15میلیون گردشگر داخلی در 15روز!

گروه گردشگری، شیما رئیسی: ۱۵ میلیون نفر گردشگر داخلی در نوروز امسال(از ۲۸ اسفند ۹۳ تا ۱۳فروردین ۹۴) به سراسر ایران سفر کردند. به گزارش «دنیای اقتصاد»، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در نخستین نشست خبری ستاد هماهنگی خدمات سفر در سال جدید که صبح دیروز و با هدف ارائه گزارش فعالیت‌های ستاد در ایام نوروز برگزار شده بود، ضمن اعلام این خبر گفت: این آمار با دریافت اطلاعات مربوط به اقامت گردشگران در مراکز اقامتی تحت نظارت سازمان در هفت منطقه آزاد و ۳۱ استان کشور به‌دست آمده است. مسعود سلطانی‌فر تصریح کرد: طبق گزارش پلیس راهور تعداد سفرهای نوروزی امسال در مقایسه با سال گذشته ۳ درصد رشد داشته است که این عدد اختلاف چندانی با آمار سازمان میراث فرهنگی و گردشگری که این رشد را بین ۵/ ۴ تا ۵ درصد برآورد می‌کند، ندارد. البته باید اضافه کرد که در آمارگیری امسال برخلاف سال گذشته، تعداد گردشگران تنها بر اساس سفر به مراکز استان‌ها نبوده و شهرستان‌ها نیز در این سیستم لحاظ شده‌اند.

وی در ادامه افزود: در مجموع ۶۰ میلیون و ۸۴ هزار نفر- شب در نوروز امسال گزارش شده است که با در نظر گرفتن ۴ شب اقامت به طور میانگین، به عدد ۱۵ میلیون گردشگر رسیده‌ایم. گرچه سلطانی‌فر به اینکه بر چه مبنایی میانگین اقامت هر نفر، ۴ شب در نظر گرفته شده اشاره‌ای نکرد، اما بر کاستی‌های نظام آماری به‌کار گرفته شده تاکید کرد و افزود: با وجود اینکه دو سال است برای استخراج آمار گردشگران داخلی اساس را بر سیستم نفر-شب قرار داده‌ایم و اطلاعات مربوطه را از مراکز اقامتی تحت نظارت سازمان شامل هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها، مهمانپذیرها، کمپ‌های اقامت موقت و دائم، خوابگاه‌های دانشجویی، مکان‌های اسکان زیر نظر آموزش و پرورش و دیگر سازمان‌ها و ادارات دریافت می‌کنیم، اما باید بگویم که همچنان این آمار نمی‌تواند مبین تعداد واقعی گردشگران داخلی باشد؛ چراکه بسیاری از مسافران در خانه اقوام و آشنایان خود اقامت می‌کنند و در خانه-مسافرهایی که تحت نظارت سازمان نیست ساکن می‌شوند که اینها در کنار اسکان در حدود ۲۰۰ هزار ویلای شخصی در استان‌های شمالی، در این آمارها لحاظ نمی‌شود. از این‌رو ستاد هماهنگی خدمات سفر درصدد است برای تصحیح و ارتقای کیفیت نظام آماری خود با پلیس راهور ناجا، شهرداری‌ها و همینطور سایر مجموعه‌های ذی‌ربط همکاری‌های مشترکی را تعریف کند. وی با تاکید بر دشواری ثبت تعداد گردشگران داخلی در مقایسه با گردشگران ورودی و خروجی گفت: علاوه بر رسیدن به آمار واقعی تعداد گردشگران، ترکیب و توزیع این اطلاعات آماری نیز بسیار حائز اهمیت است؛ چراکه لازم است از این طریق بدانیم در آینده باید امکانات را در چه سطحی توسعه دهیم.

ترکیب اسکان سفرهای نوروزی

رئیس سازمان صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری، در ادامه به ترکیب اسکان در سفرهای نوروزی امسال پرداخت و گفت: ۶درصد مسافران در هتل‏هاو هتل آپارتمان‌ها و مهمانپذیرها، ۱۷درصد در واحدهای متعلق به آموزش و پرورش، ۲۰ درصد در خوابگاه‌های دانشجویی و سالن‌های ورزشی، ۵/ ۱۴ درصد در کمپ‌های دائم، ۴درصد در خانه مسافرهای تحت نظارت سازمان و الباقی در کمپ‌های موقت اقامت داشته‏اند.

سلطانی‌فر با توجه به ترکیب اقامتی مذکور تصریح کرد: متاسفانه طبق این آمار، مردم کمتر از هتل‌ها و بیشتر از اماکن اقامتی دیگر و نیز اقامتگاه‌های موقت استفاده می‌کنند که دلایل این گرایش قابل بررسی است. با این وجود سیاست سازمان این است که اقامت‌ها را از کمپ‌ها به سمت اقامتگاه‌های مسقف سوق دهد.

معاون رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه در نوروز امسال ۵ هزار نوروزبان از دو ماه قبل از ایام نوروز کار آمادگی، برنامه‏ریزی و تجهیز امکانات را برای خدمات‌رسانی به مسافران و گردشگران آغاز کردند و شروع کار ستاد رسما از ۲۵ اسفندماه با برگزاری مانور مشترک صورت گرفت، افزود: امسال نسبت به سال گذشته ستاد عملکرد بسیار بهتری داشته است و دستاورد بزرگ ستاد این بوده است که همه دستگاه‌های مسوول، هماهنگی و همکاری بسیار خوبی داشتند و به نظر می‏رسد رضایت مردم در مقایسه با سال گذشته از خدمات و اطلاعات ارائه شده نیز بیشتر باشد.

این در حالی است که به گفته رحمانی موحد معاون گردشگری سازمان، اطلاعات مربوط به فرم‏های نظرسنجی گردآوری شده از گردشگران نوروزی تا به امروز پردازش نشده است و انتشار نتایج آن تا اواخر اردیبهشت ماه به طول خواهد انجامید. سلطانی فر در ادامه سخنان خود، دستاوردهای ستاد امسال را در بخش‌های گوناگون اینچنین برشمرد: امسال ستاد در زمینه تنوع مقاصد گردشگری و ساماندهی گردشگری داخلی قدم‌های خوبی برداشت. کیفیت خدمت‌رسانی در کمپ های موقت و دائم بسیار بهتر از سال گذشته بود؛ تعداد و تنوع اقلام تبلیغاتی در جهت معرفی جاذبه‌ها و ویژگی‌های مناطق گردشگری به‌صورت محسوسی بهتر بود؛ در همه ۶۶۰ کمپ اقامتی موقت کشور نمایشگاه و فروشگاه‌های صنایع دستی برگزار شد که گام مثبتی در جهت رونق صنایع‌دستی به‌شمار می‌رود و در نهایت اینکه افزایش دوساعته زمان بازدید از اماکن فرهنگی و تاریخی، رشد ۱۴۱ درصدی آمار بازدیدکنندگان را به دنبال داشت.

مازندران همچنان صدرنشین مقاصد نوروزی

رئیس سازمان میراث فرهنگی همچنین اسامی استان‏هایی را که بیشترین مسافر را داشته است، اعلام کرد و گفت: ۱۰ استان مازندران، گیلان، بوشهر، هرمزگان، خوزستان، فارس، خراسان رضوی، اصفهان، کرمانشاه و خراسان جنوبی بیشترین مسافر را در ایام نوروز داشته‏اند. وی همچنین تصریح کرد: به منظور ارتقای سطح کیفی خدمت‏رسانی به مسافران، بازرسی و نظارت یکی از رئوس کاری ستاد در ایام تعطیلات بود که نزدیک به ۴۷ هزار مورد بازدید نظارتی از مراکز اقامتی، پذیرایی، دفاتر خدمات مسافرتی و تاسیسات گردشگری صورت گرفت که سطح این بازرسی‏ها و حجم بالای آنها موجب افزایش کیفیت خدمت رسانی به مسافران شده است. سلطانی‏فر اضافه کرد: در بازرسی‏ها و نظارت‏هایی که توسط اعضای ستاد و به صورت تلفیقی صورت گرفت، ۹۲ واحد شامل ۲۷ مرکز اقامتی، ۳۲ دفتر خدمات مسافرتی و ۳۲ واحد پذیرایی تعطیل شدند.

مرتضی رحمانی موحد، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، نیز در این نشست با بیان این مطلب که تا قبل از ۲۰ فروردین نمی‌توانیم آمار دقیق گردشگران ورودی را اعلام کنیم، گفت: آمار مربوط به گردشگران ورودی به صورت ماهانه و در بیستم هر ماه اعلام می‌شود، اما تا پنجم فروردین و از ۳ پایانه مهم مرزی مهران، بازرگان و باشماق، ۷۵۸هزار نفر تردد داشته‌اند.

