طرح ایده‎های متفاوت و خلاقانه درکنار پاسداری از ارزش‎های فرهنگی
گروه گردشگری- همیشه برای آنکه بدانیم چه اقداماتی می‌تواند گردشگری کشور را رونق بخشد، به سراغ کارشناسان و فعالان داخلی رفته‌ایم، اما این‌بار خبرگزاری میراث فرهنگی در گفت‌وگویی با یک فعال گردشگری و هتلدار در ترکیه و لندن، پیشنهادهای او را برای توسعه گردشگری در ایران منتشر کرده است. مصطفی لونت اکسوی، یک هتلدار ترکیه‌ای است که یک هتل در ترکیه و یک هتل سنتی ترکی در لندن را اداره می‌کند.
پیش‌نیازهای موثر در هتلداری
مصطفی لونت اکسوی فاکتورها و پیش‌نیازهای موثر در تداوم کار یک هتل را این‌گونه ارزیابی می‌کند: «مهم‎ترین اصل در کار ما تامین نیاز مشتریان عادی و معمولی از طریق همان فعالیت‎های عادی و متداول درجهت تداوم خدمات ارائه شده و مورد نیاز مسافران عادی است. ما معتقدیم که باید کاراکتر و ویژگی‎های یک هتل را در تامین نیازهای جاری مشتریان خود حفظ کنیم. برای من شخصا رقابت کردن براساس مفهوم هتلداری با کاراکترهای منحصربه‌فرد بسیار دشوار است. با این حال اولویت اصلی ما همکاری و فعالیت با یک تیم قوی و پویا و ادامه سرویس‌دهی گرم و دلپذیر به مشتریان است.»
این هتلدار در پاسخ به این سوال که «در میدان رقابت در این حوزه، آیا می‎توان استانداردهای مشخصی برای هتل‎ها ارائه کرد؟»، می‌گوید: «درحال حاضر معیارهای بنیادین و مشخصی هست که همه هتل‎ها ملزم به رعایت آنها هستند. تامین و ارائه خدمات اولیه به مهمانان هتل، همانند تامین آب گرم، کافی شاپ و تسهیلات مرتبط با آن، دسترسی به تلویزیون و اینترنت و مانند آن درکنار خدمات افزوده‎ای که در سرویس‌دهی هتل‎ها سهم و نقش مهمی دارند، همه از این موارد به شمار می‌روند، اما در هتل سعی ما بر تامین اتاق‎های کافی با تسهیلات و خدمات کامل (مانند لوازم بهداشت شخصی در حمام‎ها، وسایل یک بار مصرف بهداشتی در وسایل خواب رختخواب‎ها و تامین و تعویض روزانه حوله‎ها و...) ارائه بروشورهای مناسب در قسمت پذیرش هتل، برای معرفی هتل‌ها، جاذبه‎های دیدنی و تسهیلات مسافرتی درکشور برای مسافران خارجی است.»
هتل‌ها چگونه تبلیغات کنند؟
لونت اکسوی، نقش هتل‌ها در تجربه سفر و گردشگری را مهم ارزیابی می‌کند و می‌افزاید: «ما مشتریان خود را مهمان تلقی نمی‎کنیم و هتل نیز از نظر ما صرفا یک کار یا مکان تجاری نیست. ما خود را مدیر یک فعالیت تجاری نمی‎دانیم، بلکه میزبانی تلقی می‎کنیم که در خانه‌مان به روی مهمانان همیشه باز است. موثرترین و دلپذیرترین بخش از فعالیت هتلداری و فعالیت دراین نوع تجارت، همان خوشامدگویی و مهمان‌نوازی آن است.» او درباره روش‌های تبلیغات در صنعت هتلداری می‌گوید: «مسلم است که تمامی روش‎های تبلیغاتی سهمی درخور در کار و صنعت هتلداری دارند. به هرحال تبلیغ با کلام یک مهمان یکی از موثرترین تبلیغات است. دراینجا باید بازهم بر اهمیت کارتیمی مداوم و دوستانه تاکید کنم. ۲۵ درصد از کار تبلیغاتی ما توسط آژانس‎های وابسته به خودمان انجام می‎شود. ۲۵ درصد دیگر توسط وب‌سایت هتل که مرتبا به روز می‎شود و بقیه فعالیت‎های تبلیغاتی ما همان تبلیغ کلامی است که توسط میهمانان ما صورت می‎گیرد. ما به تاثیر نحوه نگرش‌مان به میهمانانمان آگاهیم و این نگرش ثمره خود را در هتل ما، بار داده است.»
این هتلدار اضافه می‌کند: «تحول در صنعت هتلداری به شدت به نیازهای جاری وابسته است و ما معتقدیم که هر هتل که بتواند نیازهای دوران کنونی را تامین کند می‌تواند درحال و آینده دوام بیاورد. ما ناگزیریم که درعین حال که به صنعت هتلداری و روش‎ها و رویکردهای روز احترام می‎گذاریم، به همان اندازه نیازهای روز را نیز برآورده کنیم. ما ناگزیریم که سرویس‌دهی گرم و دوستانه را با تامین شرایط درحد نزدیک به اقامت در خانه را به‌طور مساوی، برای میهمانان خود
فراهم کنیم.»
او راجع به جذب مردم ومسافران به هتل‌های فرهنگی و تاریخی اظهار می‌کند: «بهترین راه استفاده از طرح‌های شخصی با مفاهیمی منحصربه‌فرد و متفاوت از دنیای مدرن روزمره و زندگی تکراری ما می‎تواند فضایی راحت و دلپذیر برای میهمانان فراهم کند. به عنوان نمونه ما در رستوران هتل، با طراحی میزها و صندلی‎های چوبی و دیوان‎هایی به سبک قدیمی درکنار میز و صندلی‎هایی به سبک مدرن، برای صرف قهوه و دیگر نوشیدنی‎ها، به میهمانان خود، درباره نشستن میهمانان روی زمین کمی احتیاط کرده‌ایم. با این کار همه چیز بسته به نیاز و انتخاب میهمان است که کدام را ترجیح دهد. هدف ما معرفی سنت‎ها و روش‎های زندگی و آشپزی سنتی کشورمان به میهمانان خارجی است و می‎کوشیم این هدف را با جلب توجه میهمانان مان به ویژگی‎های فرهنگی که در هیچ جای دیگر از این کشور، قابل دسترسی و تجربه نیست، محقق کنیم.»
توصیه‌هایی برای ایران
او در پایان برای گردشگری ایران این توصیه‌ها را دارد: «ایران به قدر کافی در معرفی و شناسایی صنعت هتلداری خود کارنمی‌کند. بنابراین من فکر می‌کنم تنها زمانی که دراین بخش تلاش کنید، موفق خواهید بود. اگر کشوری بخواهد که در صنعت گردشگری جایگاه درخوری داشته باشد، مراعات و تمرکز بر برخی ارزش‌ها و تصمیمات مشخص عناصر مهم آن است. برخی کشورها که بر ارزش‎های محافظه‌کارانه تمرکزدارند، ناگزیرند که درباره توسعه خدمات و سرویس‌دهی خود به مسافران، به روشنی تصمیم بگیرند. به‌طور مشخص باید بگویم برخی توقعات میهمان یا مسافر خارجی شاید با فرهنگ ما همخوانی
نداشته باشد.
اگر معتقدیم که این قبیل از خدمات در فرهنگ ما غیرقابل پذیرش است، دراین صورت باید نوع گردشگری خودمان را که قرار است توسعه یابد و قصد داریم بنیاد کار و تجارت مان را شکل دهد، به‌طور مشخص تعریف کنیم؛ به عنوان نمونه نوعی گردشگری علمی با ایجاد پارک‎ها یا تم پارک‎های فناوری و مراکز‌ آی تی (تکنوپارک) یا گردشگری همایش‎ها و برگزاری کنفرانس‎های آموزشی و پژوهشی پیرامون مسائل روز جهانی، نوع مناسبی است که می‎تواند طیف وسیع و متنوعی از متخصصان را از سراسر جهان به کشور جذب کند. همچنین گردشگری مذهبی و مانند آن که می‎تواند نقطه تمرکز فعالیت‎ها و توسعه کسب و کار ما در صنعت گردشگری‎مان باشد.
او اضافه می‌کند: «اگرمن یک ایرانی بودم، بیش از هرچیز تمرکز و همتم را بر ایجاد پارک‎های علمی و فناوری یا تکنوپارک‎ها می‌گذاشتم تا زمینه‎ای برای جذب متخصصان فراهم کند. من معتقدم که ایران کشوری است با امکانات درخور هم از نظر نیروی انسانی ماهر و هم از نظر امکانات مالی.
اما در توسعه این صنعت، قبل از هرچیز باید به‌طور دقیق، روشن شود که واقعا چه می‎خواهیم وچه هدف‎هایی داریم و نیز برایمان کاملا مشخص باشد که چگونه می‎خواهیم به آن هدف‎ها برسیم. ما می‎توانیم با طرح ایده‎های متفاوت و خلاقانه در کنار پاسداری از ارزش‎های فرهنگی خودمان، درزمینه صنعت هتلداری هم کار و فعالیت کنیم.»