قطار 5 ستاره شیراز- تهران

دنیای اقتصاد، شیراز، محمد صداقت: اولین قطار ۵ ستاره فدک در مراسمی با حضور معاون امور زیارتی و گردشگری استانداری و امام جمعه موقت شیراز، در شهرک صدرای شیراز راه‌اندازی شد. مهرداد انصاری، مدیرکل راه‌آهن فارس در مراسم آغاز فعالیت این قطار گفت: این اقدام به‌منظور نوسازی خطوط ریلی و تسریع در ارائه خدمات به مسافران انجام گرفت.

وی افزود: قطار فدک دارای قابلیت‌های فراوان در ارائه خدمات به مسافران است و با اجرای این طرح شاهد افزایش ضریب ایمنی و کاهش زمان سفر و افزایش سرعت در خطوط ریلی هستیم. وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین رویکرد راه‌آهن استان تحقق فرامین مقام معظم رهبری مبنی بر اجرا شدن شعار اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل است، افزود: تعامل با بخش خصوصی، صرفه‌جویی در مصرف سوخت، جلوگیری از هدررفت سرمایه ملی، رشد بهره‌وری و اشتغال‌زایی از مهم‌ترین اهداف اداره کل راه‌آهن فارس است. انصاری در ادامه افزود: قطار ۵ ستاره فدک یک روز درمیان در مسیر شیراز- تهران حرکت می‌کند.

وی افزود: این قطار چهار تخته، با دارا بودن ویژگی‌های منحصربه‌فرد در ردیف قطارهای ۵ ستاره قرار دارد و امکانات آن به‌منظور رعایت سنت مهمان‌نوازی ایرانی طراحی شده است. وی با اشاره به اینکه قطار ۵ ستاره فدک دارای ۶ سالن مدرن، سالن اضافه و تجهیزات خدماتی و پذیرایی است، افزود: علاوه‌بر امکانات مطلوب این واگن‌ها، مهمانداران دارای تحصیلات دانشگاهی و مسلط به دو زبان انگلیسی و عربی بوده که در طول سفر پذیرای مسافران هستند. مدیرکل راه‌آهن فارس گفت: اواخر سال ۹۴ سرعت قطارها در این محور به‌طور میانگین به حد نصاب ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت و در ۲۵ درصد محورها به ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت رسیده است.

انصاری با اشاره به اینکه بلیت این قطار اکنون از طریق دفاتر فروش بلیت و وب‌سایت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به نشانی اینترنتی WWW.RAi.ir قابل خرید است، افزود: قیمت بلیت این قطار بین ۱۲۵ تا ۱۴۵ هزار تومان است. انصاری در ادامه با اشاره به اینکه سرعت قطار در خطوط ریلی استان فارس به‌طور میانگین ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت است، گفت: این قطار با سرعت ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت، در مدت ۱۸ ساعت مسافران را از شیراز به تهران می‌رساند. وی حرکت این قطار را در روزهای فرد از شیراز به تهران و در روزهای زوج از تهران به شیراز اعلام کرد. انصاری در ادامه با بیان اینکه اکنون راه‌آهن فارس چند قطار در اختیار دارد، افزود: حرکت قطار از استان فارس هفت روز هفته به تهران و برعکس با ظرفیت ۴۰۰ نفر و در مسیر مشهد و برعکس به‌صورت یک روز در میان و با ظرفیت حدود ۵۰۰ نفر انجام می‌شود.

وی افزود: خطوط ریلی راه‌آهن فارس ۵۰۰کیلومتر است که پنج درصد کل محور ریلی کشور را تشکیل می دهد و ۶ ایستگاه راه‌آهن این استان جزو ایستگاه‌های برتر کشور محسوب می شوند. مدیرکل راه‌آهن فارس در ادامه خاطرنشان کرد: تدوین بسته فرصت‌های مشارکت سرمایه‌گذاری و سرمایه‌گذاری در مناطق محروم، توسعه شهری با محوریت احداث ایستگاه‌های راه‌آهن و اتصال قطار شهری به حمل‌ونقل ریلی و افزایش سرعت قطارها به ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت در بخشی از محورهای ریلی استان از اقدامات صورت گرفته در راه آهن استان است. انصاری تصریح کرد: سال گذشته در حوزه بارگیری و حمل مسافر در استان فعالیت‌های چشمگیری صورت گرفت که تخلیه و بارگیری بیش از ۱۱۶ هزار تن و جابه‌جایی ۵۰۰ هزار نفر به‌صورت رفت‌وبرگشت از این فعالیت‌ها است.

مدیرکل راه‌آهن فارس اضافه کرد: افزایش بهره‌وری، استفاده از مسیر ریلی، راه‌اندازی قطار حومه در مسیر شهررضا به مرودشت و امضای تفاهم‌نامه با سازمان گردشگری از دیگر اقدامات اجرایی راه‌آهن استان فارس در سال گذشته است. مدیرعامل قطارهای ۵ ستاره فدک نیز گفت: این قطار امکان افزایش سرعت تا ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت را نیز دارد. مهدی معصومی در مراسم راه‌اندازی قطار شیراز به تهران گفت: این قطار در ایران بازساخت شده و به‌طور کامل دارای امکانات رفاهی است. وی یادآور شد: طی سال‌های گذشته استقبال مسافران از قطار کاهش یافته درحالی‌که ایمن‌ترین راه سفر با قطار و استفاده از خطوط ریلی است. مدیرعامل قطارهای ۵ ستاره فدک با اشاره به اینکه سال گذشته استفاده از قطار نسبت به سال قبل از آن ۶ درصد کاهش داشته است، گفت: باید برای معرفی خصوصیت‌ها و راحتی استفاده از خطوط ریلی تبلیغ و همکاری شود تا مردم با خیال راحت از خطوط ریلی استفاده کنند.

معصومی در ادامه تصریح کرد: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص ارائه خدمات بهتر به زائران مشهد مقدس، اولین قطار با سرعت بالا در مسیر تهران به مشهد راه‌اندازی شده بود که به‌طور حتم سرعت آن افزایش خواهد یافت. وی افزود: حدود ۱۰ هزار و ۲۲۳ کیلومتر خط آهن در ۱۷ استان کشور وجود دارد که مردم می‌توانند با استفاده راحت از آن سفرهای ایمنی داشته باشند. براساس این گزارش، قطار ۵ ستاره فدک در مسیر شیراز به تهران، سومین رام از قطارهای ۵ ستاره فدک است که به این ترتیب این قطارها علاوه‌بر مسیر تهران - مشهد در مسیر تهران- شیراز نیز حرکت خواهند داشت. این اقدام با همکاری راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و در پی استقبال شهروندان از این نوع قطارها انجام شد.