ایران پاتوق توریست‌های چینی شد؟

رزرو هتل‌‌های شیراز تا پایان اردیبهشت

حسن سیادتان رئیس جامعه هتلداران استان فارس به عنوان یکی از استان‌‌های اصلی گردشگران خارجی در این باره به «دنیای‌اقتصاد» می‌‌گوید: در حال حاضر ورود گروه‌‌های چینی به مقصد ایران نسبت به سال‌های گذشته افزایش داشته است. با این حال ما به تازگی شاهد این افزایش هستیم و نمی‌توان در این زمینه به قطعیت سخن گفت و آمار دقیقی ارائه کرد. او با اشاره به اینکه تا پایان اردیبهشت ماه اغلب هتل‌‌های شیراز رزرو شده‌‌اند و در این زمینه اوضاع صنعت هتلداری مناسب به نظر می‌‌رسد، اضافه می‌کند: با پایان فصل و مشخص شدن ضریب اشغال هتل‌‌ها به واسطه گردشگران چینی می‌توان ‌درصد ارائه کرد و در این زمینه قیاس درستی انجام داد.

به گفته رئیس جامعه هتلداران استان فارس گردشگران ورودی از چین معمولا در گروه‌‌های ۱۰ تا ۲۵ نفره به ایران سفر می‌کنند. او درباره سلیقه انتخاب هتل‌‌های آنها می‌‌گوید: توریست‌‌های چینی مشابه گردشگران غربی و اروپایی، ‌‌ هتل‌‌های سه تا پنج ستاره را با توجه به هزینه تورشان انتخاب می‌کنند. با توجه به اینکه ما با یک بازار جدید مواجه هستیم باید سرویس‌‌دهی خوبی داشته باشیم تا شاهد ورود توریست‌‌های ورودی بیشتر با رضایت گردشگران کنونی باشیم. او در این باره که آیا گردشگران روس به اندازه توریست‌‌های چینی حضور دارند، از آمار پایین‌‌تر آنها نام برده و اضافه می‌کند: گرچه شاهد ورود توریست‌‌های روس هستیم اما تعداد آنها نسبت به چینی‌‌ها محدودتر است.

هتل‌‌های سه ستاره یزد، ‌‌ جا مانده رونق گردشگری ورودی

سید امیر ناصر طباطبایی رئیس جامعه هتلداران یزد هم مانند سیادتان معتقد است ما در آستانه ورود گردشگران چینی به کشورمان هستیم. او به «دنیای‌اقتصاد» می‌‌گوید: چینی‌‌ها به واسطه کرونا دو سال سفر نکردند و پس از کرونا هم نتوانستند از کشور خارج شوند، ‌‌ همین موضوع میل به سفر کردن را در آنها بالا برده و باعث شده اقشاری از این کشور که اتفاقا شرایط مالی خوبی دارند، ‌‌ به کشورهای مختلف بروند. او با اشاره به اینکه این قشر از چینی‌‌ها در سفر به ایران اغلب ترجیح می‌دهند در هتل‌‌های چهار یا پنج ستاره اقامت داشته باشند‌‌، اضافه می‌کند: تورم و بالا رفتن قیمت‌ها در ایران هم باعث شده طبقه متوسط ایرانی به عنوان مشتریان اصلی هتل‌‌های سه ستاره، ‌‌ با از دست دادن توان خرید خود، کمتر گزینه هتل را مدنظر قرار دهند، در حالی که طبقات مرفه‌‌تر کشورمان همچنان خواستار اقامت‌‌ در هتل‌‌های چهار و پنج ستاره هستند. همین موضوع ما را با مشکل کمبود ظرفیت در این هتل‌‌ها مواجه کرده است.

به گفته طباطبایی گردشگران غربی و اروپایی عموما مشتریان بوتیک هتل‌‌ها یا مجموعه‌‌های هتل‌‌های سنتی و تاریخی بودند و آنها را به عنوان هتل‌‌های با ستاره و درجه بالا در نظر می‌‌گرفتند، این در حالی است که توریست‌‌های چینی تمایل کمتری به این گزینه‌‌ها دارند. او می‌‌افزاید: در مواردی شاهدیم راننده یا راهنمای گردشگری این گروه‌‌ها در این مجموعه‌‌ها اقامت دارد. چنین رویه‌‌ای باعث می‌شود این بخش از مزایای ورود گردشگری محروم بماند و از سوی دیگر میزان هتل‌های چهار و پنج ستاره ما هم جوابگوی درخواست‌‌ها نباشند. او ادامه می‌دهد: احداث تاسیساتی نظیر هتل چهار و پنج ستاره کار آسانی نیست و به واسطه عدم‌همکاری دولت شاهد سرمایه‌گذاری گسترده در این حوزه نیستیم. همین موضوع در شرایط کنونی ما را با چالش کمبود ظرفیت اماکن اقامتی روبه‌رو کرده است.

او در این باره که آیا تعداد گردشگران روس با چینی‌‌ها قابل مقایسه است، می‌‌گوید: روس‌‌ها سال گذشته هم به ایران آمدند اما تعداد قابل‌توجهی نسبت به چینی‌‌ها نیستند. سال گذشته سفر روس‌‌ها به اروپا با چالش مواجه بود در حالی که شرایط نسبت به سال گذشته برایشان بهتر شده است. آنها هم اغلب ترجیح می‌دهند به اروپا یا ترکیه سفر کنند. طباطبایی در این باره که آیا می‌توان درصدی برای افزایش گردشگران چینی به ایران عنوان کرد، ‌‌ می‌‌گوید: برآورد ما این است که‌درصد قابل‌توجهی از افزایش را داشته باشیم، ‌‌ این موضوع به تعداد بسیار اندک توریست‌‌های چینی در سال‌های گذشته برمی‌‌گردد که باعث می‌شود هر گونه افزایشی در قیاس با آن تعداد محدود‌‌، قابل ملاحظه باشد. او می‌افزاید: درباره توریست‌‌های غربی اما ما با کاهش محسوسی مواجه بوده‌‌ایم و استقبال گذشته آنها از سفر به ایران را شاهد نیستیم.

از فرصت ترانزیت بهره بگیریم

محسن حاجی سعید رئیس انجمن راهنمایان گردشگری، ‌‌ به «دنیای‌اقتصاد» می‌‌گوید: یکی از راه‌‌هایی که می‌توانیم گردشگری ایران را توسعه دهیم مقوله لغو روادید است که سازمان جهانی گردشگری نیز بر آن تاکید دارد. به گفته این راهنمای گردشگری ارزش گذرنامه کشورهای مختلف این امکان را به آنها می‌دهد که بدون نیاز به مراجعه به سفارت یک کشور به  آنجا سفر کنند یا بتوانند ویزای فرودگاهی بگیرند. او می‌‌افزاید: در حال حاضر به واسطه شرایطی که در آن به سر می‌‌بریم ممکن است لغو دو طرفه روادید برای ما امکان‌‌پذیر نباشد با این حال همین لغو یک طرفه هم می‌تواند به رونق گردشگری ورودی کمک کند.

برخی معتقدند طیفی از گردشگران چینی که با هواپیمایی ایران به کشورمان سفر می‌کنند‌‌، از این گزینه تنها به عنوان سفر ارزان بهره گرفته و بدون خروج از فرودگاه، عازم سایر مقاصد گردشگری می‌‌شوند که در نهایت به توسعه گردشگری ورودی ایران منجر نخواهد شد. حاجی سعید در این باره می‌‌گوید: حتی به فرض پذیرش چنین رویه‌‌ای ما باید از این فرصت کوتاه و فضای ترانزیت برای جذب گردشگران بهره بگیریم و برای آن برنامه داشته باشیم. او می‌‌‌‌افزاید: با بهره‌‌گیری از این فرصت و فضا می‌توان توریست‌‌های چینی را متقاعد کرد در زمان برگشت برای چند روز یا چند هفته در ایران باشند و به این ترتیب گردشگری در ایران رونق پیدا کند. حاجی سعید هم با پذیرش بالا رفتن تعداد گردشگران چینی در ایران می‌گوید: در این باره که این افزایش نسبت به سال‌های قبل چقدر بوده و برآورد ‌درصد آن از کل توریست‌‌های ورودی، نیاز به آمارهای دقیق داریم.

گفته‌‌های این کارشناسان صنعت گردشگری نشان می‌دهد دو شاخصی که در مقدمه این گزارش ذکر شده، چندان قابل اثبات نیست. گرچه می‌توان پذیرفت تعداد توریست‌‌های ورودی چینی به ایران افزایش داشته است، ‌‌ اما درصدی از نسبت آنها در قیاس با سال‌های گذشته یعنی در دوره پیش از کرونا که با ممنوعیت خروج گردشگران چینی از کشورشان مواجه نبودیم، ‌‌ وجود ندارد. علاوه بر آن باید به آمارهایی دسترسی داشت که نسبت ورود گردشگران به کشورمان را با سایر کشورها را مقایسه کرد و در غیاب این شاخص‌‌ها به نظر می‌رسد قطعی بودن گزاره قرق توریسم ایران توسط گردشگران چینی چندان صحیح نباشد.