گروه گردشگری: در بلندترین نقطه استان یزد قرار گرفته و در کنار ارتفاعات شیرکوه بین ارتفاع ۱۲۰۰ تا ۴۰۷۵ متر از سطح دریا واقع شده است؛ تفت، شهری که در جنوب غربی استان یزد و در فاصله ۲۲ کیلومتری شهر یزد قرار گرفته و به‌دلیل واقع شدن در دامنه‌های شیرکوه از آب و هوایی خنک نسبت به دیگر شهرهای استان برخوردار است و مقصدی مناسب برای سفرهای زمستانی خواهد بود. از این شهر به عنوان بام استان یاد می‌کنند؛ بامی که به‌دلیل نزولات جوی و ارتفاع مناسب و واقع شدن در بین کویرهای مروست و ابرکوه، یکی از مناطق ییلاقی استان یزد معرفی می‌شود. تفت علاوه‌بر این به‌خاطر تعداد زیاد آسیاب‌هایش، شهر آسیاب‌ها نامیده می‌شود. تعداد آسیاب‌های این شهر به بیش از ۱۸ عدد می‌رسد و گواه این است که شهر تفت روزگاری صادرکننده آرد بوده است. آسیاب‌های آبی گرمسیر (هم‌اکنون نیز فعال است)، بی‌غم، صدری، باغ گلابدان، نوابی، سرده و آسیاب بادی شواز از جمله آسیاب‌های بام یزد هستند. آسیاب آبی گرمسیر تنها آسیاب آبی فعال یزد است که گفته می‌شود بیش از ۲۰۰ سال است که چرخش در تفت می‌چرخد. آسیابان آن پیرمرد ۹۰ ساله‌ای است به نام حاجی محمدعلی فلاح که این شغل، شغل آبا و اجدادی او است و این آسیاب به او به ارث رسیده است.

عمق این آسیاب آبی سه متر، مساحت آن ۹۵ مترمربع و تنوره آن به شعاع دو و نیم متر و عمق شش متر است. این آسیاب از دو سنگ آسیاب به قطر ۱۲۰ سانتی‌متر و به وزن هرکدام ۲۵۰ کیلو تشکیل شده که به‌طور متوسط هر ساعت ۴۰ تا ۶۰ کیلوگرم گندم را آرد می‌کند.

آب این آسیاب از صادق‌آباد تفت سرچشمه می‌گیرد، با عبور از روستای اسلامیه(فراشاه) و تفت، به اهرستان یزد می‌رسد. شیوه کار این آسیاب این گونه است: آب از مسیر شاه‌جو و از بالا به پایین ریخته و سنگ را به حرکت در می‌آورد و سپس به مسیر اصلی خود برگشته تا به شرب مزارع و باغات برسد.

نظیر این آسیاب البته در تفت کم نیست؛ آسیاب‌ها و بادگیرها، زندگی مردم بومی، قناعت و صبوری و شیوه‌های قدیمی نان‌آوری هنوز در کوچه پس کوچه‌های تفت دیده می‌شوند.