منابع ارزی صادرات سرامیک

در این جلسه رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی یزد با بیان اینکه پیگیری‌‌‌هایی برای تعدیل این نرخ‌گذاری انجام شده است، اظهار کرد: امیدواریم دولتمردان به موضوع رقابت در صادرات و شرایط کشور توجه داشته باشند. علی‌اصغر بیگی با بیان اینکه سال‌های زیادی است که در حوزه صادرات فعال هستم اما نخستین بار است که می‌بینم دفتر ارزش‌گذاری گمرک با نرخ ریال یک کالا نسبت به محاسبه پایه صادراتی اقدام می‌کند، افزود: قطعا این نوع قیمت‌گذاری فرصت رقابت را از تولیدکننده داخلی در بازارهای بین‌المللی می‌گیرد. وی ادامه داد: با چنین تصمیمی تعهدات صادراتی صادرکنندگان هم تحقق نمی‌‌‌یابد و قطعا بازارهای خود را از دست می‌دهند.

نایب‌رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق یزد هم در این نشست با بیان اینکه فعلا این نرخ‌‌‌گذاری‌‌‌ها در حال اجراست، اظهار کرد: طبق استاندارد اجباری تمامی گریدهای کاشی در کلاس تولیدی با اطلاعات کامل بسته‌بندی می‌شود که این اطلاعات روی بسته‌‌‌بندی‌‌‌ها درج می‌شود. علی فرشادپور با بیان اینکه بسیاری از کارخانه‌های تولیدی در رفع تعهدات ارزی خود با نرخ ۲/ ۱ دلار که تا هفته پیش محاسبه می‌‌‌شد دچار مشکل هستند، تصریح کرد: انتظار ما از دولت این بود که رفع چالش کند نه اینکه با نرخ‌‌‌گذاری جدید شوک بدتری به تولیدکننده وارد کند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی یزد با اشاره به اینکه کاشی صادراتی قیمت جهانی دارد و در شرایط فعلی کشور نمی‌توانیم با رقبای خارجی رقابت کنیم، افزود: هند رقیب جدی در عرصه کاشی و سرامیک است و دولت باید در نرخ‌‌‌گذاری‌‌‌ها به این موضوع توجه جدی داشته باشد و مانع برای صادرات ایجاد نکند. وی با بیان اینکه صادرکننده محصولات تولیدی خود را پیش‌فروش کرده و بر اساس سفارش مشتری تولید می‌کند اظهار کرد: این رویه تبعاتی دارد از جمله اینکه بازار فعلی صادراتی را که عراق و تقریبا پاکستان است باید به رقبا واگذار کنیم.

فرشادپور با بیان اینکه رقابت ایران و هند در بازار کاشی و سرامیک عراق را نباید دست‌کم بگیریم، گفت: نگرانی‌هایی که از سوی تولیدکنندگان و صادرکنندگان در حوزه کاشی و سرامیک وجود دارد این است که هندی‌‌‌ها در حوزه صنعت کاشی و سرامیک ورود کرده‌اند. نایب‌رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق یزد با تاکید بر لزوم بررسی کارشناسی این قیمت‌گذاری‌‌‌ها اظهار کرد: رویکرد صادرات سخت‌‌‌گیرانه است از این رو انتظار داریم نرخ‌گذاری به روال قبل برگردد و با لحاظ کردن شرایط بازار رقابت و خرد جمعی صادرکنندگان در این خصوص اقدام شود.

نایب‌رئیس انجمن کاشی و سرامیک کشور هم به عنوان مدعو در این نشست با طرح این پرسش که ۱۷۱‌درصد افزایش حقوق گمرکی بر چه اساسی است، گفت: اگر دولت می‌خواهد صنعت کاشی را تعطیل کند با همین فرمان جلو برود قطعا در کمتر از سه ماه موفق می‌شود. نصرالله شریف‌فرد با بیان اینکه این صادرات را از روی اجبار انجام می‌دهیم، افزود: اگر گرفتار رکود بازار داخل نبودیم به هیچ عنوان صادرات را با چنین قیمت‌هایی انجام نمی‌‌‌دادیم و چون مازاد تولید صادر می‌شود کارخانه‌‌‌ها فعال مانده‌‌‌اند اما این رویه قطعا تعطیلی کارخانه و بیکاری کارگران را به دنبال خواهد داشت.

عضو انجمن کاشی و سرامیک کشور با بیان اینکه دولت از صادرات کاشی و سرامیک پشتیبانی و حمایت قابل قبولی نمی‌‌‌کند، با اشاره به مشکلات متعدد پیش روی تولید در قطعی برق و تعطیلی دو ماهه کارخانه‌‌‌ها به واسطه این اقدامات دولت تصریح کرد: توان رقابت نداریم و نمی‌توانیم با کشورهایی نظیر چین و هند رقابت کنیم و در شرایط تحریم، این تصمیم مانع بزرگ پیش روی صادرات است و اگر رفع نشود به‌زودی چالش تعطیلی و نابودی تعدادی از واحدها را خواهیم داشت.