ترجمه و تلخیص: مهدی نیکوئی nikoueimahdi@gmail.com کاستاریکا یکی از کشورهایی است که طی چند سال اخیر در زمینه گردشگری پایدار بسیار موفق بوده است. در این موفقیت می‌توان هم دولت و هم بخش خصوصی را دخیل دانست. یکی از شرکت‌هایی که در این زمینه می‌تواند الگویی برای کشورهای در حال توسعه باشد، شرکت گردشگری «اونتوراس تیرا وردا» است. زمانی که این شرکت در اتحاد جنگل‌های بارانی، عضو شد و فرآیند پایداری محیطی را در برنامه قرار داد، اولین قدم ایجاد سندی برای فرآیندهای مدیریتی آن بود. این کار از طریق ایجاد برنامه‌ای سالانه برای هر کدام از دپارتمان‌ها (فروش، خرید و گروه‌ها و راهنمایان تور) صورت گرفت؛ به‌رغم دشواری استانداردسازی، لازم بود که این مسیر طی شود. پس از آن، شرکت سیاست‌های پایداری خود را با توجه به حوزه‌های مختلف کسب‌وکار، اجتماع، محیط‌زیست و سیاست‌های فرهنگی تعیین کرد که برای اجرای عملیات شرکت استفاده می‌شود. این کار با استفاده از تعریف نقاط قوت، اهداف، ارزش‌ها، ماموریت و چشم‌انداز شکل گرفت.

اونتوراس تیرا وردا تاکید ویژه‌ای بر آموزش ۹۰ ساعته نیروی کار ۴۰ نفره خود داشته است. این گروه حتی شامل تامین‌کنندگان و نمایندگان جوامع محلی (مورا کانتون در سن‌خوزه) نیز می‌شود. از طریق آموزش، توانایی کارکنان برای توسعه و پیشبرد جامعه بهبود می‌یابد. در این فرآیند فرهنگ جامعه محلی مدنظر قرار می‌گیرد.

در بین سرفصل‌های آموزشی به کارکنان می‌توان به کمک‌های اولیه، کنترل و اطفای حریق، قوانین زیست‌محیطی کاستاریکا، آزار و سوءاستفاده جنسی و رفتار با افراد معلول اشاره کرد. از میان سایر دوره‌های آموزشی که توسط نمایندگان جوامع و کارکنان اونتوراس تیرا وردا برگزار می‌شود، می‌توان فرهنگ‌های بومی (تاریخ آنها و بهترین راه حمایت از فرهنگ در خلال توسعه اقتصادی)، میراث فرهنگی، توافق‌نامه‌های بین‌المللی تصویب شده و قاچاق عتیقه‌ها را برشمرد.

ترجمه و تلخیص: مهدی نیکوئی

nikoueimahdi@gmail.comانطباق یک چارچوب گردشگری پایدار با عملیات کسب‌وکار منجر به بهبود فرآیندهای مدیریتی نظیر امنیت شغلی، تصمیمات خرید و انتخاب تامین‌کنندگان. این شرکت نقشه‌ای از محل تهیه کرده که در آن تمامی محل‌های خروج اضطراری و راه‌های ایمن نشان داده شده است. همچنین آنها بر به روز بودن مجوزها و دفترچه‌های رانندگان تاکید خاصی دارند و تنها از راهنمایانی در تور استفاده می‌کنند که از موسسه گردشگری کاستاریکا مجوز دارند. در زمان خرید و تدارک، اولویت شرکت بر استفاده از تامین‌کنندگان محلی است که به شیوه‌ای مناسب و ارتباطی خوب با شرکت فعالیت می‌کنند. این سیاست باعث توسعه بیشتر اقتصاد محلی شده است.

حمایت از توسعه محلی

اونتوراس تیرا وردا مقرراتی در زمینه نحوه رفتار با جوامع محلی وضع کرده است. این موارد شامل همکاری با مرکز فرهنگی مورا کانتون در پاکسازی دو رودخانه (پاکاکوئا و کوبرادا دل مارانون) در منطقه ال‌رودئو می‌شود. این شرکت به همراه موکلانش ۲ هزار دلار آمریکا به پروژه «سقفی برای کشورم» کمک کرده است. در این پروژه برای خانواده‌های نیازمند اقدام به ساخت مسکن می‌شود.

این شرکت کاستاریکایی به همراه شرکت‌های دیگری از جمله شرکت مخابرات و یک NGO اقدام به ایجاد مقرراتی علیه بهر‌ه‌کشی جنسی از کودکان نیز کرده است.

انطباق با طبیعت

به‌عنوان بخشی از سیاست‌های مدیریت محیط‌زیست، این شرکت قدم‌هایی در جهت کاهش تاثیرات محیطی برداشته است. به این منظور فقط محصولاتی خریداری می‌شود که دوستدار محیط‌زیست هستند و به آن آسیبی وارد نمی‌کنند. از این میان می‌توان به کاغذهای تهیه شده از ساقه‌های نیشکر اشاره کرد. همچنین استفاده از نرم‌افزاری که تمامی اطلاعات تامین‌کنندگان را گردآوری می‌کند و سفارش آنلاین را امکان‌پذیر می‌سازد (به همراه تصمیم بر پرینت گرفتن دو رو) باعث کاهش قابل‌توجه مصرف کاغذ شده است. در همین راستا، شرکت از تامین‌کنندگان می‌خواهد اطلاعات را به‌صورت دیجیتال ارسال کنند و فقط درصورت عدم امکان است که درخواست یک کپی از آنها را می‌کند.

به مشتریان در مورد اقدامات خوب اونتوراس تیرا وردا گفته شده و به آنها توصیه‌هایی در مورد مسوولیت گردشگران شده است: پرداخت مبلغی منصفانه برای آنچه مصرف می‌کنند، احترام به اهالی محلی و پیروی از توصیه‌های ایمنی در مسیرها. پس از سفر نیز، برای مشتریان سندی با پیشنهادهای مفید فرستاده می‌شود که آنها می‌توانند در کشور یا ناحیه خود از آن پیروی کنند (از برق کشیدن وسایل برقی در زمان عدم حضور در خانه) به همان نحو که این کارها را در زمان اقامت در کاستاریکا انجام می‌دادند (خاموش کردن لامپ‌ها در اتاق‌های هتل در زمان عدم نیاز).

به‌منظور حراست از پایداری محیط، اونتوراس تیرا وردا تغییرات قابل‌توجهی در سیاست‌های خود ایجاد کرده است که ازجمله آنها می‌توان به سرمایه‌گذاری‌های هنگفت در این مسیر اشاره کرد. این سرمایه‌گذاری‌ها نشان می‌دهد که شرکت تا چه اندازه نسبت به فرآیند حفظ پایداری متعهد است. با این وجود، این اقدامات منافعی نیز برای شرکت در پی داشته؛ به‌عنوان مثال می‌توان به ایجاد یک شبکه باارزش از کارکنان، گردشگران اروپایی و تامین‌کنندگان اشاره کرد. در این شبکه افراد می‌توانند مطالب بسیاری در مورد پایداری آموخته و دیگران را نیز از تجربیات و نظرات خود آگاه کنند.

امیلیا کالوو، سرپرست بخش پایداری هتل می‌گوید: «ما باید شیوه زندگی خود را تغییر دهیم. کارکنان ما این اقدامات را در خانه‌هایشان نیز پیاده‌سازی کرده و عادات روزانه خود را اصلاح می‌کنند و به‌تدریج، این موضوع باعث تغییری بزرگ در طرز فکر آنها می‌شود.»