بازخوانی برنامه‌ها و دستاوردهای سال 86 صنعت سیمان کشور در گروه صنایع سیمان کرمان

چهل و سومین همایش مدیران تولید و بهینه‌سازی صنعت سیمان کشور روزهای بیست‌ودوم و بیست‌وسوم خردادماه جاری در هتل بین‌المللی پارس کرمان برگزار شد. به گزارش خبرنگار ما، در این همایش که با حضور مقامات وزارت صنایع و معادن، انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان و جمع زیادی از تولیدکنندگان این صنعت همراه بود، سخنرانی‌های تخصصی در راستای ارتقای تولید و بهینه‌سازی برپا شد. در این همایش، مدیرکل صنایع کانی غیرفلزی وزارت صنایع و معادن از وجود طرح آزمایشی خروج سیمان از سبد حمایتی خبر داد و گفت: بر اساس این طرح، سیمان در یک بازه زمانی، آزاد می‌شود و اگر مساله‌ای به وجود آمد دوباره به سبد بازمی‌گردد. محمدرضا مس‌فروش گفت: امید داریم با تصمیم‌گیری مناسب بخش عمده‌ای از مشکلات سیمان کشور برطرف شود.

همکاری نکردن بانک‌ها

وی نبود رغبت و اطمینان سیستم بانکی به این صنعت را از مشکلات اساسی خواند و گفت: سرمایه‌گذاری اولیه سنگین طرح‌های سیمانی از جمله چالش‌های ابتدایی این صنعت است. وی تاکید کرد: امیدواریم با همکاری بانک‌ها بودجه ۲۵۰میلیارد تومانی که برای ۲۴طرح سیمان تعریف شده بود، تحقق پیدا کند. وی تصریح کرد: باید با انتقال درست اطلاعات و نشان دادن پتانسیل‌های بالای این صنعت، بانک‌ها و سرمایه‌گذاران را به سمت سرمایه‌گذاری در این صنعت تشویق کنیم.

مشوق‌های صادراتی

مس‌فروش در خصوص صادرات سیمان گفت: صادرات سیمان طبق قوانین برنامه نه تنها ممنوعیت ندارد، بلکه در سیستم دولت مشوق‌های صادراتی هم وجود دارد.

وی در عین حال تصریح کرد: ولی به دلیل اینکه جامعه سیمان کشور مصالح کشور را بر منافع خود ترجیح می‌دهند، بحث صادرات را داوطلبانه متوقف کرده‌اند.

وی اضافه کرد: البته در پی آن هستیم که این دوران زیاد طول نکشد تا بازارهای خوب و مناسب این محصول را از دست ندهیم.

راه‌اندازی ۹طرح سیمانی

مس‌فروش در خصوص راه‌اندازی ۹طرح جدید سیمانی گفت: طرح‌های سیمان فیروزکوه با یک میلیون تن در روز، زنجان با دو هزار تن در روز، شهر کرد، انارک، اردستان، ساروج، لار، سبزوار و سیمان ممتازان کرمان تا پایان امسال در مدار تولید قرار خواهند گرفت.

وی ادامه داد: با راه‌اندازی این طرح‌ها ۳۰هزار و ۹۰۰تن سیمان در روز به ظرفیت سیمان کشور اضافه خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: از این ۹طرح، دو خط تولید سیمان ساوه به تازگی به دست رییس‌جمهور افتتاح شده است.

مس فروش یادآور شد: علاوه بر افتتاح این طرح‌ها امسال طرح توسعه سیمان مازندران،‌ خزر، شمال، آباده، خاش و سیمان شاهرود نیز به بهره‌بردرای خواهند رسید.

تولید ۸۶ بیش از ۴۲میلیون تن

وی در مورد میزان تولید سیمان در پایان سال‌جاری گفت: تولیدی که امسال در پی دستیابی به آن هستیم، رقم ۴۲میلیون و ۱۰۰هزار تن است.

وی تکمیل کرد: از این رقم، ۴۱میلیون و ۴۰۰تن سیمان خاکستری و ۶۹۷هزار تن سیمان سفید است.

مدیر کل صنایع کانی غیر فلزی وزارت صنایع و معادن، تولید سیمان را در دو ماه اول امسال بیش از شش‌میلیون و ۸۲هزار تن اعلام کرد و گفت: نسبت به دو ماه اول سال گذشته که پنج‌میلیون و ۲۸۵هزار و ۴۴۸تن سیمان تولید شده، ۱/۱۵درصد رشد داشته‌ایم.

پیشی گرفتن عرضه بر تقاضا

وی در رابطه با مصرف سیمان در کشور گفت: رشد متوسط مصرف سیمان ظرف ۴۰سال گذشته ۴۸/۶درصد بوده است.

وی اضافه کرد: این رقم در برنامه پنج ساله سوم توسعه ۴۹/۸درصد و در سه ساله اخیر ۹/۷درصد بوده است. در عین حال، آمار سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی را برای این رشد مصرف ۱۱درصد ذکر کرد و گفت: مطابق بررسی‌های صورت گرفته در وزارت صنایع برای منحنی رشد مصرف در سه نقطه پنج، ده و پانزده درصد، منحنی تولید به صورت کامل منحنی مصرف را پوشانده است.

وی تاکید کرد: یعنی منحنی مصرف، زیر منحنی تولید قرار می‌گیرد، ولی از سوی دیگر خاطر نشان کرد: در دو نقطه اوج مصرف سیمان در اواخر خرداد و شهریور ماه، منحنی مصرف با رشد ۱۵درصد نسبت به منحنی تولید امسال،‌ کمی افزایش نشان می‌دهد.

وی اطمینان داد: با احتساب یک‌میلیون و ۲۰۰هزار تن کلینکر موجود در چند کارخانه نباید نگران کمبود باشیم، چرا که وضعیت تولید سیمان نسبت به مصرفی که در شرایط متعارف وجود دارد، شرایط خوبی است.

افتتاح ۳طرح در ماه آینده

از سوی دیگر، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان نیز از افتتاح سه طرح سیمان در ماه آینده خبر داد و گفت: این طرح‌ها شامل افتتاح و بهره‌برداری از دپارتمان کوره سیمان زنجان، پروژه بهینه‌سازی و افزایش ظرفیت سیمان خزر و توسعه سیمان نکا است.

محمد حسن پورخلیل گفت: طرح بهینه‌سازی و افزایش ظرفیت سیمان خزر که از دو به چهار هزار تن انجام شده اولین پروژه بهینه‌سازی بود که با صددرصد افزایش ظرفیت انجام شده است. وی در مورد پروژه‌های موفق بهینه‌سازی سیمان گفت: سیمان هگمتان، اردبیل، کردستان، ارومیه، شاهرود و قبلا سیمان اصفهان از جمله این موارد هستند.

وی اضافه کرد: با اجرای مجموع طرح‌های توسعه و افزایش ظرفیت، حدود ۱۳میلیون تن سیمان تولید و توزیع خواهد شد.

خروج ۲مرحله‌ای از سبد

پورخلیل در ادامه خاطر نشان کرد: در دی ماه سال قبل خروج دو مرحله‌ای سیمان را از سبد حمایتی به دولت پیشنهاد کردیم.

وی در توضیح این طرح گفت: در مرحله اول سیمان از سبد حمایتی دولت خارج شود و تولید و توزیع و قیمت‌گذاری آن برعهده تولیدکنندگان قرار گیرد.

وی اضافه کرد: همچنین در مرحله دوم بخشی از افزایش قیمت سیمان صرف انتقال سیمان از مناطق پرمصرف به مناطق بحرانی خواهد شد.

وی در مورد چگونگی مراحل تصویب طرح گفت: طرح در شورای اقتصاد تصویب شده است ولی از آنجا که ورود سیمان به سبد حمایتی، در هیات‌دولت انجام گرفته، بنابراین طرح خروج هم باید در آن جلسه به تصویب برسد.

وی ابزار امیدواری کرد: امید است با تصویب این طرح، بخشی از دغدغه‌های فعالان سیمان مرتفع شود.

وی در عین حال گفت: البته اگر دولت تصمیم جدی در این زمینه نگیرد، متوسط قیمت سیمان از حدود ۶۰هزار تومان به ۱۲۰هزار تومان نیز خواهد رسید. وی تصریح کرد: در این صورت طرح خروج سیمان از سبد با دشواری‌های زیادی روبه‌رو خواهد شد.

خرید دفتری برای انجمن

پورخلیل در ادامه از خرید دفتری برای این انجمن در تهران خبر داد و گفت: قرار است مرکز تحقیقات فیزیک - شیمی سیمان، آزمایشگاه شیمی، سالن گردهمایی، محل دوره‌های آموزشی و همچنین شرکت خدمات مهندسی سیمان نیز فعال شوند.

افزایش اشتغال طی سه سال آینده

همچنین مدیرکل نظارت بر ارزیابی وزارت صنایع و معادن در خصوص میزان اشتغالزایی صنعت سیمان گفت: ‌به طور متوسط هر کارخانه سیمان ۵۰۰نفر اشتغال مستقیم و ۵هزار نفر اشتغال غیرمستقیم دارد.

خسرو جوزدانی گفت:‌ از سویی بیش از ۴۰ طرح سیمانی در کل ایران در حال اجرا است و تنها صنعتی است که پراکندگی آن در کل ایران دیده می‌شود.

وی این‌گونه نتیجه‌گیری کرد: با این حساب اگر تعداد ۵هزار نفر را در ۴۰طرح سیمانی ضرب کنیم، عددی که به دست می‌آید نشانگر میزان اشتغال ایجاد شده به وسیله صنعت سیمان است.

وی تصریح کرد: تحقق این میزان اشتغال در سه سال آینده قطعا به وقوع خواهد پیوست.

تا ۲۰میلیارد ریال

جوزدانی سیاست‌های دولت را بر حمایت از صنایع استوار دانست و گفت: دولت بانک‌های دولتی را موظف به تامین مالی و نقدینگی لازم برای طرح‌های در حال راه‌اندازی کرده است.

وی گفت: بانک‌ها هم مطابق دستور رییس‌جمهوری موظف هستند که با نرخ بهره مصوب، سالانه این مبالغ را در اختیار صنعت سیمان قرار دهند.

وی در عین حال مشکلات موجود برای تحقق این امر را انکار نکرد و گفت: البته سختگیری‌هایی از سوی بانک‌ها در بعد وثیقه‌ها و اعتبار مشتریان وجود دارد، ولی تلاش می‌شود که این مساله مرتفع شود.

وی اضافه کرد: از محل صنایع بنگاه‌های کارآفرین در برخی از استان‌ها پرداخت تا رقم ۲۰میلیارد ریال به این صنعت انجام شده است.

نقش اندک سیمان در ساخت‌وساز

وی نرخ سیمان در ساخت‌وساز‌ها را ناچیز دانست و گفت: در صورت خروج سیمان از سبد حمایتی، قیمت این محصول از ۶۰هزار تومان در هر تن فراتر نخواهد رفت.

وی اضافه کرد: بنابراین نگرانی‌ها در خصوص افزایش قیمت مسکن در صورت آزادسازی سیمان چندان مهم به نظر نمی‌رسد.

وی در عین حال اضافه کرد:‌ در دو سال اخیر افزایش نرخ ساخت‌وساز‌ها در حالی بوده که قیمت سیمان رشدی را تجربه نکرده است. وی تاکید کرد: از طرفی چون امسال مازاد تولید و محدودیت صادرات داشتیم، قیمت تعادلی از ۶۰هزار تومان هم پایین‌تر خواهد آمد.

رقابت از کانال بورس

وی در مورد افزایش ورود صنایع سیمان به بورس گفت:‌ به نظر من بسیار فعالیت‌ سازنده‌ای است چرا که بخش اعظمی از رقابت از طریق بورس انجام می‌شود. وی اضافه کرد: اگر تاکنون این امر به شکل کاملی انجام نشده، در آینده نزدیک به طور کامل به آن دست پیدا خواهیم کرد. وی همچنین در مورد رقم صادرات غیرنفتی گفت: سال گذشته که رقم ۱۵میلیارد دلاری را برای صادرات غیرنفتی تجربه کردیم، این رقم بیشتر به دلیل راه‌اندازی کارخانجات سیمانی از محل حساب ذخیره ارزی و تسهیلات ریالی بوده است.

افزایش قیمت متناسب با تورم

جوزدانی در مورد نگرانی‌ها در مورد افزایش قیمت سیمان گفت: باید پذیرفت سیمان همانند دیگر کالاهای موجود در کشور، باید افزایش قیمت داشته باشد.

وی تاکید کرد: نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که قیمت سیمان ثابت بماند، در حالی که قیمت تمام شده آن ادامه این صنعت را با مشکل روبه‌رو کند.

وی گفت: شاید یکی از نگرانی‌های بانکی باقی ماندن سیمان در سبد حمایتی دولت است، چرا که این تصور وجود دارد که شرکت‌های سیمانی ممکن است توانایی بازپرداخت بدهی‌ها را نداشته باشند.

صادرات اجباری

وی در خصوص زمان شروع مجدد صادرات گفت: با راه‌اندازی طرح‌های در دست اجرا و رشد مازاد تولید، امسال سالی است که باید به اجبار شروع به صادرات کنیم.

وی تاکید کرد: چرا که سیمان کالایی نیست که بتوان زیاد آن را نگهداری کرد. وی در مورد کشورهای هدف برای صادرات گفت: کشورهای همسایه مثل عراق، افغانستان و دیگر کشورهای منطقه با کمبود سیمان مواجه هستند. وی در مورد رقم این صادرات گفت: تا پایان چهار سال آینده، حجم زیادی مازاد تولید سیمان داریم که باید صادر کنیم. وی اضافه کرد: با توجه به مازاد تولید، تولیدکنندگان و همچنین انجمن صنفی تولیدکنندگان صنعت سیمان باید از هم اکنون به دنبال بحث صادرات و به تبع آن افزایش تولید باشند. چرا که در غیر این‌صورت تولید و مصرف در نقطه متعادل سربه‌سری نخواهد ماند.

ایران چهارمین تولیدکننده دنیا

جوزدانی از راه‌اندازی و بهره‌برداری طرح سیمان ممتازان خبر داد و گفت: بهره‌برداری از این طرح مطابق برنامه، اواخر امسال و یا ابتدای سال آینده با ظرفیت یک میلیون تن انجام خواهد شد. وی سرانه تولید مصرف سیمان کشور را بالا ذکر کرد و گفت: با بهره‌برداری از طرح‌های در دست اجرا، تا پایان چهار سال آینده به چهارمین تولیدکننده سیمان در دنیا تبدیل خواهیم شد.

وی اضافه کرد: تعداد کارخانه‌های سیمان کشور در حدود ۴۰عدد است که برخی با متوسط پیشرفت ماهیانه چهار درصد روبه‌رو بوده‌اند.

انقلاب در کارخانه

مدیر کارخانه گروه صنایع سیمان کرمان تغییر سوخت کارخانه را انقلابی در کارخانه خواند و گفت: تبدیل مازوت به سوخت، اثرات بسیار مثبتی بر روند فعالیت‌های کارخانه‌ای داشته است.

مهندس جلیل نیک‌پور گفت: سیمان کرمان تا سال ۱۳۷۹ به دلایل متعدد که عمده مشکلات آن ناشی از طراحی ماشین‌آلات بوده کمتر از ظرفیت اسمی خود تولید داشته است. وی در عین حال اضافه می‌کند: ولی طی فعالیت‌های انجام شده در سال‌های ۷۹ تا ۸۱ بر روی خطوط، تغییرات و توقف‌ها به شدت کاهش یافته است.

شکستن رکورد ۴۰سال فعالیت

نیک‌پور نتیجه فعالیت‌های انجام شده را فراتر رفتن تولید از مرز اسمی آن عنوان کرد و گفت: سیمان کرمان در سال گذشته با تولید بیش از یک‌میلیون و ۱۳۷هزار تن کلینکر از یک سو و بیش از یک میلیون و ۳۱۲هزار تن سیمان از سوی دیگر به ترتیب ۱۰۳درصد و ۴/۱۱۴دهم درصد ظرفیت اسمی خود رشد تولید داشته است.

وی ادامه داد: با این حجم تولیدات در مجموع رکورد تولید کلینکر و سیمان طی ۴۰سال فعالیت سیمان کرمان شکسته شد.

اصلاح ساختار سازمان در کنار افزایش امکانات رفاهی

مدیر کارخانه گروه صنایع سیمان کرمان اقدامات انجام شده در مورد اصلاح ساختار سازمانی را بسیار مفید ارزیابی کرد و گفت: اجرای برنامه اصلاح طرح طبقه‌بندی مشاغل، کاهش حدود سی‌درصدی کارکنان را به همراه داشت. وی در مورد عمده دلیل این کاهش گفت: کاهش ساعات کار که در نتیجه کاهش توقفات و تعمیرات به وجود آمده بود، دلیل اصلی این تعدیل محسوب می‌شود.

وی از سویی افزایش امکانات رفاهی کارکنان را برای ایجاد انگیزه جهت دسترسی به تولید بیشتر مفید دانست و گفت: ساخت رستوران جدید کارخانه، افزایش فضای سبز، افزایش درآمد و اعطای کمک‌های مالی به کارگران، از جمله این امکانات برشمرده

می‌شوند.

تولید سیمان‌های خاص

نیک پور اهداف دیگری سیمان کرمان را تولید سیمان‌های خاص ذکر کرد و گفت: در‌حال‌حاضر علاوه بر سیمان‌های تیپ دو و پنج، سیمان پوزولانی و سیمان چاه نفت نیز، در این کارخانه تولید می‌شود. وی اضافه کرد: سیمان کرمان طی سال‌های گذشته با تولید سیمان چاه نفت جزو معدود تامین کنندگان این محصول در کشور بوده است. وی همچنین تولیدات سال جاری را تولید سیمان پورتلند آهکی و سیمان بنایی عنوان کرد.

چاره‌جویی معضل انرژی

مدیر کارخانه گروه صنایع سیمان کرمان درباره معضل انرژی در کارخانه‌های سیمان گفت: پیشنهاد می‌شود کارخانه‌های سیمان با تشکیل کمیته‌های مرتبط با موضوع و انجام تحقیق‌های مشترک به راهکارهای اساسی در این زمینه دست پیدا کنند. وی اضافه کرد: از این الگو می‌توان برای حل سایر مسائل و مشکلات مشترک در کارخانه‌های سیمان بهره گرفت. وی هدف عمده سیمان کرمان در این زمینه را کاهش مصرف ویژه انرژی حرارتی و الکتریکی ذکر کرد و ادامه داد: کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی در کنار کاهش هزینه‌های تعمیراتی و پرسنلی و در نتیجه افزایش تولید از اهداف دیگر است.

اطمینان دولت شرط آزادسازی سیمان

از سوی دیگر مشاور مدیرعامل شرکت توسعه و سرمایه‌گذاری صنایع سیمان(سیدکو)، آزادسازی قیمت سیمان را مشروط به اطمینان دولت دانست و گفت: تولیدکنندگان صنعت سیمان سعی می‌کنند با بررسی جنبه‌های تئوری و عملی آزادسازی سیمان، نتایج مثبت این عمل را بیشتر نشان دهند. محمد روشن در ادامه گفت: آزادسازی نه تنها باعث ایجاد تورم نخواهد شد، بلکه با قطع دست واسطه‌ها و دلال‌ها کمک شایانی به دولت خواهد کرد.

خروج ناگزیر سیمان از سبد حمایتی

وی خارج شدن سیمان از سبد حمایتی را امری ناگزیر دانست و اضافه کرد: اکنون بحث اصلی بر سر زمان رخ داد این حالت است. بنابراین باید سعی کنیم با تصمیم‌گیری به موقع بازار را چه در داخل و چه در خارج، از دست ندهیم. وی افزود: باید قیمت تعادلی سیمان بر مبنای عرضه و تقاضای واقعی بازار تعیین شود و اگر رانتی هم در این بحث وجود دارد، به تولیدکننده برسد.

شناسایی نقاط مناسب برای بهینه‌سازی

همچنین در ادامه مدیر طرح توسعه گروه صنایع سیمان کرمان در مورد روند فعالیت این مجموعه گفت: گروه طرح توسعه صنایع سیمان کرمان، مجموعه نوپایی است که فعالیت خود را با هدف بهینه‌سازی و افزایش ظرفیت کارخانه آغاز کرده است.

مهندس امیر کاکوئی‌نژاد در ادامه گفت: پایه اصلی کار ما تقویت فاز مطالعاتی برای شناسایی نقاط مناسب برای بهینه‌سازی خطوط تولید است. وی اضافه کرد: طرح‌های پژوهشی این گروه با همکاری دانشگاه شهید باهنر، سازمان حفاظت از محیط‌زیست و سایر ارگان‌های مرتبط در حال انجام است.

تفاوت نرخ سیمان

از سوی دیگر، معاونت مهندسی و امور شرکت‌های شرکت فارس و خوزستان یکی از مشکلات صنعت سیمان را تفاوت نرخ اعلام کرد و گفت: این امر مخالف قانون مالکیت صنعتی است. محمدعمید متشرع در توضیح مطلب گفت: کیفیت سیمان‌های تولیدی در کشور یکسان است و تولید آنها منطبق بر استانداردهای تعریف شده موسسه استاندارد است. وی اضافه کرد: از طرفی دیده می‌شود که در یک کارخانه‌ سیمان تنی ۳۱هزار تومان عرضه می‌شود در حالی که همین سیمان در کارخانه دیگری تنی ۳۶هزار تومان است. وی چندنرخی بودن قیمت را خلاف عدالت صنعتی برشمرد و گفت: باید ضوابطی تعریف شود که قیمت سیمان در کل کشور با یک نرخ واحد عرضه شود. وی خاطرنشان کرد: ۹۸درصد از نمونه‌برداری‌های موسسه استاندارد از کارخانه‌های سیمان، مطابق با استانداردهای تدوین شده است.

تحول سبز در سیمان کرمان

یکی از مشاوران گروه صنایع سیمان کرمان در مورد نتایج حاصل از اجرای طرح غنی‌سازی اکسیژن در خط سه تولید این کارخانه گفت: با استفاده از اکسیژن به جای هوا، میزان گازهای اکسید ازت و همچنین باران‌های اسیدی که بسیار برای محیط زیست مخرب است، کاهش چشمگیری داشته است. مهندس علی زاویه استفاده از این فناوری را تحول سبز خواند و گفت: دستاوردهای کلی این پروژه در سه بخش کاهش مصرف سوخت، حفظ محیط زیست و در نهایت افزایش تولید بوده است.

افزایش ۱۵درصدی تولید

وی اضافه کرد: با بهره‌گیری از این طرح سقف تولید تا ۱۵درصد قابلیت افزایش دارد، بدون اینکه لازم باشد از تجهیزات و وسایل متعارف صنعت سیمان برای این افزایش ظرفیت استفاده کنیم. زاویه اضافه کرد: از طرفی طرح پیاده شده به رغم اینکه به صورت پایلوت اجرا شد نتایج اقتصادی زیادی در پی داشت و در صورت اجرای طرح،‌ ظرف مدت چهار سال کلیه هزینه‌های اولیه طرح تامین خواهد شد. وی خاطرنشان کرد: در نظر داریم هر سه کوره موجود در کارخانه سیمان کرمان را به سوخت اکسیژن، مجهز کنیم.

تولید داخلی ماسه استاندارد

از سوی دیگر مدیرعامل شرکت «تارا بتن» از تولید ماسه استاندارد مورد نیاز صنعت سیمان در این کارخانه خبر داد و گفت: تولید این کارخانه، ماسه استاندارد برای تعیین مقاومت فشاری ملات سیمان است. ساعد در ادامه گفت: این محصول تولیدی از لحاظ کیفیت و صرفه اقتصادی با مشابه خارجی خود برابری می‌کند.

وی مطالعات انجام شده برای این طرح را حدود شش سال ذکر کرد و گفت: تولید آزمایشی این محصول از سال ۸۳ شروع شده و اکنون توانایی تولید انبوه را با ظرفیت تولیدی سالانه ۱۱۰ هزار تن داریم.

و اما سخنرانی مدیرعامل

مهندس محمد مهدی رییس‌زاده، مدیرعامل گروه صنایع سیمان کرمان درهمایش مزبور ضمن خوشامدگویی به حاضرین در همایش گفت: صنعت سیمان این روزها در انتظار خبر خوشی است که همانا خروج سیمان از سبد حمایتی دولت است. وی در ادامه گفت: با پیاده شدن این طرح امیدواریم که قیمت این محصول که بیش از دو سال با ثبات روبه‌رو بوده، افزایش اندکی را تجربه کند. وی در ادامه ظرفیت‌های منطقه را مناسب خواند و گفت: طبق برآوردها و آمارهای موجود، تا سه سال آینده نیاز به واردات در کشورهای منطقه و به‌خصوص افغانستان، عراق و امارات برای سیمان وجود دارد. وی تاکید کرد:

برای به دست آوردن این بازار اگر مطابق آیین‌نامه‌های موجود هم عمل کنیم، می‌توانیم عملکرد موفقی داشته باشیم.

کاهش سهم سیمانی‌ها در بورس

رییس‌زاده در ادامه به کاهش سهم شرکت‌های سیمانی در بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: در سال گذشته سهم ارزش بازاری صنعت سیمان از حدود ۲۴درصد به ۴/۱۱درصد کاهش یافته است. در دو ماه اخیر هم این فرآیند تکرار شد. وی تصریح کرد: وجود عوامل فرامرزی در پدید آمدن چنین حالتی بسیار اثرگذار بوده که عمده آن بحث‌های مربوط به برقراری تحریم ایران از سوی شورای امنیت سازمان ملل است. وی ادامه این فرآیند را به زیان صنعت سیمان دانست و اظهار کرد: با توجه به نیاز بالای این صنعت برای سرمایه‌گذاری اولیه، اقبال به سمت این صنعت کم خواهد شد.

پیشنهادی برای برون‌رفت

وی از پیشنهاد فعالان و تولیدکنندگان سیمان به رییس‌جمهوری خبر داد و اضافه کرد: امیدواریم با توجه ویژه به این طرح تولیدکنندگان این صنعت با رغبت و میل بیشتری به فعالیت خود ادامه دهند. مدیرعامل گروه صنایع سیمان کرمان، همکاری قوه قضاییه را برای رفع مشکلات سیمان قابل توجه ذکر کرد و گفت: توجه خاص تمام قوا و نهادهای اساسی کشور به این امر نشان‌دهنده اهمیت بحث سیمان در کشور است. وی ضمن امیدواری نسبت به اتخاذ تصمیمات کارساز دولت گفت: صنعت سیمان امیدوار است با افزایش قیمت این محصول، طرح‌های توسعه و بهینه‌سازی خود را بیش از پیش به جلو ببرد.

نهادینه کردن یک فرهنگ

رییس‌زاده تقسیم بخشی از سود را به جای تمام آن در مجامع بسیار مفید ارزیابی کرد و گفت: شرکت‌های بورسی در صدد هستند با باقیمانده سود، طرح‌های توسعه شرکت را انجام دهند و این فرهنگ اگر نهادینه شود برای آینده شرکت و سهامداران آن بسیار مفید خواهد بود.