گزارش «اقتصادنیوز» از بازار ملک

فریب آماری در میزان فروش املاک / خریدارانی که در آمار نمی آمدند

کدخبر: ۳۸۶۳۸۲
سامانه اطلاعات بازار املاک ایران وابسته به وزارت راه و شهرسازی آماری از میزان معاملات انجام شده در حوزه مسکن را به صورت روزانه اعلام می کند اما آمارهای ارائه شده از سوی این سامانه چندان دقیق نیست و به نظر می رسد نمی توان با اتکا بر اطلاعات منتشر شده از سوی این سامانه تصویری دقیق از وضعیت بازار املاک در تهران داشت .
فریب آماری در میزان فروش املاک / خریدارانی که در آمار نمی آمدند

به گزارش اقتصادنیوز ،  بر اساس سامانه اطلاعات بازار املاک ایران در 27 روز نخست دی ماه تنها 4 معامله مسکن در منطقه 22 به ثبت رسیده است . اما میزان فایل های فروش در این منطقه تناسبی با آمار خرید های قطعی در این منطقه ندارد .

با توجه به  تنوع قیمت در این منطقه که می‌توان از متری 25 میلیون تومان تا  متری 42 میلیون تومان ملک مناسب پیدا کرد  چنین بازار بی مشتری کمی عجیب به نظر می رسید . نبود امکانات حمل و نقل عمومی ،دسترسی نا مناسب به حمل و نقل عمومی ،نبود سرانه های آموزشی وبهداشتی و ... زندگی در این منطقه را با دشواری هایی رو به رو می کند اما به نظر می رسید این آمار هم نیاز به راستی آزمایی دارد .

در تماس با برخی از مشاوران املاک منطقه دلایل تفاوت عرضه مسکن و میزان کم خریدار مورد پرسش قرار گرفت . اولین پیش بینی برای این تفاوت ،مشکل سند در بسیاری از املاک این منطقه بود که به صورت تعاونی ساخته شده و هنوز موفق به گرفتن سند نشده اند  و به صورت قولنامه ای خرید و فروش می شوند .پیش خرید مسکن هم در این منطقه از تهران با توجه به حجم ساخت و ساز و واحد های نیم تمام نسبت به برخی دیگر از مناطق بالاتر است .

اما پاسخ مشترک مشاوران املاک به این پرسش ها ،رد آمارهای رسمی بود . به گفته آنها سهم معاملات با سند در این منطقه بیش از معاملات قولنامه ای است و کد رهگیری نیز برای خرید و فروش گرفته می شود . به گفته یکی از مشاوران املاک در دی ماه که با ریزش معاملات در تمامی مناطق شهر تهران رو به رو بودیم تنها در یکی از محلات پر مخاطب این منطقه مانند صدرا ،10 معامله ثبت شده است .

به گفته این مشاوراملاک ،بازار مسکن منطقه 22 همیشه جزو مناطق پر مشتری تهران بوده و قبل از رکود این دو ماه اخیر همیشه تقاضا برای املاک این منطقه وجود داشته است .املاک اطراف دریاچه و شهرک صدرا و سرچشمه مناطق محبوب خریداران مسکن در این منطقه است . به گفته او میانگین قیمت منطقه  متری 30 تا 35 میلیون تومان است اما آپارتمان هایی با قیمت متری 26 میلیون هم می توان یافت . قیمت آپارتمان ها در برج های این منطقه نیز تا 45 میلیون پیشنهاد می شود .

اما اطلاعات بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن در آذر ماه نشان می دهد که قیمت آپارتمان در این منطقه به طور میانگین بیش از 23 میلیون تومان است ،این عدد در آبان ماه بیش از 25 میلیون تومان بوده است . تعداد معاملات اعلام شده توسط بانک مرکزی در آذر ماه نیز 38 معامله بوده که این رقم در آبان ماه 61 معامله بوده است .

در منطقه 22 خانه متری چند ؟

منطقه 22 تهران زمانی برای سرمایه گذاری در حوزه مسکن مناسب بود ،خریدارانی که نقدینگی بالایی برای خرید ملک نداشتند می توانستند گزینه های مناسبی برای خرید در این محله تاز ساز پیدا کنند اما درحال حاضر قیمت واحد های مسکونی در این منطقه بین  30 تا 42 میلیون تومان است .

به طور مثال آپارتمانی در شهرک چشمه که از شهرک های پر مخاطب منطقه است آپارتمانی دو خوابه با متراژ 110 متر 3 میلیارد و 500 زار برای فروش گذاشته شده است و یا در یکی از مجتمع های کم واحد صدرا آپارتمانی 120 متری ،3 میلیارد و 600 میلیون تومان برای فروش گذاشته شده است .

از جمله امتیازاتی که در هنگام خرید خانه در منطقه ۲۲ باید به آن توجه کنید و در تغییر قیمت خانه‌ها تأثیر بسیاری دارند، داشتن چشم‌انداز به دریاچه‌ها، پارک‌های جنگلی و باغ ملی گیاه‌شناسی است. این امتیازات موجب می‌شوند قیمت خانه‌ها افزایش پیدا کند.

پیکان‌شهر، دهکده المپیک، شهرک راه‌آهن، شهرک چشمه، شهرک صدرا (جهادگران)، شهرک لاله، زیبادشت بالا، زیبادشت پایین، شهرک امید، شهرک نمونه سپاه، شهرک شهاب، شهرک امیرکبیر، شهرک هوانیروز، شهرک باقری، شهرک کوثر، شهرک یاس، شهرک ساحل، شهرک آزادشهر، شهرک آتی شهر (وردآورد)، شهرک دانشگاه صنعتی شریف، شهرک کوهستان، شهرک نسیم، شهرک نگین غرب، شهرک امام رضا چیتگر، شهرک آسمان سپاه، شهرک شهید خرازی و شهرک اسکان سبز محلات این منطقه هستند ، نکته قابل توجه در بازار املاک این منطقه تعداد املاک نوساز است .در حالی که بسیاری از مناطق تهران واحدهای نوساز نایاب است ،در منطقه 22 تعداد واحدهای نوساز بالا است .

 

قیمت2

 

قیمت1

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید