طبق اعلام رسمی شورای جهانی صنایع‌دستی (wcc)، شهرهای اصفهان و تبریز پس از بررسی‌های تخصصی صورت گرفته و حضور کارشناسان بین‌المللی در ایران، به‌عنوان شهرهای جهانی صنایع‌دستی و فرش، در آخرین نشست مشترک شورای جهانی به ثبت جهانی رسیدند.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، وانگ شان رئیس شورای جهانی صنایع‌دستی و خانم غدا هیجاوی، رئیس منطقه آسیا اقیانوسیه این شورا، طی پیام‌هایی اختصاصی این موفقیت را به مسعود سلطانی‌فر، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تبریک گفتند.

ارتقای جایگاه بین‌المللی صنایع‌دستی ایران و توسعه بازارهای جهانی و زمینه‌سازی برای حضور پررنگ‌تر صنایع‌دستی ایران در عرصه بین‌المللی، توسعه گردشگری فرهنگی و افزایش اشتیاق گردشگران برای دیدن این دو شهر، ازجمله نتایج مهم این موفقیت به‌شمار می‌رود.

همچنین به نظر می‌رسد ثبت همزمان اصفهان و تبریز، شروع جدی و ارزشمندی برای تحقق شعار «هر استان یک برند جهانی و هر شهر یک برند ملی» است که یکی از برنامه‌های معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی در دولت یازدهم بوده است. در سال ۲۰۱۵ میلادی در سطح دنیا تنها ۶ شهر کاندیدای ثبت جهانی بودند که اصفهان و تبریز به واسطه داشتن ویژگی‌ها و شرایط خاصی که در زمینه صنایع‌دستی و بافت فرش دارند، برای نخستین‌بار به‌طور همزمان به ثبت جهانی رسیدند.