهش بازار هم برای نمادهای فزر، شجم، توسن، سمگا، کلر، غصینو و رنیک بود.  

  • 16
  • 17
  • 18
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید