گزارش اقتصادنیوز از آخرین تحولات بازار سهام پایتخت

زور بزرگان سرخپوش چربید + نمودار

کدخبر: ۳۸۵۳۳۳
در معاملات امروز 22 دی ماه 1399 با اینکه 51 درصد بازار رشد قیمت داشتند اما زور بزرگان سرخپوش بر 51 درصد بازار چربید.
زور بزرگان سرخپوش چربید + نمودار

به گزارش اقتصادنیوز ، روز دوشنبه با اینکه 51 درصد بازار رشد قیمت داشتند و شاخص هم وزن رشد 2 هزار و 737 واحدی را پشت سر گذاشت، اما زور بزرگان سرخپوش بر 51 درصد بازار چربید و موجب نزول شاخص کل بورس شد. شاخص کل به رقم یک میلیون و 301 هزار واحد رسید و به آستانه سقوط به کانال ۱.۲ رسید.

پیش‌گشایش امیدوارکننده

در پیش گشایش معاملات امروز بورس، 250 نماد بازار صف خرید و 107 نماد صف فروش داشتند. بیشترین صف خرید به نمادهای سپیدار، کرمان و شستا تعلق داشت و گدنا، حآسا و وکبهمن بیشترین صف فروش را داشتند.

لبه پرتگاه

در ابتدای معاملات امروز، شاخص کل بورس روندی صعودی پیدا کرد و در 5 دقیقه ابتدایی 6 هزار واحد بالا آمد و به رقم یک میلیون و 312 هزار واحد رسید. پس از آن شاخص روندی نزولی داشت در پایان معاملات به رقم یک میلیون و 301 هزار واحد رسید تا با ثبت افت 5 هزار و 333 واحدی بر لبه سقوط به کانال 1.2 میلیون واحدی قرار بگیرد..

اما شاخص کل هم‌وزن 2 هزار و 737 واحد رشد کرد و در رقم 469 هزار و 391 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس نیز با رشد 99 واحدی به رقم 19 هزار و 174 واحد رسید.

آمار معاملات 22 دیآمار معاملات 22 دی

خروج پول حقیقی

امروز شاهد خروج پول حقیقی از بورس بودیم. در معاملات امروز 692 میلیارد تومان پول‌ حقیقی از بورس خارج شد. بیشترین خروج پول حقیقی را سهام بانک تجارت داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن بیش از 145 میلیارد تومان بود. پس از بانک تجارت، خودرو (ایران خودرو) و وسپهر (سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

امروز در سمت تقاضا، 84 درصد خریدها توسط معامله‌گران حقیقی و 16 درصد توسط معامله‌گران حقوقی انجام شد. در سمت عرضه، 89 درصد فروش‌ها توسط معامله‌گران حقیقی و 11 درصد توسط حقوقی‌ها انجام شد.

رشد قیمت 51 درصد بازار

در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، 249 نماد رشد قیمت داشتند که 171 نماد بورسی و 78 نماد فرابورسی بودند. همچنین 215 نماد کاهش قیمت داشتند که 157 نماد بورسی و 58 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 51 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 44 درصد بازار افت قیمت داشتند.

لیدرهای بازار

در معاملات روز دوشنبه فملی، خودرو و شپنا نمادهای قرمزرنگ بازار بودند که بیشترین تاثیر را در افت شاخص کل داشتند. شستا، بترانس و حکشتی نیز بزرگان سبزرنگی بودند که بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند.

رشد ارزش معاملات

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 25 هزار و 244 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز ‌یکشنبه 54 درصد افزایش یافته است. ارزش معاملات خرد نیز 9 درصد افزایش یافت و به رقم 14 هزار و 915 میلیارد تومان رسید.

رشد عرضه بازار

در پایان معاملات امروز، ارزش صف‌های خرید هزار و 561 میلیارد تومان شد که نسبت به روز ‌‌یکشنبه کاهش 9 درصدی را نشان می‌دهد. همچنین ارزش صف‌های فروش 24 درصد افزایش یافت و به رقم 940 میلیارد تومان رسید. 

عرضه و تقاضای بورس

در پایان معاملات امروز شرکت سپیدار سیستم آسیا (سپیدار) برای دومین روز پیاپی با صف‌ خرید 252 میلیارد تومان در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از سپیدار، شرکت سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان (کرمان) و غصینو (شرکت صنعتی مینو) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش نیز به نماد گدنا (تهیه و توزیع غذای دنا آفرین فدک) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 109 میلیارد تومانی داشت. پس از گدنا، برکت (شرکت دارویی برکت) و وتوصا (گروه سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران) بیشترین صف فروش را داشتند. 

شستا در صدر جدول ارزش معاملات

در معاملات روز دوشنبه شستا بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد. در دومین روز افزایش قیمت شستا، ارزش معاملات آن 530 میلیارد تومان بود.

پس از شستا، شپنا بیشترین ارزش معاملات را داشت و بانک تجارت رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن دو غول خودروسازی کشور، ایران خودرو و سایپا در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

خودرویی ها صدرنشین جدول حجم معاملات

در جدول حجم معاملات امروز، سایپا همانند دو روز گذشته با تعداد یک میلیارد و 25 میلیون و 553 هزار و 322 سهم در صدر قرار گرفته است. ایران خودرو در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به بانک تجارت تعلق داشت. بانک صادرات و ذوب‌آهن اصفهان نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

آمار معاملات 22 دی

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید