تعاطی افکار و انجام رسالت فرهنگی
حسین یاوری* آنچه واضح است در صد روز نخست دولت، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باید بیشتر به تبادل افکار و اندیشه‌ها بین مسوولان و کارشناسان بپردازد، تعاطی افکار را صورت دهد و رئوس برنامه‌های آتی را معین کند. همین‌طور کار شایسته‌ای است اگر کارگروهی از متخصصان و استادان شکل گیرد و افکار و ایده‌های این افراد را در حوزه‌های مختلف به کار بسته شود.
همچنین باید درنظر بگیریم که یک برنامه کوتاه مدت و فوری باید در این صد روز در دستور کار قرار بگیرد. بنابراین نخست، جلب اطمینان مردم در این مورد که از این پس سازمان میراث رسالت فرهنگی خود را پیگیری می‌کند، باید در اولویت قرار بگیرد.
این رسالت فرهنگی هم متوجه این دوره کوتاه‌مدت می‌شود و هم در بلند مدت باید درنظر گرفته شود. نکته بعدی این است که بتوانیم میراث فرهنگی کشور را بیشتر بشناسیم و آن را معرفی کنیم.
میراث فرهنگی و گردشگری باید جنبه‌های اقتصادی داشته باشد و بتوانیم از آن بهره اقتصادی را عاید کشور کنیم. جالب است بدانید در ایران چیزی بالغ بر ۵۰۰۰ جاذبه گردشگری داریم، اما تا به حال تنها حدود ۱۰۰۰ مورد از آن معرفی شده است. به جرات می‌توان گفت: هیچ کشوری به اندازه ما جاذبه گردشگری، ‌فرهنگی، محوطه‌های باستانی و... ندارد. ایران در زمینه هنرهای سنتی نیز در رأس دیگر کشورها قرار داد؛ چراکه طبق تحقیقات بنده، ما ۲۹۰ نوع هنر سنتی داریم. از این رو سازمان متولی گردشگری و صنایع دستی باید درنظر داشته باشد که از همین برنامه کوتاه مدت خود، بهره‌گیری از این پتانسیل عظیم را کلید بزند.
نکته بعد این است که به گردشگران خارجی این اطمینان داده شود که کشور ما امن است. این صحیح نیست که برخی براین باورند به دلیل برخی محدودیت‌های فرهنگی و مذهبی گردشگران کمتر به کشور ما سفر می‌کنند. در واقع عواملی از این دست در رده‌های ۳۰ به پایین عوامل بازدارنده ورود گردشگران هستند. در حالی که امنیت، مساله جابه‌جایی، و بهداشت و تغذیه رده‌های اول تا سوم این عوامل بازدارنده را تشکیل می‌دهند. نکته پایانی آنکه، آقای نجفی باید رابطه‌ای بین سه معاونت زیر مجموعه سازمانش برقرار کند و این رابطه سه جانبه باید به گونه‌ای در برنامه کوتاه‌مدت گنجانده شود که راه‌های به فعل درآوردن آن را در بلندمدت پیش‌روی سازمان قرار دهد. بنابراین انتظار می‌رود رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از این فرصت صدروزه به عنوان فرصتی برای شکل دادن به سازمان بهره ببرد.
* استاد دانشگاه و مدیر اسبق سازمان صنایع دستی