سرنوشت نامعلوم واگذاری «مسعودیه»

گروه گردشگری: درحالی‌که عمارت مسعودیه از دو روز پیش تعطیل شده است، حالا مجری مرمت و احیای عمارت مسعودیه از شکایت شرکت بهره‌بردار آن، از صندوق احیا، به‌دلیل استقرار نیروهایش در مسعودیه به دادگاه خبر داده است. اکبر تقی‌زاده درباره تعطیلی مسعودیه در پی فسخ قرارداد این شرکت با صندوق احیای آثار تاریخی به خبرگزاری مهر گفته است: «پیرو فسخ قراردادی که به شرکت بهره‌بردار طی دو ماه پیش اعلام و در نامه‌ای نوشته شده بود که این عمارت باید تخلیه شود، روز نوزدهم تیر ماه برخی افراد از صندوق احیا آمده و خواهان مستقر شدن در بنا بودند. ما به آنها اعلام کردیم صندوق نمی‌تواند این قرارداد را فسخ کند و باید قاضی دادگاه رای بدهد و ما از آن رای به‌طور حتم تمکین می‌کنیم. بنابراین هر رایی که قاضی بدهد، آن را می‌پذیریم.» با این‌همه به گفته وی، نگهبانان شرکت بهره‌بردار هم شب نوزدهم و هم روز بیستم تیر ماه در عمارت مسعودیه حضور داشتند، اما از صندوق احیا تعداد زیادی نگهبان دیگر هم آمده بودند. تقی‌زاده خاطرنشان کرده است: «به این ترتیب امکان وقوع درگیری وجود داشت. بنابراین از این اتفاق در عمارت تاریخی و فرهنگی مسعودیه جلوگیری کردیم و به دادگستری رفته و به قاضی شکایت کردیم. ما منتظر رأی دادگاه هستیم تا ببینیم حضور نیروهای صندوق احیا در عمارت به چه صورت است.»

در همین حال، در قرارداد بین شرکت و صندوق احیا آمده است اگر شرایط برای فسخ قرارداد به وجود آید، صندوق احیا می‌تواند عمارت مسعودیه را در اختیار بگیرد. مجری مرمت و احیای عمارت مسعودیه در این باره نیز یادآور شده: «همه مواد قرارداد، ارزش یکسان دارد و یک ماده به ماده دیگر ارجح نیست. در ماده‌ای از این قرارداد آمده که اگر اختلافی بین دو طرف قرارداد پیش آید، باید آن را در کمیسیون مشترکی حل کرد. حتی در ماده دیگری نوشته شده اگر به مواد یا ماده‌ای از قرارداد شبهه‌ای وارد شود و از نظر قانونی مورد ایراد قرار گیرد، کلیت این قرارداد باید اجرا شود و نسبت به تغییرات آن مواد، اقدامات لازم صورت گیرد.» وی تاکید کرده است که شرکت بهره‌بردار منتظر تشکیل کمیسیون مشترک است تا اگر نسبت به موادی از قرارداد اختلافی وجود دارد، در این کمیسیون اصلاح شود که البته در این مورد، اختلاف بر سر کاربری عمارت مسعودیه است؛ چون برای عمارت، کاربری هتل تعریف شده بود ولی طبق مطالعات این نتیجه به دست آمد که نمی‌توان این بنا را به هتل تبدیل کرد. به اعتقاد تقی‌زاده در این زمینه نه تنها باید کمیسیون تشکیل شود، بلکه دادگاه باید رای نهایی را صادر کند. وی آمادگی شرکت بهره‌بردار را برای تشکیل این کمیسیون نیز اعلام کرده است.

صندوق چه می‌گوید؟

در همین حال به گزارش «میراث آریا»، مدیرعامل و رئیس هیات‌مدیره صندوق احیا نیز در توضیح روند تعطیلی مسعودیه گفته است: «قرارداد واگذاری عمارت مسعودیه که در سال ۸۹ و در زمان دولت دهم انجام شده، از ابتدا مخدوش بود. بر این اساس، در قراردادی به مدت ۵۹ سال (از جمله ۳ سال زمان مرمت و ۷ سال تنفس پس از مرمت)، با حضور تنها یک شرکت و در یک فرآیند واگذاری پرابهام به شرکت عظام واگذار شد. » به گفته محمدرضا پوینده، این قرارداد به شدت از سوی نهادهای نظارتی از جمله سازمان بازرسی کل کشور مورد اشکال بوده و این مراجع نظارتی طی مکاتبات مکرر درخواست لغو و فسخ قرارداد را داشته‌‌اند. وی تصریح کرده است: «عمارت مسعودیه طبق قرارداد در مدت سه سال باید کاملا مرمت می‌شد و در سال ۹۲ مراحل مرمت باید به اتمام می‌رسید.» این مقام مسوول ادامه داده است: «طی دو سال گذشته طی مکاتبات مکرر، تذکرات حقوقی و فنی را به شرکت مذکور اعلام و درخواست کردیم نسبت به مرمت بنا بر اساس قرارداد اقدام کنند و هرگونه بهره‌برداری صنفی از جمله کافی‌شاپ، برگزاری کنسرت‌های موسیقی، تئاتر، عکاسخانه و فروش زیورآلات را متوقف کنند اما متاسفانه کمترین توجهی به این تذکرات و درخواست‌ها از سوی شرکت بهره‌بردار نشد.» پوینده ضمن بیان این مطلب تصریح کرده است: «بنابراین از آنجا که کارشناسان فنی صندوق احیا وضعیت عمارت مسعودیه را به لحاظ فنی بسیار نامناسب تشخیص دادند، پس از تامین دلیل از سوی کارشناسان رسمی دادگستری در خصوص میزان مرمت و بهره‌برداری، به‌رغم میل باطنی نسبت به فسخ قرارداد و بازپس‌گیری عمارت مسعودیه اقدام شد.»به گفته پوینده، شرکت بهره‌بردار بر اساس ماده ۲ قرارداد مبنی بر مدت زمان مرمت و بند ۶ ذیل ماده ۴ مبنی بر عدم رعایت اصول و قواعد حرفه‌ای و ابلاغیه‌های صندوق و همچنین بند ۱۱ ذیل ماده ۴ مبنی بر عدم رعایت اصول و ضوابط فنی در زمان بهره‌برداری غیرمجاز، تخلفات گسترده‌ای در بهره‌برداری از این بنا انجام داده است. مدیرعامل صندوق احیا با این‌همه، یکی از سیاست‌های این صندوق را در واگذاری بناهای تاریخی حمایت و دفاع از حقوق سرمایه‌گذاران دانسته است.