گزارش «اقتصادنیوز» از تورم کالاهای وادراتی در 17 فصل گذشته؛

6 برابر شدن قیمت کالاهای وارداتی

کدخبر: ۴۳۷۱۸۲
اقتصادنیوز: بر اساس آمار منتشر شده قیمت کالا های وارداتی به طور متوسط در بهار 1400 نسبت به بهار 99 بالغ بر شش برابر شده است.
6 برابر شدن قیمت کالاهای وارداتی

به گزارش اقتصادنیوز، تورم نقطه به نقطه اقلام وارداتی در بهار 1400 بالغ بر 505 درصد به ثبت رسیده است. بررسی ها نشان می دهد تورم نقطه ای کالا های وارداتی کشور برای دو فصل متوالی است که کاهش یافته است. 

با توجه به اینکه نرخ تورم فصلی این اقلام در بهار نسبت به زمستان 99 کمی افزایش یافته است، آیا کاهش در تورم نقطه به نقطه اقلام واراتی در فصول آتی نیز ادامه دار خواهد بود؟ در این گزارش به بررسی تورم واردات در دو شاخص فصلی و نقطه به نقطه در 17 فصل گذشته پرداخته شده است.

نوسان در تورم فصلی واردات

تورم فصلی کالا های وارداتی بر اساس مبنای ریالی در بهار امسال 54.4 درصد برآورد شده است. به بیان دیگر قیمت اجناس وارداتی در بهار 1400 نسبت به زمستان 99 بالغ بر 50 درصد افزایش قیمت داشته است.  تورم اقلام وارداتی در سال گذشته بسیار شدید بوده است به طوری که حتی در سال 97 که کشور با شوک ارزی مواجه شده بود، شاهد چنین افزایش قیمتی در کالا های وارداتی نبوده ایم. بالاترین تورم فصلی برای اقلام وارداتی در چندین سال گذشته در تابستان 99 با 69.4 درصد رقم خورد.

پس از تابستان سال گذشته شاهد ایجاد روندی نزولی در این شاخص بودیم تا جایی که در زمستان این رقم به 45.4 درصد رسید. اما همانگونه که شاهد آن هستیم در بهار امسال بار دیگر تورم کالا های وارد شده به کشور روندی صعودی به خود گرفته است. پیش بینی می شود با توجه به افزایش قیمتی که در تابستان 1400 در نرخ ارز شاهد آن بوده ایم، تورم فصلی کالا های وارداتی برای تابستان هم در روندی صعودی باشد.

بیشترین تورم واردات در کدام بخش بوده است؟

در میان گروه های اصلی کالا های وارداتی به داخل کشور بالاترین تورم فصلی به «دستگاه ها اپتیک و عکاسی» با تورم 77.5 درصدی تعلق دارد. در جایگاه بعدی نیز اقلام وارداتی مربوط به «ادوات برقی» با تورم 58 درصدی قرار دارد. گروه «وسایل نقلیه» نیز در بین اقلام وارداتی به کشور دارای وزن زیادی است، تورم فصلی این گروه در بهار امسال 27.5 درصد رقم خورده است.

در میان تمامی این گروه ها اقلام مربوط به دو سر فصل تورم منفی را در بهار تجربه کرده اند. تورم فصلی گروه های «انواع کفش» و «چوب و اشیاء چوبی» به ترتیب منفی 1.8 درصد و منفی 0.1 درصد برآورد شده است. به بیان ساده تر قیمت اقلام واردتی این دو گروه در بهار 1400 نسبت به زمستان 99 کاهش یافته است.

photo_2021-08-31_13-13-31

تورم نقطه به نطقه در مدار نزول

تورم نقطه به نقطه اقلام وارداتی بر مبنای ریالی( نه دلاری) در بهار 1400 بالغ بر 505 درصد به ثبت رسیده است. به بیان ساده تر قیمت کالا های واداتی به طور میانگین در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته 6 برابر شده است. تورم نقطه ای واردات از بهار سال 98 در مدار صعودی قرار گرفت و به ترتیب در فصول بعدی این نرخ افزایش میافت. این روند تا جایی ادامه یافت که تورم کالا های واداتی در پاییز 99 بالغ بر 588 درصد به ثبت رسید، این نرخ تورم برای این شاخص در سالیان گذشته بی سابقه بوده است.

پس از پاییز سال گذشته این شاخص کاهش یافت و در زمستان تورم نقطه به نطقه اقلام وادراتی به 558 درصد رسید. این نرخ برای دومین فصل متوالی همانگونه که شاهد آن بودیم کاهش یافت و در بهار امسال به مرز 500 درصد رسید.

کاهش تورم نقطه ای تداوم دارد؟

علت اینکه در دو فصل گذشته شاهد کاهش تورم نقطه به نقطه برای کالا های وارداتی بودیم، کاهش در تورم فصلی بوده که بعد از تابستان 99 آغاز شد. چنانچه افزایشی که در تورم فصلی بهار 1400 رخ داد برای تابستان هم تکرار شود، شاهد شروع شدن روند صعودی در شاخص تورم نقطه به نقطه برای کالا های صادراتی خواهیم بود. تا حد زیادی این تحلیل بستگی به قیمت ارز و سر نوشت آن در تابستان و روز های آتی خواهد داشت.

6.3 برابر شدن قیمت ادوات برقی

در میان گروه های اقلام وارداتی، تورم نقطه به نقطه کالا های مربوط به « دستگاه های عکاسی و اپتیک» در بهار 1400 از سایر گروه ها بالا تر بوده است، تورم نقطه ای این اقلام در بهار امسال 857 درصد به ثبت رسیده است. به مانند تورم فصلی اقلام مربوط به «ادوات برقی» با تورم 533 درصدی در جایگاه دوم قرار دارد. تورم نقطه ای  گروه «وسایل نقلیه» در بهار بالغ بر 162 درصد برآورد شده است.

photo_2021-08-31_13-13-22

پایین ترین تورم نیز در بین اقلام وارداتی در یکسال گذشته به گروه «پوست و چرم» با 11.3 درصد تعلق دارد. تورم نقطه به نقطه گروه «چوب و اشیاء چوبی» در زمره کمترین تورم ها در بین کالاهای وادراتی است، تورم نقطه ای این بخش در بهار 1400 حدود 12 درصد به ثبت رسیده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید