p18 copy

بر اساس داده‌‌‌های جست‌وجوی پرواز فورواردکیز (Forwardkeys)، شرکت پیشرو در تحلیل سفر، محبوب‌‌‌ترین مقاصد شهری در تابستان امسال بین بازه زمانی اول ژوئیه تا 31 اوت (اوایل تیر تا اواسط شهریور) معرفی شده است. داده‌‌‌های جست‌وجوی پرواز ForwardKeys که جامع‌‌‌ترین منبع موجود است، میلیاردها جست‌وجو در سال را از طریق مجموعه گسترده‌‌‌ای از آژانس‌‌‌های مسافرتی آنلاین، خطوط هوایی و شرکت‌های متا جست‌وجو از جمله پروازهای گوگل، کایاک، کیوی دات کام، اسکای اسکنر و وگو پوشش می‌دهد. سازمان‌های گردشگری و الگوهای عملکرد روزانه (DMOs) در حال حاضر به‌‌‌دنبال تعیین کمیت در هدف سفر هستند تا بر اساس آن معیارهای انتخاب مقصد را مشخص کنند.

آمارهای ارائه شده در این گزارش نشان می‌دهد، کشورهای آسیای شرقی توانستند بیشترین میزان رشد در جست‌وجوها را به خود اختصاص دهند و پاریس که تا سال گذشته عمدتا در صدر جست‌وجوها قرار داشت به رتبه دوم نزول کرد و بانکوک رتبه اول بیشترین میزان جست‌وجو را به خود اختصاص داده است. در این گزارش بیش از یک میلیارد جست‌وجو برای سفرهای تابستانی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و جهت درک هرچه بیشتر این فهرست، فورواردکیز امتیاز بانکوک را 100 در نظر گرفته است. پاریس که در رتبه دوم این لیست قرار دارد نمره جست‌وجو در آن 73 است که این حاکی از تعداد بسیار بالای جست‌وجوها برای شهر بانکوک بوده که در مقایسه با پاریس چشمگیر بوده است.

بانکوک، در جست‌وجوهای مقصد مخاطبان در سال گذشته، رتبه چهارم را به دست آورده بود و توانست یک سال بعد جهش سه‌پله‌‌‌ای داشته باشد و در رتبه اول محبوب‌‌‌ترین شهر جهان قرار گیرد. پس از این دو شهر محبوب، شهرهای لندن، دنپاسار بالی، بارسلونا، نیویورک، لیسبون، استانبول، مادرید، آتن، پالما مایورکا، سنگاپور، توکیو، کوالالامپور، آمستردام، کپنهاگ، لس‌‌‌آنجلس، رم، مالینا و فرانکفورت به ترتیب تا رتبه بیست شهر محبوب را به خود اختصاص دادند.

در این لیست 100 شهر محبوب، بین رتبه‌‌‌های 21 تا 100 شهرهایی همچون آنتالیا، برلین، کانکون، قاهره، دهلی، دبی، دوبلین، هوشی مین، مالاگا، مراکش، میامی، میلان، پونتاکانا، سان‌فرانسیسکو، سئول، تل‌‌‌آویو، یافو، ورشو، والتا و وین نیز به چشم می‌‌‌خورند. رتبه‌‌‌بندی‌‌‌های جست‌وجو در مقایسه با سال گذشته با افزایش برخی مقاصد و کاهش برخی دیگر همراه بوده است. شهرهای آسیایی در 20 رتبه اول این لیست، افزایش چشمگیری را نشان می‌دهند. بانکوک سه پله صعود کرده و پاریس را از صدر جدول دور کرده است و لندن را در جایگاه سوم قرار داد. دنپاسار، پایتخت بالی، با کسب رتبه چهارم، شش پله صعود کرد و بارسلونا به رتبه پنجم، لیسبون  به رتبه هفتم، استانبول به رتبه هشتم، مادرید به رتبه نهم و پالما مایورکا را به رده یازدهم رساند.

یکی از شرکت‌کنندگان جدید در میان ده شهر جست‌وجو شده برتر، «آتن» بود که از رتبه یازدهم یک پله صعود کرد، در حالی که نیویورک از رتبه هشتم در سال 2022 به رتبه ششم امسال رسید. توکیو با 53 پله صعود به رتبه سیزدهم، کوالالامپور با 24 پله صعود به رتبه چهاردهم، سنگاپور با 14 پله صعود به رده دوازدهم و مانیل با 8 پله صعود به نوزدهم صعود کردند. افزایش محبوبیت شهرهای شرق آسیا در بین مقاصد مورد جست‌وجو را می‌توان عمدتا به‌‌‌دلیل کاهش دیرهنگام محدودیت‌های سفر ناشی از کووید-19 دانست که توجه گردشگران را جلب کرده و باعث افزایش علاقه به این مناطق شده است.

فورواردکیز همچنین در تحقیقات خود لیست 10 شهری که بیشترین میزان صعود را تجربه کرده‌‌‌اند در گزارش خود آورده که 10 شهر برتر در اختیار شهرهای «آسیا و استرالیا» قرار گرفت که در تابستان گذشته همچنان مشمول برخی از سخت‌‌‌ترین مقررات سفر ناشی از همه‌گیری بودند. بالاترین میزان رشد به شهر «تایپه» تعلق گرفت که با 161 پله صعود در رتبه 56 قرار گرفت. پس از آن «هنگ‌‌‌کنگ»، با 129 پله صعود به رده 39، «سئول» با 56 پله صعود به رتبه 36، «توکیو» با 53 پله صعود به رتبه سیزدهم، «هانوی» با 41 پله صعود به رتبه 76، «اوکلند» با 41 پله صعود به رتبه 103، «ملبورن» با 31 پله صعود به رتبه 75، «هوشی مین» با 30 پله صعود به رتبه 52، «کوالالامپور» با 24 پله صعود به رتبه 14 و «پوکت» با 24 پله صعود به رتبه 57 رسیدند.

این لیست 100 شهر برتر نشان می‌دهد که 19 «بازار آسیایی» به عرصه رقابت با دیگر مقاصد بازگشتند و منطقه «کارائیب» محبوبیت چشمگیری را به‌‌‌دست آورده است. به‌‌‌طوری که اولیویه پوتنی، معاون شرکت فورواردکیز، در این‌باره گفت: «به بانکوک تبریک می‌‌‌گویم که در تابستان امسال توانست برترین‌‌‌های سفرهای تابستانی شود. محبوبیت آن نشانه روشنی است که با بازگشایی بازارهای آسیایی، ما در آستانه اولین تابستان «عادی» از زمان همه‌گیری هستیم که 19 شهر اصلی آسیایی توانستند در لیست 100 شهر برتر قرار گیرند. کارائیب نیز شایسته تبریک است، زیرا موفق شده برای حفظ محبوبیت خود به رقابت هرچه بیشتر با مقاصد متعدد دیگر برآید که اکنون دوباره باز هستند.»

علاوه بر جست‌وجوی شهرهای محبوب، تجزیه و تحلیل پایگاه داده بلیت هواپیما ForwardKeys تغییرات جالبی را در برخی از روندهای فعلی نشان می‌دهد. در طول همه‌گیری و در آغاز بهبودی، سفرهای تفریحی به مقصدهای ساحلی پیشرو بودند و در مقابل مقاصد شهری با کاهش چشمگیری همراه بودند و میل به سفرهای برون شهری جدا از مناطق شلوغ افزایش یافته بود. اما جست‌وجوها برای مقاصد تابستانی امسال شروع به تغییر کرده است. رزرو پروازهای تابستانی در مقایسه با سال گذشته (2022) نشان می‌دهد که مقاصد ساحلی 22درصد رشد داشته است. این در حالی است که رزرو مقاصد شهری با افزایش 42درصدی همراه بوده است و مقاصد طبیعت‌گردی رشد 45درصدی را تجربه کرده‌‌‌اند. همچنین مقاصد تجاری و مربوط به خرید با 53‌درصد افزایش، بیشترین پیشروی را دارند.