گروه گردشگری: معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی از تعهد رئیس اتحادیه آژانس‌های گردشگری ترکیه برای فرستادن گردشگر به ایران خبرداد. مرتضی رحمانی موحد در این رابطه به «ایسنا» گفت: رئیس اتحادیه‌ آژانس‌های گردشگری ترکیه (تورساپ) متعهد شد از ۱۶میلیون نفر گردشگر ترک، سهم ویژه‌ای را به ایران اختصاص دهد. به گفته وی این انجمن مهم‌ترین و موثرترین تشکل بخش خصوصی ترکیه است که برای تعامل با ایران، بسیار جدی بود. معاون گردشگری کشور در ادامه گفت: براساس مذاکره با تورساپ نیز قرار شد تعدادی از مدیران دفاتر خدمات مسافرتی ایران به دعوت این تشکل به ترکیه سفر و بسته‌های گردشگری و سفر خود را معرفی کنند. هیات رسانه‌ای ترکیه نیز برای انعکاس ظرفیت‌ها و جذابیت‌ها به ایران سفر خواهد کرد.

معاون گردشگری اظهار کرد: تورساپ در پیشنهادی مطرح کرد برنامه تبلیغات محیطی در شهرهای استانبول و آنکارا را اجرا کند، همچنین کارگاه مشترکی بین این تشکل‌های خصوصی برگزار خواهد شد که در نشست بعدی، شاکله‌ همکاری‌های آنها مشخص می‌شود. اگر این اتفاق‌ها و همکاری‌ها رخ دهد‌، تحولی در آمارهای کمی و تبادلات گردشگری دو کشور ایجاد می‌شود.

رحمانی‌موحد در پاسخ به این پرسش که ایران و ترکیه‌ تفاهم‌های همکاری زیادی تاکنون داشته‌اند، اما توازن گردشگری که سال‌ها است درباره‌ آن صحبت می‌شود اتفاق نیفتاده، این تفاهم‌نامه چه تمایزی از سایر تفاهم‌نامه‌های قبلی دارد که این هدف را عملی و محقق کند؟ گفت: مقام دولتی گردشگری و رئیس تورساپ در ترکیه خیلی جدی اعلام کردند، در پی ایجاد توازن در ورود و خروج گردشگر به ایران هستند. این موضوع کاملا دوطرفه است؛ اما در شرایط کنونی، تراز گردشگری ایران یا ترکیه منفی است و ما دنبال تعادل هستیم. وقتی زمینه‌ این همکاری‌ها فراهم شود و ترک‌ها بسته‌های سفر ایران را بفروشند و جذابیت‌های گردشگری ما را معرفی کنند و ابزارهای تشویق سفر ارائه شود، اسباب رشد سفر گردشگران ترک به ایران نیز فراهم می‌شود. او تاکید کرد: یکی از نقاط قوت در سند همکاری و برنامه اجرایی جدیدی که تنظیم شده، تعریف مکانیزم چهارجانبه‌ دو دولت و دو بخش خصوصی ایران و ترکیه است که روند تبادلات گردشگری را مانیتور می‌کنند و مانند گذشته، این تعاملات فقط به دولت‌ها محدود نشده است.