گروه گردشگری: نمایشگاه بین‌المللی گردشگری ۲۰۱۴ ژاپن روز جمعه ۴ مهرماه ۱۳۹۳ در محل سالن نمایشگاه‌های بین‌المللی توکیو «بیگ سایت» آغاز به‌کار کرد. به گزارش «ایسنا» در این نمایشگاه بین‌المللی سه روزه موسسات شرکت‌کننده شامل سازمان‌های ملی و منطقه‌ای گردشگری، خطوط هواپیمایی، آژانس‌های مسافرتی و شرکت‌های حمل و نقل بیش از ۱۵۰کشور، بالغ بر ۱۵۰۰ غرفه به عرضه جاذبه‌های گردشگری در کشورهای خود و نیز خدماتی که بخش‌های مختلف صنعت گردشگری نظیر ایرلاین‌ها، هتل‌ها و تورگردان‌ها برای جذب گردشگران ارائه می‌کنند، می‌پردازند. هدف اصلی نمایشگاه ۲۰۱۴ ژاپن ترویج تقاضا برای سفر و افزایش آن می‌باشد و مصمم است که این صنعت را به یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای گردشگری در آسیا تبدیل کنند. سفیر جمهوری اسلامی ایران در توکیو در جریان بازدید از غرفه کشورمان در این نمایشگاه ضمن مهم دانستن نمایشگاه مزبور، گفت: نمایشگاه بین‌المللی گردشگری ژاپن مهم است؛ زیرا که ژاپن یکی از قطب‌های گردشگری منطقه شرق آسیا است. این کشور سال‌های گذشته پذیرای حدود ۸ میلیون گردشگر از کشورهای دیگر بوده و به‌طور متوسط هر ساله حدود ۱۸ میلیون نفر بازدیدکننده ژاپنی به کشورهای دیگر مسافرت می‌کنند که بخش عمده‌ای از آنها توریست می‌باشند، اما کسانی که به ایران سفر می‌کنند فقط حدود ۱۰ هزار گردشگر هستند که سهم بسیار اندکی است.

وی خواستار حمایت‌های بیشتر سازمان‌های مرتبط به‌خصوص سازمان میراث فرهنگی و صنایع‌دستی و گردشگری کشورمان جهت برنامه‌ریزی بهتر برای جذب گردشگر از منطقه شرق آسیا به‌خصوص کشور ژاپن گردید. نظرآهاری، لازمه تحقق این امر را برقراری مجدد خط پرواز مستقیم میان تهران- توکیو دانست و خبر داد: در حال حاضر، تلاش‌هایی در حال انجام است تا با حمایتی که از آن صورت خواهد گرفت پرواز مستقیم هم برقرار گردد. سفیر کشورمان دیگر عوامل جذب توریست را احداث هتل‌ها و تورهای مناسب و تبلیغات رسانه‌ای دانست. همچنین به گزارش خبرگزاری مهر، مدیرکل بازاریابی و توسعه گردشگری گفت: ایران در ۷ نمایشگاه بین‌المللی گردشگری خارجی مانند فیتور اسپانیا، مسکو، چین، ITB برلین، میلان، سنگاپور و ترکیه شرکت می‌کند و برای حضور در برخی دیگر از نمایشگاه‌های بین‌المللی نیز به بخش خصوصی تسهیلات می‌دهد. سیدمحمدکاظم خلدی نسب گفت: مهم‌ترین رویکرد ما برای تبلیغات گردشگری، حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی است به همین علت اکنون ۷ نمایشگاه گردشگری را به عنوان رکن اساسی مد نظر قرار داده‌ایم که شامل نمایشگاه فیتور اسپانیا، مسکو، چین، ITB برلین، میلان، سنگاپور و ترکیه است، اما شرکت در نمایشگاه‌های مانند ژاپن، فرانسه، امارات و لندن به‌دلیل برخی از موارد توسط بخش دولتی انجام نمی‌شود، ولی این کار را به بخش خصوصی می‌سپاریم. وی ادامه داد: برای حضور در نمایشگاه‌هایی که بیشتر در کشورهای همجوار برگزار می‌شود، یکی از استان‌ها را به عنوان استان مرکزی در نظر می‌گیریم و آن استان، شهرهای دیگر را برای شرکت در نمایشگاه تشویق می‌کند. همه تسهیلات داده می‌شود که حضور فعالانه‌ای در نمایشگاه‌های خارجی داشته باشیم، اما بیشترین فعالیت برای فراهم کردن تسهیلات حضور بخش خصوصی در نمایشگاه‌ها است.

این مقام مسوول در معاونت گردشگری از تهیه شیوه نامه برگزاری نمایشگاه‌های داخلی و خارجی خبر داد و گفت: این شیوه نامه را به رئیس سازمان میراث فرهنگی نیز داده‌ایم تا آن را ابلاغ کند تا همه معاونت‌ها و مدیران استانی در این چارچوب نمایشگاه برگزار کنند.

پیش از این معاون گردشگری کشور اعلام کرده بود که شرکت در برخی از نمایشگاه‌های خارجی که امکان تبادل گردشگر با مخاطبان آنها را نداریم، سودی برای گردشگری ایران ندارد.