افزایش فروش املاک کلنگی؛

حال و روز املاک بازنشسته در بازار مسکن

کدخبر: ۳۹۶۴۵۶
اقتصادنیوز: ‌املاک 30 ساله بخشی از تقاضای بازار مسکن هستند و برخی مالکان این املاک، ملک خود را روانه بازار کردند.
حال و روز املاک بازنشسته در بازار مسکن

به گزارش اقتصادنیوز، بررسی‌های میدانی از وضعیت بازار املاک با عمر بنای بالای 30 سال حاکی از آن است که این واحدها در برخی از مناطق شهر تهران از سوی فروشندگان عرضه شده است.

مشاوران املاکی که دارای فایل فروش این نوع املاک هستند، معتقدند فروش و عرضه املاک کلنگی از سوی مالکان آنها طی سال‌های گذشته افزایش پیدا کرده است.

به اعتقاد آنها، یکی از دلایلی که فروش این املاک رشد کرده، افزایش هزینه‌ها و ریسک ساخت است. بسیاری از واسطه‌های ملکی، رشد و جهش هزینه نهاده‌ها و مصالح ساختمانی را یکی از مهمترین عوامل کاهش تقاضا برای مشارکت در ساخت از سوی مالکان املاک کلنگی عنوان می‌کنند.

نتیجه این تحقیقات نشان می‌دهد، بسیاری از مالکان واحدهای 30 ساله و بیشتر و به اصطلاح کلنگی، در شرایط رکودی و همچنین افزایش هزینه‌های ساخت، ریسک مشارکت در ساخت را نپذیرفته و حاضر نیستند ملک خود را نقد کنند.

به گفته بسیاری از مشاوران املاک و واسطه‌ها، در صورتی که بازار مسکن در سال 1400 از رکود خارج شود، قطعا سهم فروش املاک کلنگی کاهش می‌یابد و مالکان ترجیح می‌دهند به صورت مشارکتی ملک خود را بسازند.از سوی دیگر برخی فروشندگان وضعیت بازار مسکن در سال آینده را کاهشی پیش بینی می کنند، از این رو ریسک ساخت با هزینه های فعلی را کمتر می پذیرند. 

J10 (1)

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید