زورآزمایی زودهنگام در حزب جمهوری خواه

جاناتان مارتین| کارزار انتقام‌جویانه ترامپ

کدخبر: ۳۸۶۶۵۸
دونالد ترامپ قول یک کارزار سیاسی انتقام‌جویانه علیه نمایندگانی را داده که به او پشت کردند و با به جریان افتادن فرآیند استیضاح بر شمار آن‌ها افزوده شده است.
جاناتان مارتین| کارزار انتقام‌جویانه ترامپ

به گزارش اقتصادنیوز، هم‌چنان که جهان چشم انتظار انتقال قدرت در ایالات متحده است، سخن از میراثی که دونالد ترامپ با رهبری چهارساله‌اش بر امریکا از خود بر جا گذاشته، به رایج‌ترین بحث این روزهای رسانه‌های مختلف مبدل شده است. اگر چه می‌‌توان گفت تا سال‌های سال روابط میان دولت‌ها، همکاری‌های بین‌المللی و سیاست داخلی ایالات متحده بار سنگین این میراث را بر دوش خواهند کشید، به صورت اخص حزب جمهوری‌خواه امریکا نیز گریزی از پیامدهای حکم‌رانی ترامپ نخواهد داشت.

هر چند به نظر می‌رسد تاثیرات عمیق‌تر‌ میراث ترامپ بر حزب جمهوری‌خواه در سال‌های آتی مشاهده خواهد شد، با این حال تبعات سیاست‌‌ورزی به سبک ترامپ در طی این چهار سال، تاثیرات دفعی و آنی‌تری را هم بر این حزب بر جای نهاده است.

ترامپ

الکساندر برنز و جاناتان مارتین تحلیل‌گران نیویورک‌تایمز در روزهای اخیر با انتشار یاداشتی وضعیت حزب جمهوری‌خواه را در عصر پساترامپ بررسی کرده‌اند. به اعتقاد آن‌ها در ماه‌های پیش‌ِ رو و با آغاز عصری که با پایان دوران ترامپ آغاز می‌شود، به موازات تلاش رهبران حزب جمهوری‌خواه برای کاهش نفوذ دونالد ترامپ در حزب، ترامپ و یارانش در پیِ انتقام از آن‌هایی خواهند بود که از او عبور کردند.

نزاع بر سر جهت‌گیری آتی حزب

برنز و مارتین در این یادداشت نشان داده‌اند مجموعه رقابت‌ها و کشمکش‌های تنگاتنگ جاری در درون حزب جمهوری‌خواه حاکی از آن است که کارزار آتی انتخاباتی به احتمال زیاد تعیین‌کننده‌ی جهت‌گیری این حزب در سال‌های آینده خواهد بود. در حالی که دونالد ترامپ تظاهر می‌کند که قصد دارد حزب را با جار و جنجال ترک کند، از یک سو رهبران حزب جمهوری‌خواه از جمله سناتور بلندپایه میچ مک‌کانل در حال مانور برای تحکیم کنترل خود بر حزب برای انتخابات آینده هستند و از سوی دیگر نیروهای هم‌سو با ترامپ در صدد تسویه‌حساب با نمایندگان و فرمانداران جمهوری‌خواهی هستند که ساز جدایی از ترامپ را نواختند.

مک کانل

چنین درگیری‌های ناگواری ناشی از اختلافات عمیقی است که دونالد ترامپ در طول مدت چهار سال بر آتش تنور آن دمیده است. از هم‌اکنون بر همگان قطعی است که در ماه‌های آینده، درگیری‌های متوالی بر سر کارزار پیشِ رو که جهت‌گیری حزب را تعیین می‌کند، رخ خواهد داد.

طغیان سینه‌چاکان ترامپ

به نوشته این نویسندگان، در پیِ تحریک گروه‌های آشوب‌گر توسط دونالد ترامپ، که در نهایت منجر به یورش به پایتخت شد، اصطکاک‌ها در چند ایالت کلیدی در حال افزایش است. در آریزونا، کنش‌گران سینه‌چاک ترامپ در تلاش‌اند تا فرماندار جمهوری‌خواه ایالت را که از نظرشان به قدر کافی به رئیس‌جمهور وفادار نبود، به چالش بکشند و در جورجیا جناح تندرو حزب قصد دارند در انتخابات مقدماتی درون‌حزبی فرماندار فعلی را از دور خارج کنند.

اما در واشینگتن، رهبران جمهوری‌خواهان نگران کرسی‌های ایالت‌های در حال چرخش هستند، چرا که شماری از اعضای راست افراطی قصد کاندیداتوری از آن ایالت‌ها را دارند و به طور بالقوه می‌توانند توازن درونی حزب را بر هم زنند و مناطق سیاسی مهمی در کشور را تحت تاثیر خود قرار دهند. مشاوران سیاسی مک‌کانل از هم‌اکنون به او توصیه می‌کنند کمپینی گسترده برای جلوگیری از پیروزی چنین نامزدهایی در انتخابات مقدماتی ایالت‌های مهم به راه اندازند.

