گروه گردشگری: یک استاد دانشگاه پکینگ چین از سونامی ۱۵۰ میلیون گردشگر چینی در جاده ابریشم خبر داد و زیرساخت‌های ایران را برای پاسخ به نیازهای آنها ناکافی دانست. به گزارش دنیای سفر بیهو وو که در یکی از پنل‌های کنفرانس بین‌المللی برندسازی گردشگری در اصفهان سخن می‌گفت، افزود: «در سال ۲۰۱۳ رئیس‌جمهور چین یک راهکار توسعه جهانی جدید به نام کمربند اقتصادی جاده ابریشم پیشنهاد داد که چین، ایران و دیگر کشورهای آسیایی و کشورهای اروپایی را پوشش می‌دهد.» وی این ایده را برای گسترش ارتباط بین ایران و چین بسیار مناسب عنوان و خاطرنشان کرد: «چنین ایده‌ای برای میزبانی گردشگران چینی، جذابیت‌های تاریخی و دسترسی دریایی، توسعه‌های منطقه‌ای، همکاری بین‌المللی و ارتقای امنیت اهمیت دارد.»

به گفته این کارشناس چینی، سهم ایران از گردشگران چینی بسیار اندک است. بیهو وو در ادامه تصریح کرد: «چینی‌‌ها برای ساحل و پاتوق‌های گردشگری به خارج سفر نمی‌کنند، بلکه علاقه‌مند به بازدید از بناهای تاریخی هستند. ایران در منطقه، کشوری امن است. با توجه به ارتباط تاریخی ایران و چین، زمینه توسعه هموارتر است و افزایش ارتباطات فرهنگی دو کشور در آینده پیش‌بینی می‌شود.»استاد دانشگاه پکینگ با اشاره به تصاویر مثبت و منفی چینی‌ها از ایران گفت: «امنیت، مساجد و کاخ‌های باشکوه، بازارهای عظیم، مردم زیبا و دوست‌داشتنی، حجاب، گل رز، زعفران، پسته، انار و برنج بخشی از تصاویر مثبت ملت چین از ایران را در بر می‌گیرد. اما در مقابل تصاویر منفی نیز وجود دارد؛ تحریم ها، نبود وای فای در سطح شهرها، ندانستن زبان انگلیسی و چینی و کمبود اطلاعات گردشگری از جمله این تصورات منفی هستند.»

راهکارهای رسانه‌های اجتماعی برای گردشگری

استادیار مدرسه عالی بازرگانی کپنهاگ دانمارک نیز در سخنرانی خود در این کنفرانس با عنوان «رسانه‌های اجتماعی، گردشگر دیجیتال و برندسازی مقصد» به بررسی پیچیدگی رسانه‌های اجتماعی و چگونگی کاربرد آنها در برندسازی پرداخت.آنا ماریا مونار، با اشاره به اهمیت سازمان‌های مدیریت مقاصد تصریح کرد: «این سازمان‌ها می‌توانند راهکارهایی در به‌کارگیری رسانه‌های اجتماعی در توسعه گردشگری داشته باشند. سعی بر تاثیرگذاری در دنیای اطلاعات و راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی از همین راهکارها هستند. اما باید توجه کرد که نکته قابل توجه ارائه اطلاعات در لحظه است.» وی برای برندسازی پیشنهادهایی نیز ارائه داد و توصیه کرد: «قبل از اقدام فکر کنید، برنامه‌ریزی کنید و بدانید تحلیل با فکر کردن متفاوت است. از دانش و تکنولوژی موجود بهره جویید و تجارب جدید ایجاد کنید.»

علل عدم موفقیت در برندسازی گردشگری

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران نیز در یکی دیگر از پنل‌ها، شناسه یا برند را عصاره‌ای از وعده‌ها، تعهدات، تجربیات و عوامل وابسته ابزاری و رفتاری دانست که نتیجه آن وجهه، جایگاه، ارزش ویژه و دارایی پنهان است.دکتر احمد روستا تصریح کرد: «علل ناموفق بودن ایران در برندآفرینی گردشگری ناشی از رویکرد سلیقه‌ای، موردی و مقطعی آن است. نداشتن یک راهبرد مشخص و مدون، بی‌توجهی به ارزش و اهمیت برند در گردشگری، تاکید زیاد بر جاذبه‌های گردشگری به جای جذب گردشگر، بینش‌ها، باورها و نگرش‌های متفاوت، متنوع و متضاد، ضعف شدید در داشتن بازاریابی گردشگری حرفه‌ای و تخصصی، عدم سرمایه‌گذاری اساسی در حوزه بازاریابی گردشگری، اتکا به همایش‌ها و نمایش‌های کم محتوا، تکراری و بی نتیجه، انتظار نابجا از بخش خصوصی برای برندآفرینی و در نهایت وجود گروه‌های غیرحرفه‌ای برای بازاریابی و برندسازی ازجمله مهم‌ترین دلایل این عدم موفقیت است.»وی با اشاره به راهکارهای موفقیت در برندسازی گردشگری افزود: «ما باید تیمی حرفه‌ای و چند تخصصی براساس معیارها و الزامات از پیش تعیین و تعریف شده داشته باشیم و برآوردی دقیق از بودجه کافی و لازم انجام دهیم. بررسی و مطالعه انواع الگوهای جهانی و بومی سازی در این راه می‌توانند یاری گر ما باشند. انتخاب کارگروه و تیم بازاریابی گردشگری و حضور نماینده آن در تیم برندآفرینی از دیگر ملزومات است.»

به گفته این استاد دانشگاه، گروه برندآفرینی گردشگری باید بر کلیه نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های آینده گردشگری در ایران و جهان نظارت داشته باشد و مطالعات میدانی و نظرسنجی از گردشگران داخلی و خارجی و علاقه مندان گردشگری کشور انجام دهد. روستا تاکید کرد: «نباید تغییر در مدیریت نهاد گردشگری، خللی در فعالیت تیم گردشگری ایجاد کند.» ترویج بازاریابی و برندآفرینی گردشگری در قالب کتاب ها، پژوهش‌ها و رسانه‌های گوناگون به‌ویژه برنامه‌های ثابت صدا و سیما از دیگر راهکارهای پیشنهادی این استاد دانشگاه بود.به گزارش «دنیای اقتصاد» کنفرانس بین‌المللی برندسازی گردشگری از روز یکشنبه هفته جاری به مدت دو روز برگزار شد و روز گذشته در اصفهان به‌کار خود پایان داد. در جریان این کنفرانس، چالش‌های برندسازی گردشگری و مسائل مرتبط با آن از سوی استادان و چهره‌های برجسته داخلی و خارجی و با حضور صاحب‌نظران و مسوولان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.