امارات ۶ سال پیش اعلام کرد که در سال ۲۰۱۵ بیش از ۱۵ میلیون گردشگر جذب می‌کند. اکنون ۲۰۱۵ از راه رسید ودبی سخن از ۲۰ میلیون گردشگر برای ۲۰۲۰ می‌گوید. به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی دبی، طبق گزارش دفتر گردشگری و تجارت دبی نخست‌وزیر امارات و حاکم دبی سال ۲۰۱۲ اعلام کرد تا پایان سال ۲۰۲۰ بیش از ۲۰ میلیون گردشگر جذب می‌کند. این هدف‎گیری براساس چشم‎انداز درآمدها وسهم گردشگری در اقتصاد امارات است که بالغ بر ۳۰۰ میلیون درهم امارات برآورد شده است. این امر همچنین به معنی توان افزایش دو برابر گردشگران درمقایسه با ترافیک ۱۰ میلیون نفری توریست‎ها درسال ۲۰۱۲ است. «قازان اریدی» دبیر اجرایی موسسه تورگردانی «آلفا تور»، گفته بود هرچند دبی به‌عنوان یک مقصد تجملی به‌خود می‌بالد، اما همچنان نیاز دارد تا به خواست و نیاز گروه‌های بزرگ‌تری نیز جوابگو باشد.

او گفته بود که اگر شما قصد دارید تعداد زیادی گردشگر جذب کنید باید هتل‌ها و اقامتگاه‌هایی نیز برای طبقه متوسط مردم که امکان پرداخت هزینه‌های کلان را ندارند، ایجاد کنید. امروزه با نگاهی به برنامه‌های جاری در دبی درمی‌یابیم که در ۶ سال گذشته، استراتژی‌های دبی به جذب گردشگران کم درآمدتر و احداث هتل‌های ارزان و مانند آن، محدود نمانده است. احداث انواع موزه و پارک‌های موضوعی همانند پارک قرآن و مسجد تا ایجاد مراکز پرخرج و مخرب محیط‌زیست، همانند گردشگری گلف تا مراکز اسکی در اراضی گرم و سوزان این کشور و توسعه مراکز تجاری و فروشگاه‌هایی با نمایش محصولات و شعبه‌های متعددی از برندهای شاخص جهانی تا توسعه گردشگری دریایی در خلیج‌فارس وتقویت توریسم همایش‌ها و کنفرانس‌ها و ایجاد پارک ملی، دبی را در تحقق این هدف یاری کرده‌اند.

دبی به دنبال تصاحب بازارهای نوظهور

در همین راستا مقامات گردشگری امارات درسال جاری اعلام کردند تعداد گردشگران چینی که در هتل‌های دبی اقامت کرده‌اند، در نیمه سال ۲۰۱۴ افزایش چشمگیری داشته است. این خبر نیز نشان از آن دارد که دبی ضمن تنوع بخشیدن به صنعت گردشگری خود از شناسایی و تمرکز بر فرصت‌های جهانی و جذب بازارهای نوظهور غافل نبوده و کاملا موفق عمل کرده‌است. یکی از مهم‌ترین انگیزه‌ها در تمرکز ساخت و ساز در بخش زیرساخت‎ها، بی‌تردید سیاست ایجاد تنوع اقتصادی است زیرا دبی همانند برخی دیگر از کشورهای عربی منطقه مدت‌ها است که نگران اتکای صرف اقتصادی به درآمد نفت است که تصور می‌شود تا سال ۲۰۲۰ تمام شود.

اقدام استراتژیک دیگر در توسعه گردشگری دبی، سیاست‎های جاری در صدور ویزا است، به نحوی که درهای خود را به روی شهروندان تعدادی از کشورهای اروپایی و ثروتمندان مناطق دیگر کاملا باز کرده است. آخرین استراتژی اصلی دبی که برای جذب گردشگر مطرح شده، گردشگری خانواده است. با این چشم‌انداز است که امارات وقلب تجاری و گردشگری آن دبی، توانسته است به آسانی و با اطمینان، ازاعداد بزرگ سخن بگوید، گویی که با اعداد بازی می‌کند و برای سال ۲۰۱۵ عدد ۱۵میلیون و سال ۲۰۲۰ عدد ۲۰ میلیون گردشگر را هدف‌گیری می‌کند.