نیازسنجی هتل‏ها به کجا رسید؟

رئیس سازمان گردشگری کشور در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار «دنیای اقتصاد» در خصوص رئوس کلی برنامه‌های ستاد در سال پیش رو گفت: هدف ما این است شرایطی را مهیا کنیم تا سطح کیفیت ارائه خدمات به گردشگران داخلی را افزایش دهیم؛ به‌ویژه در مورد مراکز اقامتی با تاسیس و تجهیز کمپ‌ها که امیدواریم بشود این حیطه را به بخش خصوصی واگذار کنیم. همچنین بسیار در تلاشیم مقاصد سفر را هر چه بیشتر متنوع کنیم و در زمینه اطلاع‏رسانی نیز بهتر عمل کنیم؛ البته اینها همه در کنار بحث توسعه هتل‌ها پی گرفته خواهد شد. سلطانی‏فر همچنین به پرسش دیگر «دنیای اقتصاد» مبنی بر چند و چون کار سازمان در طرح مطالعه نیازسنجی هتل‌ها این‌گونه پاسخ داد: نیاز سنجی هتل‏ها در تمام استان‌ها و شهرهای کشور و تحت نظارت معاونت برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری انجام شده است و هم اکنون نتایج این بررسی‌ها موجود است و توسط مشاوران سازمان در اختیار سرمایه‌گذارانی که می‌خواهند در صنعت هتل‌سازی کشور سرمایه‌گذاری کنند، قرار می‌گیرد؛ اما کار سازمان در این زمینه محدود به ارائه مشاوره است و ما نمی‌توانیم کسانی را که در این حیطه علاقه‌مند به کار هستند از تصمیم‌شان منصرف کنیم و به آنها مجوز می‌دهیم؛ چرا که معتقدیم بخش خصوصی خود توانایی تشخیص گزینه‌های منطقی برای سرمایه‌گذاری را دارد.

این مقام مسوول همچنین در پاسخ به پرسشی درخصوص نتیجه طرح ساماندهی تعطیلات گفت: سازمان میراث فرهنگی طرح ساماندهی تعطیلات را به دولت ارائه داده و اکنون قرار است که هماهنگی‌های نهایی با وزارت آموزش و پرورش صورت گیرد؛ هرچند تاکنون زمان مشخصی را برای اعلام بررسی‌ها و مطالعات خود عنوان نکرده‌اند.

وی همچنین به موضوع کم و کیف ارائه خدمات بین‏راهی اشاره کرد و گفت: بخش خصوصی برای سرمایه‏گذاری در این بخش استقبال خوبی داشته است؛ اما مشکل اصلی گرفتن مجوز است که سازمان در حال حاضر در این خصوص مشغول رایزنی با وزارت راه و شهرسازی است. سلطانی‏فر بر نیاز کشور برای احداث هتل تاکید کرد و گفت: برای توسعه گردشگری داخلی همان‌طور که بارها اعلام شده است به شدت نیاز به ساخت هتل‌های ۴ و ۵ ستاره داریم؛ اما در مورد گردشگری داخلی آن‌طور که آمار نشان می‌دهند باید برای ساخت هتل‌های ۱،۲ و ۳ ستاره تمرکز کرد.

به گزارش «دنیای اقتصاد» اگرچه آمار گردشگران داخلی در مقایسه با سال گذشته رشد داشته است، اما با در نظر گرفتن این نکته که در سال گذشته آمار مربوط به اقامت در شهرستان‌ها به حساب نمی‌آمده و صرفا تعداد مسافران به مراکز استان‌ها اعلام می‌شده است، می‌شود از این رشد ناچیز هم چشم‏پوشی کرد و آن را به حساب تغییرات سیستم آماری دانست؛ اگرچه دلایل زیادی همچون مسائل اقتصادی و آب و هوایی در رونق گردشگری داخلی تاثیر گذارند، اما به نظر می‌رسد بحث‌ کشدار ساماندهی تعطیلات و در کنار آن آموزش و تبلیغات موثر به گونه‌ای که اصلاح فرهنگ سفر را به دنبال داشته باشد مهم‌ترین مسائل در گسترش کمیت و کیفیت سفرهای داخلی است.

15میلیون گردشگر داخلی در 15روز!