مدیرکل میراث فرهنگی گلستان از شکل‌گیری پروژه‌هایی با حضور سرمایه‌گذاران کشورهای ترکیه، چین و عمان در ساحل دریای خزر در استان گلستان خبر داد. به گزارش «ایسنا» ابراهیم کریمی با بیان این مطلب گفت: «در سال گذشته ۳۰۴هزار نفر در گلستان اقامت کردند. همچنین با اقداماتی که در نوروز ۹۵ با وجود شرایط نامساعد جوی انجام شد، ۵۲۴ هزار نفر در استان اقامت داشتند که رشد ۷۰ درصدی را نشان می‌دهد.»

به گفته وی، برای تامین زیرساخت‌های گردشگری در استان، برنامه‌هایی در دست تهیه است تا گلستان به مقصد گردشگری تبدیل شود. این مقام مسوول افزود: «یکی از راه‌های توسعه این است که گردشگر و مسافر را در استان ماندگار کنیم و گلستان را از معبر به مقصد گردشگری تبدیل کنیم.»

مدیر کل میراث فرهنگی گلستان با اشاره به اهمیت گردشگری روستاها، خاطرنشان کرد: «دهیاران توجه داشته باشند که بسیاری از گردشگران خارجی به ماندن در هتل علاقه ندارند و هتل‌ها بیشتر برای ماموریت‌های اداری استفاده می‌شود. امروزه در دنیا و کشور ایران، افرادی که قصد گردشگری دارند، به طبیعت و روستاهای زیبا با بافت تاریخی و صنایع دستی آن علاقه نشان می‌د‌هند.» کریمی یادآور شد: «بومگردی در روستاها یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که در حال عملیاتی شدن است.

در روستاهایی که ظرفیت گردشگری دارند، افراد می‌توانند از ساختمان‌های موجود در روستاها استفاده کنند و فضایی ایجاد کنند که گردشگران را به روستاهای هدف گردشگری بکشانند. ۱۰۰میلیون تومان نیز برای تعمیر و تجهیز و راه‌اندازی یک بوم کلبه پرداخت می‌شود.» وی با بیان یک مثال از توفیق‌های اقامتگاه‌های بومگردی، گفت: «در تنگراه، بوم‌کلبه‌ای با یک خط اینترنت و کامپیوتر در فضای طبیعت، گردشگران خارجی و داخلی را جذب کرده و رزرو این مکان ۶ ماه به ۶ ماه انجام می‌شود.» این مقام مسوول بومگردی را یکی از بهترین فرصت‌ها برای ایجاد اشتغال در روستاها عنوان و خاطرنشان کرد: «توجه به روستاهای دارای بافت تاریخی در کنار روستاهای دارای ظرفیت‌های گردشگری نیز مورد توجه است.» به باور کریمی، گردشگری بدون توجه به ظرفیت‌های صنایع دستی و غذاهای بومی و سوغات محلی جالب نیست و باید همه موارد در کنار هم باشند. مدیر کل اداره میراث فرهنگی گلستان همچنین آمادگی اداره متبوع خو را اعلام کرد تا فضاهایی که روستاها در اختیار قرار می‌دهند را تبدیل به خانه صنایع دستی روستایی کرده و آنها را تجهیز و راه‌اندازی کند و تحویل هنرمندان روستا دهد.