خبرگزاری میراث فرهنگی ـ بین‎الملل : یک محوطه طبیعی و تاریخی در مرز ایران و عراق مبدل به یک پارک طبیعی می‎شود. این منطقه درعین حال میراث‌دار مین‎های به جامانده از جنگ ایران و عراق است.
به گزارش عرب نیوز، مقامات عراقی در شمال این کشور اعلام کرده‌اند که به زودی ذخیره گاه طبیعی موسوم به «هالگوردسکاران» در مساحتی بالغ بر 1100 کیلومتر مربع در مرز ایران و عراق و ترکیه مبدل به پارک ملی می‎شود. طبق تصمیم اعلام شده، برنامه‎های ویژه برای احیای روش‎های کهن زندگی باستان و نیز ارتقای ظرفیت‎های طبیعی برای جذب گردشگران دوستدار طبیعت درآن به اجرا در می‎آید. یکی از این طرح‎ها احیا و تشویق مردم و سکنه محلی به بازگشت به روش‎های سنتی کهن در زندگی و احیای روش‎های زندگی پیشینیان دراین منطقه است.
این منطقه که در شمالی‎ترین نقطه مرزی عراق با ایران و ترکیه قرار دارد، دره‌ای جنگلی و سرسبز با کوه‎های برف پوش دارد که برای دوستداران طبیعت سرزمینی بسیار جذاب است. بازدید کنندگان درمسیر خود به سوی این منطقه شاهد انواع آبشارها، کوه‎ها و تعدادی شهر تاریخی هستند و در ورود به منطقه نیز با دریاچه و آبشارها و مناظر سرسبز منطقه مورد استقبال قرار می‎گیرند. «عبدالوحید کوانی» مدیر شورای نظارت بر منطقه هالگورد سکران می‎گوید: «مقامات کردستان عراق که از مدت‎ها پیش این منطقه را در فهرست پارک‎های ملی قرار داده‎اند، یادآور شده‌اند که این اقدام بخشی از یک تلاش گسترده برای تقویت توریسم در منطقه است. همچنین هدف مهم دیگر، ایجاد یک ذخیره گاه زیست محیطی برای حفاظت از محیط زیست درکشور و همچنین احیا و بازگرداندن نحوه زندگی و فرهنگ مردم باستان به زندگی امروز مردم محلی است.»