کار بازار سهام برای صعود سخت تر شد

کف حیاتی بورس در کانال جدید

کدخبر: ۳۹۵۹۲۸
دیروز شاخص کل بورس 11 هزار و 855 واحد ریزش کرد که بیشترین میزان افت شاخص از زمان تغییر دامنه نوسان از 25 بهمن به این سو است. به نظر می‌رسد نه تنها نزول تدریجی شاخص ادامه دارد بلکه این روند کمی پرشتاب‌تر هم شده است.
کف حیاتی بورس در کانال جدید

به گزارش اقتصادنیوز ، روز شنبه شاخص کل بورس 11 هزار و 855 واحد افت کرد و به رقم یک میلیون و 193 هزار واحد رسید.  شاخص کل هم‌وزن نیز هزار و 10 واحد نزول کرد و در رقم 433 هزار و 385 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس 130 واحد ریزش کرد و به رقم 16 هزار و 986 واحد رسید.

در پایان معاملات ‌روز شنبه، 33 نماد رشد قیمت و 379 نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، 6 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 76 درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت

روز شنبه در بورس شرکت‌های سرمایه‌گذاری شفا دارو (شفا)، سامان گستر اصفهان (ثامان)، و داروسازی اکسیر (دلر)‌ بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت‌های سرمایه‌گذاری اعتلای البرز (اعتلا)، هتل پارسیان کوثر اصفهان (گکوثر)  و کابل البرز (بالبر) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نمادهای وآذر (سرمایه‌گذاری آذربایجان)، تاپیکو (سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین) و بالبر (کابل البرز) در روز شنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو)، موسسه اعتباری ملل (وملل) و سرمایه‌گذاری صبا تامین (صبا) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

عرضه و تقاضای بورس در انتهای معاملات روز شنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز یک‌شنبه است. در پایان معاملات روز شنبه بازار با مازاد عرضه 4 هزار و 129 میلیارد تومانی بسته شد.

صف های خرید و فروش بورس - 9 اسفند

رشد ارزش صف‌های بازار

در پایان معاملات شنبه 406 نماد صف فروش داشتند و تعداد نمادهای صف خرید 15 بود. دیروز ارزش صف‌های خرید نسبت به روز چهارشنبه 48 درصد افزایش یافت و به رقم 301 میلیارد تومان رسید. ارزش صف‌های فروش نیز 36 درصد افزایش یافت و 4 هزار و 430 میلیارد تومان شد.

بیشترین تقاضاها

در روز شنبه  شرکت فراوری معدنی اپال کانی پارس (اپال) بیشترین صف خرید را داشت و با صف‌ خرید 140 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از اپال،  رافزا (رایان هم افزا) و غگیلا (پگاه گیلان) بیشترین صف خرید را داشتند.  

بیشترین عرضه‌ها

دیروز بیشترین صف فروش نیز به برکت (شرکت دارویی برکت) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 170 میلیارد تومانی داشت. پس از برکت، فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) و دی (بانک دی) بیشترین صف فروش را داشتند.

پیش بینی بورس امروز

دیروز برای نهمین روز متوالی شاخص بورس نزول کرد. افت 11 هزار و 855 واحدی بیشترین میزان افت شاخص از زمان تغییر دامنه نوسان از 25 بهمن به این سو است. در واقع می‌توان گفت نه تنها نزول تدریجی شاخص ادامه دارد بلکه این روند کمی پرشتاب‌تر هم شده است.   

روز گذشته رقم خروج پول حقیقی 837 میلیارد تومان بود که بالاترین رقم در 7 روز معاملاتی گذشته از 28 بهمن به این سو است.  در پایان معاملات شنبه ارزش صف‌های فروش باز هم بیش از صف‌های خرید بود و بازار با مازاد عرضه سنگینی بسته شد.

همچنین سهم معامله‌گران حقیقی از فروش‌ها بیش از سهم آن‌ها از خریدها بود. در سمت تقاضا، 57 درصد خریدها توسط معامله‌گران حقیقی و 43 درصد توسط معامله‌گران حقوقی انجام شد. در سمت عرضه نیز 88 درصد فروش‌ها توسط معامله‌گران حقیقی و 12 درصد توسط حقوقی‌ها انجام شد.

شاخص کل به کانال 1.1 میلیونی سقوط کرد تا بار دیگر سطح حمایت یک میلیون و 200 هزار واحدی را از دست بدهد. سطح حمایتی که به گفته برخی از تحلیل‌گران تکنیکی می‌تواند به سقف مقاومت تبدیل شود و این بار بازگشت شاخص به کانال بالاتر سخت‌تر شود. سطح حمایت بعدی که این تحلیل‌گران معرفی می‌کنند رقم یک میلیون و 170 هزار واحد است. در نتیجه با توجه به سقوط شاخص در روز شنبه و تداوم خروج پول حقیقی از بورس چشم انداز بازار همچنان نزولی باقی ماند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید