بهشتی از دریافت جایزه معماری  بازار تبریز می‌گوید
ایسنا- بازار جهانی تبریز هفته‌ پیش یک جایزه‌ معماری معتبر در سطح جهانی را به خود اختصاص داد، جایزه‌ای که هر سه سال یک‌بار به آثار معماری با شاخصه‌های خاص تعلق می‌گیرد. درباره‌ این جایزه و همچنین نحوه‌ هزینه‌کرد 200هزار دلاری که به بازار تبریز تعلق گرفت، پرسش‌هایی مطرح بود و سیدمحمد بهشتی که برای دریافت این جایزه به پرتغال رفته بود، پس از بازگشت به ایران، به آنها پاسخ داد.
به گزارش «ایسنا»، بازار تاریخی تبریز با مساحتی حدود یک کیلومترمربع، بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده در جهان است. این بازار که در مردادماه ۱۳۸۹ به‌عنوان نخستین بازار در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید، از بازارچه‌ها، تیمچه‌ها و کاروانسراهای متعددی تشکیل شده و حالا به‌جز داشتن عنوان جهانی، یکی از جایزه‌های معماری را نیز از آن خود کرده است.
سیدمحمد بهشتی - معمار و مشاور ارشد رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری - که هفته‌ پیش برای گرفتن جایزه‌ ۲۰۰هزار دلاری بازار تبریز به لیسبون - پایتخت پرتغال - رفت، درباره‌ این جایزه و شرایط خاص گرفتن آن، به خبرنگار «ایسنا» گفت: بازار جهانی تبریز به‌دلیل موقعیت کاملا ممتازی که داشت، جایزه‌ «آقاخان» را در کنار چهار اثر تاریخی دیگر از آن خود کرد. این معمار درباره‌ روند برگزیده شدن این اثر، توضیح داد: معمولا آثار قابل ارائه در همه‌ جوامع اسلامی که به بهره‌برداری رسیده‌اند و می‌توانند در جایزه‌ «آقاخان» بررسی شوند، توسط معمارانی که از قبل در کشورهای مختلف شناسایی شده‌اند، به داوران جایزه معرفی می‌شوند که برای بازار جهانی تبریز، رییس همین جایزه‌ (فرخ درخشانی) این اثر را معرفی کرد. مشاور ارشد رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در امور میراث فرهنگی با اشاره به اینکه تمرکز این جایزه‌ معماری بیشتر روی کشورهای اسلامی یا بناهایی مرتبط با مسلمانان است، گفت: امسال حدود ۵۰۰ پروژه به دفتر جایزه معرفی شدند که بیش از ۴۵۰ پروژه در این میان، مدارک کافی برای ارزیابی داشتند. به همین دلیل، هیات انتخاب در مراحل مختلف با درنظر گرفتن معیارهای ویژه، اقدام به تهیه‌ لیست‌هایی برای انتخاب بهترین‌ها کرد. در ادامه، برخی پروژه‌ها حذف شدند و سرانجام تعداد آنها به ۲۰ پروژه رسید که شرایط کامل‌تری داشتند. این معمار درباره‌ نحوه‌ هزینه کردن ۲۰۰هزار دلار جایزه‌ای که به بازار جهانی تبریز تعلق گرفته است، توضیح داد: نظر دبیرخانه‌ جایزه‌ معماری «آقاخان» این است که نیمی از این پول صرف کارهای علمی و پژوهشی شود. به همین دلیل، اکنون تعدادی از دوستان در حال تشکیل یک NGO در حمایت از بازار تبریز هستند و ۱۰۰هزار دلار به این گروه تعلق می‌گیرد تا بتوانند از اقداماتی که در بازار باید انجام شود، پشتیبانی و احتمالا یک نشریه درباره‌ اقدامات در دست انجام آن منتشر کنند. نیمی دیگر از این جایزه به اشخاصی که در مرمت و احیای بازار دخیل بودند مانند: استادکاران‌، کارشناسان،‌ برخی اعضای هیات امنای بازار که نقش فعال‌تری در این زمینه داشتند و برخی مدیران فعال در این حوزه تعلق می‌گیرد.