مترجم: مهدی نیکوئی nikoueimahdi@gmail.com هرکس که در رستوران کار کرده باشد، می‌داند که یکی از سخت‌ترین بخش‌ها برای فعالیت و کار کردن رستوران‌ها هستند. ماهیت به شدت رقابتی این صنعت و ساعات کاری آن معمولا امکان همکاری و شبکه‌سازی را کاهش می‌دهد. مقام ارشد اجرایی ناحیه «بندیگو» در استرالیا (که ۱۵۰ کیلومتر با ملبورن فاصله دارد) ایده‌ای را مطرح کرد که نه تنها منجر به ایجاد محصول توریستی جدیدی شد که صنعت غذایی و نوشیدنی منطقه را برجسته می‌کرد، بلکه باعث شد رستوران‌های این ناحیه با اشتیاق موجب رشد و ترویج یکدیگر نیز شوند.

«زندگی دلچسب* است» هم شعاری بازاریابی و هم مفهومی برای همکاری در این صنعت بود که در دسامبر ۲۰۰۶ مطرح شد. این ایده براساس پروژه «بوان ریکوردو» مطرح شد که با ۱۲ رستوران در شمال ایتالیا و در سال ۱۹۶۴ آغاز به کار کرد؛ اما اکنون شامل ۱۲۰ رستوران می‌شود.

گلن هاروی، هماهنگ‌کننده بازاریابی صنعت این شهر می‌گوید: هدف نسخه بندیگو از تقلید از ایده بوان ریکوردو این بود که گردشگران و اهالی محلی را برای امتحان کردن تجربه فوق‌العاده شام ما به رستوران‌ها بکشانیم.

در حال حاضر برنامه بندیگو شامل ۱۲ رستوران برتر این شهر می‌شود. هر ۱۲ رستوران براساس کیفیت غذای خود، استانداردهای خدمات و تجربه فعالیت در بخش خدمات غذایی دعوت به همکاری شده‌اند؛ ضمن اینکه تلاش شده تا تفاوت‌های بین رستوران‌ها حفظ شود. دولت محلی این ناحیه تمام موارد اجرایی مورد نیاز را برای این برنامه تدارک دیده و به‌صورت موازی در برنامه‌های بازاریابی آن مشارکت می‌کند و این مایه دلخوشی رستوران‌ها است که در برنامه «زندگی دلچسب» مشارکت داده می‌شوند.

کارخانه معروف سفالگری بندیگو بشقاب‌های سرامیک با کیفیتی تولید می‌کند که توسط یک هنرمند محلی به نام «فی بریدی» به‌وسیله دست در داخل آنها نقاشی شده و انعکاس‌دهنده سبک، محیط، تخصص و تجربه هر کدام از رستوران‌ها است.

پس از صرف غذا در هر کدام از رستوران‌ها، مشتریان می‌توانند بشقاب سوغاتی را با قیمت ۹۵/۱۹ دلار خریداری کنند.

تاکنون چندین هزار از بشقاب‌های سوغاتی متمایز به‌عنوان یک یادآور عینی و ملموس از تجربه صرف به مشتریان فروخته شده است. هر رستوران مجموعه‌ای از بشقاب‌های نقاشی شده با دست و اجناس فروشگاه خود را که دارای برند همان رستوران است، به‌منظور پیشبرد مفهوم برنامه به مشتریان خود دریافت می‌کند. این موضوع شبکه‌ای از رستوران‌ها را پدید آورده است که پی برده‌اند به جای رقابت با یکدیگر می‌توانند همکاری داشته باشند که این موضوع موجب نفع بردن همه و ترویج صنعت خوراک و بازاریابی دهان به دهان آن می‌شود.

گلن هاروی می‌گوید: بیش از آنکه به دنبال افزایش فروش هر کدام از رستوران‌ها باشیم، رستوران‌ها به دنبال پیشبرد برنامه و مشارکت و عضویت در برنامه‌های بازاریابی گردشگری بندیگو هستند. مهم‌تر از همه آن است که هر کدام از رستوران‌ها به دنبال ارائه تجربیاتی منحصربه‌فرد به مشتریان هستند که درمجموع موجب افزایش اعتبار بندیگو می‌شود.

قیمت ثابت برای غذا و سوغاتی

فاز دوم این برنامه از سال ۲۰۰۸ آغاز شده است. چندین رستوران جدید به این برنامه پیوسته‌اند که از ظروف منقش به نام تجاری خود و محصولات محلی استفاده می‌کنند. یکی دیگر از اجزای این برنامه استفاده از بشقاب‌های بزرگ‌تر برای سرو غذا بود. نوشیدنی محلی نیز به این تجربه افزوده شد. قیمتی ثابت نیز برای ارائه غذای رستوران‌ها، نوشیدنی و بشقاب سوغاتی تعیین شد.

بخش قابل توجه و عمده این برنامه، شام سالانه بود که تمام تهیه‌کنندگان غذا و نوشیدنی محلی در آن شرکت می‌کنند. برای این برنامه رستوران‌ها در کنار یکدیگر فعالیت کرده و آشپزهای شهر در تهیه سه نوع خوراک محلی و نوشیدنی مخصوص در شب جشن همکاری می‌کنند. در این برنامه، یک آشپز برجسته و مشهور مسوولیت تعیین خط مشی صنعت و مباحث پیرامون ایده‌ها برای مفاهیم جدید آن را برعهده می‌گیرد.

جایزه‌ای تحت‌عنوان «زندگی دلچسب است» هر ساله در ملبورن به بهترین غذا و نوشیدنی اعطا می‌شود. در این رویداد چهار روزه شبکه‌ای از فعالان بخش رستوران با یکدیگر برای تهیه بهترین نمونه‌های غذا و پیشبرد برنامه همکاری می‌کنند.

گلن می‌گوید: جایزه «زندگی دلچسب» است نتایج مثبت بی‌شماری برای منطقه داشته است که از جمله آنها می‌توان به پوشش رسانه‌ای و حتی پخش زنده رقابت‌ها اشاره کرد که خود موجب شناخت بیشتر ناحیه و جذب گردشگران بیشتر می‌شود. ما مجبور هستیم با چالش‌های این صنعت مانند تغییر آشپزها، بسته شدن برخی از رستوران‌ها و حفظ کیفیت بالای غذا روبه‌رو شویم؛ اما رستوران‌هایی را که می‌توانند پیشگام صنعت خوراک محلی باشند، شناسایی کرده و وادار شده‌اند که نه تنها برای آینده خود سرمایه‌گذاری کنند، بلکه برای رشد نام تجاری ناحیه نیز تلاش کنند. ما دقت کردیم که ۱۲ رستوران با کیفیت مشابه را انتخاب کنیم؛ اما این به آن معنا نیست که یکی از بقیه بهتر است. همچنین مکانیسمی برای افزایش مهارت‌های خدماتی و تمایل به آزمایش کردن ایده‌های جدید نیز ایجاد شده است.

در مجموع، ما تلاش کردیم این درک را ایجاد کنیم که با همکاری و کار کردن با یکدیگر و سایر بخش‌های صنعت و به اشتراک گذاشتن تصویری بزرگ‌تر می‌توان به موفقیت‌های بیشتری دست یافت. این برنامه به آنها کمک کرد تا دایره تمرکز خود را گسترش دهند. واقعا محرک خوبی ایجاد شد.

* این حاوی واژه Dish است. این واژه در زبان انگلیسی هم به معنای بشقاب و هم به معنای دلچسب و زیبا است. در این شعار نیز از این ایهام به زیبایی بهره گرفته شده است.