مصاف نهایی

به باور آن‌ها، هر دو طرف درگیر جمهوری‌خواه به صراحت اذعان می‌کنند به مرحله نهایی رویارویی نزدیک می‌شوند. آدام کینزینگر نماینده‌ایلینوی، یکی از ده جمهوری‌خواه مجلس که به استیضاح ترامپ رأی مثبت داد و در میانه مجادلات فریاد زده بود «بله ما وسط جهنم هستیم»، در پاسخ به این پرسش که چگونه او و دیگر جمهوری‌خواهان ضدترامپ می‌توانند از نفوذ او در انتخابات مقدماتی بکاهند، به همان اندازه رک پاسخ داد: «ما او را در هم خواهیم کوبید».

جان‌تون

به نظر می‌رسد مهم‌ترین صحنه آزمون برای سنجش نفوذ ترامپ در میان بدنه حزب جمهوری‌خواه در دو ایالت غربی با جمعیت کم رخ می‌دهد، جایی که یک جفت جمهوری‌خواه بلندپایه -جان‌تون از داکوتای جنوبی و نفر دوم جمهوری‌‌خواهان در سنا و لیز چنی از وایومینگ و نفر سوم  حزب در مجلس نمایندگان- به خاطر مواضع‌شان علیه ترام‍پ مورد بازخواست و حمله هواداران او قرار دارند.

به طور خاص، سران جمهوری‌خواه نگران کسب احتمالی مناصب بالاتر حزب در کنگره توسط برخی چهره‌های برجسته‌ هستند که علیه نتایج انتخابات به پا خاستند و بعضی از آن‌ها حتی تئوری‌های توطئه‌ مشکوکی را تبلیغ می‌کنند. از جمله این چهره‌ها نمایندگانی چون مارجوری تیلور گرین از جورجیا (متهم به ترویج تئوری کیو‌انان)، لورن بوبرت از کلرادو (طرفدار سرسخت حمل سلاح گرم) و اندی بیگز از آریزونا (از حامیان پروپاقرص سیاست فشارحداکثری دولت ترامپ) هستند. هر سه این ایالت‌ها شاهد انتخابات سنا و فرمانداری‌های‌شان در سال 2022 هستند.

لورن بوبرت

دوربرگردانی به نام یورش به کنگره

برنز و مارتین بر آن هستند که به طور چشم‌گیری، فشار به نمایندگان محافظه‌کار برجسته‌ای که به صراحت موضع ترامپ در مورد نتایج انتخابات را مورد انتقاد قرار می‌دادند، پس از تقبیحِ نقشِ الهام‌بخشِ ترامپ در ماجرای شورش علیه کنگره، به اوج خود رسیده است. پاتریک مک هانری نماینده کارولینای شمالی پیش بینی کرده پس از حمله به ساختمان کاپیتول، رای‌دهندگان نارضی از او متحد شده‌اند. لیز چنی در موقعیت دشواری قرار گرفته و دفتر حزب جمهوری‌خواه در داکوتای جنوبی دائم پذیرای شکایات تندی از جان تون است. 

دونالد ترامپ قول یک کارزار سیاسی انتقام‌جویانه علیه نمایندگانی را داده که به او پشت کردند و با به جریان افتادن فرآیند استیضاح بر شمار آن‌ها افزوده شده است. او محبوبیت زیادی در بدنه حزب دارد و به احتمال زیاد قادر به جمع‌آوری پول کافی برای ایجاد یک جریان اخلال‌کننده در کارزار سال 2022 است.

به عقیده اسکات رید، استراتژیست ارشد سیاسی اتاق بازرگانی و یک لابی تجاری قدرت‌مند ، جمهوری‌خواهان باید آماده نبردی تمام‌عیار شوند. رید ، که به عنوان حامی مک‌کانل در انتخابات گذشته، در سرکوب پوپولیست‌های راست به یاری آمده بود، توصیه می‌کند تشکیلات مرکزی حزب برای برکشیدن نامزدهای مورد علاقه‌اش باید بر اختلافات درونی جناح ترامپ دامن بزند. او امیدوار است که آن‌ها رقابتی چندکاندیدایی به راه بیاندازند تا در نهایت از  نفوذ آن‌ها کاسته شود.

هواداران ترامپ در کنگره

زورآزمایی زودهنگام

نویسندگان انتظار دارند روزهای آتی شاهد هم‌آوردطلبی زودهنگامی در حزب خواهد بود. وفاداران ترامپ در تلاش‌ هستند تا لیز چنی را از حضور در کادر رهبری حزب در مجلس نمایندگان محروم کنند. اگر این تلاش‌ها موفقیت‌آمیز باشد، آن‌ها می‌توانند توانایی خود را در کنترل حزب به رخ رای‌دهندگان و حامیان مالی بیش‌تری بکشند-سیگنال بالقوه نگران‌کننده برای جمهوری‌خواهان سنتی‌تر در جامعه تجاری. 

اگر خانم چنی از سمت خود برکنار شود، می‌تواند چالش بزرگی را علیه سایر جمهوری‌خواهان حمایت‌کننده از استیضاح و مدافعین مجازات ترامپ به راه بیاندازد. از جمله نمایندگان معتدل‌تری مانند پیتر میجر و فرد آپتون از میشیگان و جان کاتکو از نیویورک، که در صورت نامزدیِ هم‌زمانِ وفادارانِ تندروی ترامپ، اساسا آن مناطق به سبد حزب رقیب اضافه خواهند شد.

گفته می‌شود کوین مک‌کارتی، رهبر اقلیت جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان، طی روزهای اخیر به سران حزب هشدار داده رئیس‌جمهورِ به زودی سابق و برخی اعضای فراکسیون او، به رابطه‌ی حزب با حامیان مالی بزرگ خود آسیب جدی وارد کرده‌اند. به همین دلایل و به نشانه مخالفت با این‌که نمی‌توان دست روی دست گذاشت تا ترامپ به طور کامل خواسته‌های خود را به حزب دیکته کند، مک‌کارتی تاکید دارد که با درخواست برای برکناری خانم چنی از کادر رهبری باید به شدت مخالفت کرد.

لیز چنی

نگرانی حامیان مالی، استنکاف بدنه اجتماعی

ویلیام اوبرندورف، از اهدا کنندگان کمک‌های مالی پرنفوذ جمهوری‌خواه که در انتخابات سال 2020  بالغ بر 2.5 میلیون دلار به صندوق رهبری حزب در سنا اعطا کرد، معتقدست که اهداکنندگان هنگام تدوین برنامه‌های خود برای دادن رای، باید جزئیات آراء نمایندگان در جریان استیضاح ترامپ را در نظر داشته باشند. اوبرندورف که از منتقدین دیرپای دونالد ترامپ است، باور داشت که حزب، زمانی که ترامپ را در جریان اولین استیضاح‌اش در سال گذشته اخراج نکرد، مرتکب اشتباه بزرگی شد. به گفته اوبرندورف سران حزب اکنون این فرصت را دارند که این اشتباه فاحش را جبران و این اطمینان را ایجاد کنند که دونالد ترامپ دیگر هرگز نخواهد توانست برای پست‌های دولتی نامزد شود.  

هنوز مشخص نیست که رهبری حزب تا چه میزان از یک استراتژی تازه در مقابل دونالد ترامپ استقبال کند. نشانه‌های آشکاری وجود دارد که نشان می‌دهد پایگاه اجتماعی جمهوری‌خواهان در برابر هرگونه تلاش مستقیم برای پرتاب رئیس‌جمهورِ به‌زودی سابق به زباله‌دان سیاسی، واکنش سفت‌وسختی از خود نشان می‌دهد. بدین ترتیب، رئیس کمیته مبارزات انتخاباتی رهبری حزب در سنا، ریک اسکات از فلوریدا، در اقدامی غیرمنتظره، به انتقاد از استیضاح و مخالفت با تأیید نتایج انتخابات پنسیلوانیا پرداخت- دیدگاهی که می‌تواند توانایی وی را برای جمع‌آوری کمک مالی از اهداکنندگان بزرگ تضعیف کند.

بازسازی سیاسی حزب

به نوشته نویسندگان این یاداشت، برخی از شعبه‌های ایالتی حزب که توسط هواداران ترامپ کنترل می‌شوند، برای برخی از سنت‌گرایان جمهوری‌خواه پیغام فرستاده‌اند که باید با موتلفان جدید خود کنار بیایند. کن باک، نماینده و دبیر شعبه کلرادوی حزب معتقدست: «کاری که رئیس‌جمهور ترامپ انجام داده نشان دادن نیاز مبرم به بازسازی و تنظیم مجدد اصول و خط‌ومشی حزب است؛ این کار را یا رهبری حزب جمهوری‌خواه انجام می‌دهد و یا ما - و من مطمئنم که ما این کار را خواهیم کرد». او پیشنهاد کرده که حزب باید نسبت به حمایت طبقه کارگر از رئیس‌جمهور ترامپ دقت کند و از تمرکز بیش از حد بر رای حومه شهر خودداری کند.

ترامپ

از جهتی، هنوز حزب با همان فشارهای آشتی‌ناپذیری روبروست که طی چهار سال گذشته حزب را دچار چالش کرده است: از یک سو، کیش‌شخصیت پرنفوذ ترامپ در سمت راست؛ از سوی دیگر، کینه عمیق از شخص او در میان اکثریت رای‌دهندگان آمریکایی. اگر چه رهبران حزب از رفتار دونالد ترامپ در هراس هستند، اما در صورتی که طرفداران سرسخت او در خانه بمانند و یا به آرای اعتراضی روی آورند، آن‌ها نمی‌توانند در انتخابات عمومی پیروز شوند.

رویارویی در پیش رو

از نظر برنز و مارتین، روی کاغذ، جمهوری‌خواهان در انتخابات بعدی شانس زیادی برای تصرف مجدد یک یا هر دو مجلس کنگره را دارند، چون از یک‌سو اکثریت دموکرات‌ها بسیار شکننده است و از سوی دیگر معمولاً حزبی که کاخ سفید را در اختیار دارد، در انتخابات میان‌دوره‌ای شکست می‌خورد.

اما اوضاع جمهوری‌خواهان در ایالات کمربند آفتاب (ایالت‌های جنوبی که از شرق تا غرب کشیده شده‌اند) که در انتخابات گذشته در کمند جو بایدن گرفتار شدند، بسیار به‌هم ریخته و در میدان‌های نبرد بزرگ شمالی مانند ویسکانسین و میشیگان، به احتمال فراوان با شرایط نامناسبی برای انتخابات سنا و انتخابات مقدماتی روبرو هستند. آخرین باری که دموکرات‌ها ریاست‌جمهوری، مجلس نمایندگان و سنا را به طور هم‌زمان در کنترل داشتند به سال 2010 برمی‌گردد. با این حال جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان را به سرعت پس گرفتن و در سنا هم تنها به دلیل نافرمانی برخی از نامزدهای نتوانستند موفقیت مجدد را کسب کند. با این حال به نظر می‌رسد اوضاع به خوبی همیشه پیش نمی‌رود.

جمهوری خواهان آریزونا

در آریزونا، مقامات حزبی ایالت که از تلاش‌های ترامپ برای لغو پیروزی بایدن در آن‌جا حمایت می‌کردند، با حمله به سیاست‌های بهداشت عمومی فرماندار داگ‌دوسی جمهوری‌خواه او را مورد هجمه خود قرار داده‌ و سیندی مک‌کین و سناتور سابق جف فلیک، جمهوری‌خواهانِ حامیِ جوبایدن که محتمل‌ترین کاندیداهای سنا هستند، نیزآماج حملات قرار دارند.

جاناتان لاینز ، دبیر سابق حزب جمهوری‌خواه در ایالت آریزونا که از ترامپ حمایت می‌کند، گفته در لحظه‌ای که نیاز به بازسازی مبرم به نظر می‌رسد، از این‌که یک جناح بی‌جربزه حزب را فلج کند، می‌ترسد.  به عقیده لاینز این فقط نابود ساختن حزب و تلاش برای سانسور مردم است و از جذب افراد جدید به حزب جلوگیری می‌کند. در جورجیا هم که ترامپ قول داده متحد سابق خود، برایان کمپ، فرماندار را به دلیل امتناع از کارشکنی در نتیجه انتخابات در ایالت خود، برکنار کند.

اتحاد در برابر دشمن مشترک؟

 به باور نویسندگان نیویورک‌تایمز، برخی جمهوری‌خواهان امیدوارند دموکرات‌ها با زیاده‌روی در به کار بردن قدرت تازه به دست آمده خود، باعث متحد ساختن جناح‌های حزب جمهوری‌خواه شوند. استیو استیوررز نماینده اوهایو گفته: «هیچ چیز مانند یک تهدید مشترک نمی‌تواند حزب را متحد کند».

با این حال آقای استیوز که کمیته مبارزات انتخاباتی مجلس نمایندگان را در سال 2018 اداره می‌کرد و اذعان می‌کند دونالد ترامپ به حزب صدمات جبران‌ناپذیری وارد کرده، اظهار امیدواری می‌کند آقای رئیس‌جمهور به سبک پیشینیان خود کنار برود و اوقات خود را به استراحت بگذراند.

اما برای نویسندگان این پرسش بر جا می‌ماند که اگر ترامپ چنین تصمیم نداشته باشد و در عوض به دنبال بازخواست از امثال فِرِد آپتون - پیشکسوت محبوب مجلس که از استیضاح حمایت می‌کند- باشد، آن وقت چه می شود؟  آن‌ها پاسخ این پرسش را در جواب استیوررز می‌جویند: «پس من پیش فرد آپتون می‌مانم».

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید