گروه گردشگری: پیش‏نویس تفاهم‌نامه‏ای میان مرکز مطالعات گردشگری دانشگاه علامه طباطبایی و کمیسیون گردشگری اتاق تهران آماده شده است که در صورت امضای این تفاهم‏نامه، همکاری‌های لازم در زمینه پژوهش و برگزاری همایش‏ها و سمینارها آغاز خواهد شد.

به گزارش «سایت خبری اتاق تهران»، سیدمجتبی محمودزاده، ریاست مرکز مطالعات گردشگری دانشگاه علامه طباطبایی که در دهمین گردهمایی کمیسیون گردشگری اتاق تهران حضور یافته بود، با اعلام این خبر افزود:‏ «در مرکز مطالعات گردشگری دانشگاه علامه، پژوهش‏هایی در زمینه گردشگری به‌ویژه بازاریابی گردشگری انجام می‏گیرد و یکی از مهم‌ترین مسائل این بخش، مساله برند است. واقعیت این است که اکنون جهانیان، تصویری منفی از مقاصد گردشگری در ایران در ذهن دارند و ایران در زمینه تبلیغات و بازاریابی گردشگری بسیار ضعیف عمل کرده است.» وی همچنین اظهار کرد: «در ایران، سازمان متولی گردشگری، سازمانی کوچک است که نمی‏تواند چندان موثر واقع شود. از سوی دیگر نیز ۲۳ نهاد در ایران در بخش گردشگری دخیل هستند.»

در همین حال، محمود نجفی‏عرب، عضو کمیسیون گردشگری اتاق تهران گفت: «این مرکز می‏تواند در زمینه جمع‏آوری مستندات با کمیسیون گردشگری همکاری کند. در عین حال به نظر می‏رسد، اگر زیرساخت‏ها فراهم نباشد، بهترین پژوهش‏ها نیز کارآیی نخواهد داشت.» او پیشنهاد کرد که تحقیقات مرکز مطالعات دانشگاه علامه طباطبایی در دو بخش مطالعه روی زیرساخت‏ها و مطالعه در مورد ضعف‏های بخش‏ غیرحاکمیتی حوزه گردشگری تمرکز کند. در همین رابطه، برخی از اعضای کمیسیون نیز این پیشنهاد را مطرح کردند که مطالعات این مرکز به بررسی مشکلات اتحادیه‏های فعال در عرصه گردشگری متمرکز شود تا این پژوهش‏ها جنبه کاربردی پیدا کند. مهرعلیزاده، رئیس کمیسیون گردشگری اتاق تهران نیز با تاکید بر کاربردی بودن این مطالعات گفت: «نتایج تحقیقات صورت گرفته توسط مرکز مطالعات دانشگاه علامه طباطبایی باید به گونه‏ای باشد که اتحادیه‏ها و سندیکاها بتوانند از آن استفاده کنند؛ به طوری که فعالان بخش خصوصی بدانند در چه بخش‏هایی سرمایه‏گذاری کنند.» مسعود شیرین‏کلام، دبیر کمیسیون گردشگری اتاق ایران نیز که در این نشست حضور یافته بود، به ارتباط کمیسیون گردشگری اتاق ایران و دانشگاه صنعتی شریف اشاره کرد و افزود: «ماهانه گزارش‏هایی که نتیجه این همکاری است توسط این کمیسیون منتشر و به نهادهای سیاست‌گذار یا اجرایی نیز منعکس می‏شد، اما متاسفانه بازخورد مناسبی دریافت نشد.»

ضرورت مطالعه بازار گردشگری روسیه

در این گردهمایی که به بررسی پیشنهاد‌هایی برای همکاری این کمیسیون با برخی نهادهای دانشگاهی و پژوهشی اختصاص یافته بود، عضویت نماینده‌ای از اتاق بازرگانی در شورای‌عالی گردشگری نیز مورد تاکید قرار گرفت. یعقوب امین‌زاده، کارشناس کمیسیون گردشگری اتاق تهران با اشاره به برگزاری جلساتی که برای تدوین برنامه ششم برگزار می‏شود، در این باره توضیح داد و گفت: «این پیشنهاد را مطرح کردیم که نمایندگان اتاق بتوانند با حق رای در شورای‌عالی گردشگری شرکت کنند.» وی با اشاره به اعتقاد رئیس سازمان گردشگری به واگذاری امور به بخش خصوصی افزود: «براین اساس اگر بتوان با در اختیار داشتن حق رای در جلسات شرکت کرد، دغدغه‏های بخش خصوصی را نیز می‏توان در همین جلسات مطرح کرد.» در ادامه این نشست همچنین محمد نجفی‏عرب، به تنش‏های پیش‏آمده میان روسیه و ترکیه اشاره کرد و گفت: «به نظر می‏رسد، فرصت مغتنمی برای ایران ایجاد شده که بخشی از محصولات موردنیاز روسیه از جمله در بخش گردشگری را تامین کند.» در همین راستا وی، تجزیه و تحلیل ترکیب گردشگرانی که از روسیه به ترکیه می‏روند و جاذبه‏هایی که سبب جذب آنها می‌شود را بسیار حائز اهمیت دانست. محسن مهرعلیزاده، رئیس کمیسیون گردشگری نیز در همین‌باره تصریح کرد: «می‏توان طی نامه‏ای از دولت درخواست کرد که صادرات مواد غذایی به روسیه و همچنین مبادله گردشگر به این کشور را تسهیل کند. شاید لازم باشد در کمیسیون مطالعه‏ای صورت گیرد تا مشخص شود دولت چه مساعدت‏هایی می‏تواند داشته باشد.

دومین دستور دهمین نشست کمیسیون گردشگری اتاق تهران، بحث و بررسی در مورد سند عملیاتی توسعه گردشگری کشور برای تحقق سیاست‌های برنامه ششم توسعه و سند چشم‏انداز بود که در همین خصوص، نمایندگان یکی از شرکت‌هایی که پروژه‏های متعددی در زمینه گردشگری به انجام رسانده و دارای پژوهش‏هایی در این زمینه است، با یک طرح پیشنهادی برای توسعه گردشگری در ایران به این کمیسیون آمده بودند. یکی از نمایندگان این شرکت با اشاره به برخی مشکلات صنعت گردشگری بیان کرد: «کمبود زیرساخت‏های اقامتی و حمل‏و‏نقلی، ناکارآمدی نیروی انسانی فعال در بخش کشاورزی، کمبود نقدینگی و سرمایه‏گذاری، مشکلات صدور روادید به‌ویژه روادید فرودگاهی و نبود برنامه جامع تبلیغات و برندسازی تنها بخشی از مشکلات است.» او افزود: «تحقیقات نشان می‏دهد نتایج عدم برنامه‏ریزی اصولی برای گردشگری باعث ازدحام در برخی محدوده‏های گردشگری و توزیع نامناسب گردشگران شده است. همچنین تخریب منابع طبیعی و محیط زیست، ایجاد تنش در ساختارهای اجتماعی و فرهنگی و عدم توزیع مناسب و ساخت بیش از نیاز هتل در برخی مناطق از دیگر آثار عدم‏ برنامه‏ریزی است.» این فعال گردشگری در ادامه گفت: «آنچه برای تحقق اهداف چشم‏انداز باید موردتوجه قرار گیرد، افزایش سرمایه‏گذاری داخلی و خارجی در جهت توسعه زیرساخت‏ها، محو کامل پروژه ایران‏هراسی و افزایش تمایل و علاقه‌مندی گردشگران برای سفر به ایران، تسهیل ورود گردشگران، افزایش درآمد حاصل از هر گردشگر و افزایش اشتغال در این صنعت است.»