کاهش رشد نرخ سود بین بانکی

نرخ سود بین بانکی به قله 5 ماهه رسید+نمودار

کدخبر: ۴۴۷۶۷۱
اقتصادنیوز: نرخ سود بین بانکی برای هفتمین هفته متوالی در کشور روندی افزایشی داشته و به رکورد 5 ماهه خود دست پیدا کرد. با این حال حجم داد و ستد در بازار باز از سرعت رشد این متغیر کاسته و میزان افزایش آن را کاهش داده است
نرخ سود بین بانکی به قله 5 ماهه رسید+نمودار

به گزارش اقتصادنیوز ، هفت هفته است که نرخ سود بین بانکی سیری صعودی پیدا کرده  و به رکوردزنی های  خود تداوم بخشیده است. طبق آمارهای اعلام شده از سوی بانک مرکزی در پایان سومین هفته پاییز نرخ سود به بالاترین سطح خود از ابتدای خرداد تا کنون دست پیدا کرد.

نرخ بهره به طور کلی متغیری است که مقیاسی از وضعیت تورم در جامعه را نشان می دهد. این شاخص در اثر افت و خیز وضعیت حساب جاری بانکها تغییر می‌کند.

رکوردزنی عملیات در بازار باز

بانک مرکزی به طور کلی از طریق دو بازار باز و بازار بین بانکی در هر هفته سعی در مدیریت حساب نقدینگی بانک‌ها دارد.

در هفته سوم مهر 1400 در بازار باز در دو مرحله نهایتا  36 هزار و 210 میلیارد تومان نقدینگی در بانک ها تزریق کرده است. نرخ سود این تزریق نقدینگی در بانکها برابر با 19 درصد بوده که نسبت به رقم آن در هفته های قبل افزایش چشمگیری داشته است. 

بررسی آمارهای بسط پول در هفته های بازار باز از ابتدا تاکنون نشان می دهد این سطح از پول پاشی بانک مرکزی از طریق بازار باز بی سابقه بوده و در دو سال گذشته رکوردی مهم را ثبت کرده است.

این عملیات به منظور کاهش معاملات در بازار بین بانکی و بهبود وضعیت حساب جاری بانک ها با نرخ سود پایین‌تری صورت می گیرد. اما با این حال باز هم مانعی برای رشد نرخ سود بین بانکی در کشور نیست.

در همین راستا بنابر آمار منتشر شده بانک مرکزی در 22 مهر نرخ سود بین بانکی به 19.55 درصد رسیده که بیشترین مقدار این متغیر در 5 ماه اخیر بوده است.

این افزایش در نرخ سود بین بانکی نشان می دهد هنوز تزریق نقدینگی در بازار باز نتوانسته وضعیت مالی بانک ها را به طور کامل بهبود دهد.

photo_2021-10-16_14-16-35

رشد 6 درصدی بسط پول در بازار بین بانکی

عملیات بین بانکی دیگری که در آن بانک مرکزی فعالیت دارد و از این طریق به بسط پول در بانک هامی پردازد، بازار بین بانکی است. در این بازار بانک های مقروض اقدام به قرض پول از بانک های دارای مازاد کرده و از این طریق سعی در رفع کسری های کوتاه مدت خود دارند.

نرخ سود وام دهی در این بازار در کوریدور 14 تا 22 درصد متحرک است که کف و سقف آن در اختیار بانک مرکزی است.

به عبارت دیگر این دو رقم اجازه نمی دهد نرخ بهره از بازه 14 تا 22 بالاتر یا پایین تر برود.

در همین رابطه در عملیات هفته اخیر 29 هزار و 570 میلیارد تومان نقدینگی پول از بانک مرکزی قرض گرفته شده که نسبت به هفته قبل 6.64 درصد افزایش داشته است.

حجم بالای استقراض از بانک مرکزی به منزله بالا بودن نرخ سود در بانک های مازاد بوده که باعث شده بانک های مقروض در سطح 30 هزار میلیارد تومان نقدینگی خود را از بانک مرکزی قرض کنند.

سرعت گیری بانک مرکزی بر سر رشد نرخ بهره

در یک بررسی دقیق‌تر اما می توان اثر معاملات بازار باز را در کاهش سرعت رشد نرخ سود بین بانکی ارزیابی کرد.

تاریخچه داد و ستد در این بازار نشان می دهد این معاملات در پاییز سال جاری شدت گرفته و شروع به رکورد زنی کرده است.

این رکورد زنی ها موجب شده تا میزان افزایش نرخ سود بین بانکی در کشور در هر هفته از سطح 0.36 واحد درصد به 0.08 واحد درصد تنزل پیدا کند. به عبارت این معاملات موجب شده تا بانک مرکزی سرعت رشد نرخ بهره را کنترل کرده و از افزایش بی رویه آن جلوگیری کند.

نرخ سود

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید